آیا تا به حال متوجه شده‌اید که هزینه سفر در فصول مختلف سال متفاوت است؟ یا برخی مقاصد در فصلی خاص از شلوغی و ازدحام بیشتری برخوردارند؟ این تفاوت‌ها به دلیل مفاهیمی به نام "های‌سیزن" و "لوسیزن" است.

سفر - گردشگری - مسافرت

به گزارش همشهری‌آنلاین، در این ویژه نامه قصد داریم شما را با این مفاهیم آشنا کنیم و راهنمایی جامع برای انتخاب بهترین زمان سفر ارائه دهیم. با ما همراه باشید تا با اصطلاحاتی مانند "شولدرسیزن" و "تورهای لحظه آخری" بیشتر آشنا شوید و بتوانید بهترین تصمیم را برای سفر بعدی خود بگیرید.

«لوسیزن» و «های‌سیزن» چیست؟

احتمالا با عبارت «های‌سیزن» یا «لوسیزن» مواجه شده‌اید. به فصل‌های رونق و افول گردشگری، لوسیزن و های‌سیزن می‌گویند. در «های‌سیزن» عموما مقاصد سفر در بهترین شرایط آب و هوایی خود قرار دارند؛ مثلا در نیمه‌دوم سال شهرها، بندرها و جزیره‌های جنوب ایران، در وضعیت «های‌سیزن» قرار دارند، اما برای شهرهای سردسیر مثل تبریز، تابستان «لوسیزن» به شمار می‌آیند یا در زمان‌های متصل به تعطیلات رسمی مثل نوروز، بسیاری از مقاصد سفر داخلی در ایران، ‌های‌سیزن محسوب می‌شوند. یا اینکه، در ایران در فصل تابستان به‌ علت تعطیلی مدارس، در مناطق شمال غربی و سواحل دریای خزر چون دارای دمای هوای مناسب‌تری است با اوج مسافرت‌های داخلی روبه‌رو هستیم، در نتیجه قیمت رزرو هتل به نسبت بالاست.

فصل معمولی (Shoulder Season)

مسافرت درست قبل یا بعد از های‌سیزن، می‌تواند یکی از بهترین زمان‌ها برای سفر باشد که به آن فصل معمولی یا شولدرسیزن می‌گویند. در این دوره، هوا به خوبی فصل ‌های‌سیزن نیست، اما هنوز هم دلپذیر است، ولی گردشگران کمتری در مقصد شما هستند. شولدرسیزن بین «های‌سیزن» و «لوسیزن» است. بسیاری از گردشگران حرفه‌ای، این فصل را بهترین زمان برای مسافرت می‌دانند. در این فصل بلیت لوازم حمل‌ونقل راحت‌تر پیدا می‌شود و همچنین قیمت کمتری نسبت به ‌های‌سیزن خواهد داشت.

لوسیزن یا فصل افول گردشگری

در لوسیزن معمولا به ‌خاطر آب و هوای نامطلوب یا نبود خدمات کامل یا زمان و فصل خاص، مقصد سفر خلوت‌تر از مواقع دیگر سال است. به همین دلیل به ‌خاطر کمتر بودن قیمت‌ها، ممکن است بتوانید در مراکز اقامتی یا هتل بهتری اقامت داشته باشید؛ مثلا در ایران در اوایل پاییز که مدارس، بازگشایی می‌شوند تقاضا برای مسافرت داخلی کاهش چشمگیری دارد؛ در نتیجه این ایام بهترین فرصت برای خانواده‌های فاقد فرزند مدرسه‌رو یا کسانی است که می‌خواهند یک سفر کم‌هزینه را تجربه کنند.

تور مسافرتی چیست؟

اگر اهل سفر باشید، حتما تاکنون اصطلاح تور مسافرتی را شنیده‌اید. تور به‌معنای «گشت و سیاحت» است. تور، معادل سرویس‌های گردشگری منحصر به فردی است که به مسافران ارائه می‌شود. در واقع «تور» به ‌عنوان مجموعه‌ای از اجزای سفر شامل اقامت، حمل‌ونقل، تغذیه، گشت‌وگذار و … تعریف می‌شود که از طرف آژانس‌های مسافرتی، در قالب یک بسته سفر به مسافران و گردشگران ارائه می‌شود.

در چارچوب این بسته، برنامه‌های روزانه گروه، مسیر و برنامه سفر و … طراحی می‌شود. ازجمله مزایای استفاده از تور می‌توان به سفر دسته‌جمعی، آشنا شدن با مکان‌های دیدنی و کسب اطلاعات مفید تاریخی، زیارتی و ... اشاره کرد. خدمات تورها عموما عبارتند از: اخذ بلیت و ویزا، رزرو هتل، طراحی برنامه سفر، در اختیار گذاشتن یک راهنمای تور، بیمه مسافرتی، ترانسفر از فرودگاه به هتل و بالعکس، گشت‌های مشخص شده.

تفاوت تور لحظه آخری با تور عادی

تورهای لحظه آخری به تورهایی گفته می‌شود که در حداقل فاصله زمانی تا تاریخ شروع تور قرار گرفته‌اند؛ یعنی معمولا بین یک تا ۲ روز مانده به اتمام تاریخ ثبت‌نام و اجرای آن تور فروخته می‌شوند. در نتیجه برای خرید این تورها باید چمدان‌هایتان را از قبل بسته و آماده سفر باشید.

تورهای لحظه آخری به مقاصد مختلف، معمولا با قیمتی بسیار پایین‌تر از قیمت واقعی خود به مسافران فروخته می‌شود. البته این ارائه تورها بیشتر برای سفرهای خارج از کشور و به مقاصدی است که از گردشگران ایرانی ویزا نمی‌خواهند؛ مثل ترکیه، مالزی، سریلانکا، بلاروس، گرجستان و … . در بعضی مواقع دیده شده قیمت این تورها تا ۷۰ درصد و حتی بیشتر نیز کاهش یافته است. تورهای لحظه آخری برای سفرهای داخلی کمتر ارائه می‌شوند.

کد خبر 869582
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha