در واقع سد کمال‌خان مانع تحقق حقابه کامل جمهوری اسلامی ایران در سال آبی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ شده و ایران در بیست و هشتمین اجلاس کمیساران آب هیرمند، خواستار اصلاح سد کمال‌خان و احداث سرریز بر روی آن در جهت مسیر طبیعی رود هیرمند شد.

سد هیرمند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، محمد جوان‌بخت، معاون آب و آبفای وزارت نیرو و کمیسار آب هیرمند در این اجلاس اظهار کرد: انحراف بیش از ۲ میلیارد مترمکعب از آب هیرمند به شوره‌زار «گودزره» خلاف رویکرد اعلامی مقامات افغانستان بوده و از کمیسار جانب افغانستان درخواست کرد تا اصلاحات فنی لازم را در سد «کمال‌خان» با هدف تأمین کامل حقابه ایران و رعایت حقوق قانونی و عرفی یک میلیون نفر مردم پایین‌دست در منطقه سیستان ایران به‌عمل آورد.


مطالبه جدی ایران برای احداث تأسیسات اندازه‌گیری مشترک

در این نشست، هیئت ایرانی موضوع احداث تأسیسات اندازه‌گیری مشترک را به صورت جدی از طرف افغان مطالبه و پیگیری کرد و خواستار تسریع در روند احداث تأسیسات مزبور شد.

در حاشیه این اجلاس، کمیسار آب هیرمند و هیئت همراه با امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان و همچنین ملا عبداللطیف منصور سرپرست وزارت آب و انرژی افغانستان در محل وزارتخانه‌های متبوع دیدار کردند.


تأکید معاون وزیر نیرو بر ضرورت اصلاح سد کمال‌خان

در این دیدار جوان‌بخت بر ضرورت اصلاح سد «کمال‌خان» به منظور تحقق حقابه کامل جمهوری اسلامی ایران و جلوگیری از خشک شدن هامون‌ها که منجر به تشدید طوفان‌های گردوغبار و سختی و مشقت فراوان برای مردم منطقه در هر دو کشور شده تأکید کرد.

وی همچنین خواستار تسریع و جدیت طرف افغانی در تعیین نقاط آبگیری و احداث تأسیسات اندازه‌گیری مشترک برای پیاده‌سازی دقیق معاهده شد.

بنابراین گزارش، در این دیدارها معاون آب و آبفای وزارت نیرو ضمن ابراز نگرانی از تبعات منفی احداث سد «بخش‌آباد» بر شرایط محیط زیست منطقه سیستان و تشدید طوفان‌های گردوغبار خواستار توجه جدی و لحاظ حقابه‌ زیست‌محیطی هامون سابوری شد.


تأکید سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان بر تأمین کامل حقابه ایران

امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان در این دیدار ضمن تأیید دغدغه‌های طرف ایرانی، بر تامین کامل حقابه ایران برابر معاهده ۱۳۵۱ هیرمند تاکید کرد.

وی همچنین از انحراف مجدد آب هیرمند به «گودزره» ابراز نارضایتی کرده و اعلام کرد این آب می‌توانست برای بهبود شرایط زیستی و معیشتی مردم منطقه در نیمروز افغانستان و سیستان ایران مورد استفاده قرار گیرد.


در دیدار انجام شده با عبداللطیف منصور سرپرست وزارت آب و انرژی افغانستان نیز وی با بیان اشتراکات و روابط خوب همسایگی بین دو ملت ایران و افغانستان و تأکید بر تامین کامل حقابه ایران مطابق معاهده ۱۳۵۱، انحراف آب هیرمند به «گودزره» را خلاف منفعت مردم دو کشور دانست و در مورد اقدامات مورد نظر طرف افغانی برای رفع این مشکل توضیحاتی ارائه داد.

وی ضمن پذیرش نگرانی‌های طرف ایرانی در خصوص سد «بخش‌آباد» بر روی «فراه‌رود»، اطمینان داد که پیگیری لازم را برای این موضوع به عمل آورد.

کد خبر 869619

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار انرژی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha