یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۳
۰ نفر

از ارتفاعات کوهستان دالامپر که در مرز ایران، ترکیه و عراق واقع است می‌شود خاک ۳ کشور را تماشا کرد.

دالامپر

به گزارش همشهری ‌آنلاین شگفتی‌های سرزمین پهناور ایران کم نیست. یکی از آن‌ها کوه دالامپر و دریاچه‌ کنار آن است که در مرز بین ۳ کشور ایران، ترکیه و عراق قرار گرفته‌است. این کوه‌ها و دریاچه صفر مرزی را با نام دالامپر می‌شناسیم؛ جایی که تقریبا ۴۵ کیلومتر با شهر ارومیه فاصله دارد. در همین روزها که گرمای هوا اداره‌های دولتی را به تعطیلی کشانده و دمای هوای برخی شهرهای جنوبی حوالی ۵۰ درجه را نشان می‌دهد، راهی ارتفاعات دالامپر در مرز ۳ کشور می‌شویم.

این منطقه ایران مرز ۳ کشور است + فیلم

تماشای مرز ۳ کشور

کوهنوردی در ارتفاعات دالامپر فقط ورزش و همنشینی با طبیعت نیست؛ کوهنوردان این فرصت را دارند از فراز دالامپر خاک کشورهای ایران، ترکیه و عراق را تماشا کنند. کوه دالامپر با ارتفاع حدود ۳۵۰۰ متر در۴۵ کیلومتری جنوب غربی ارومیه و ۳۵ کیلومتری اشنویه در استان آذربایجان غربی قرار دارد. در توصیف آب و هوای بی‌نظیر این منطقه همان بس که بگوییم که در همسایگی منطقه سیلواناست؛ منطقه‌ای که به گفته کارشناسان بین‌المللی جزو یکی از مناطق اکسیژن خالص دنیاست. برای اینکه به مسیر کوهنوردی دالامپر برسید باید از مناطق سیلوانا، دیزج، کوله‌بهی و آبشار سوله‌دوکل و روستای پلکانی کچله در دامنه دالامپر، هر کدام دیدنی‌های منحصر به فردی دارد، گذر کنید.

دریاچه‌ دائمی دالامپر

کوهنوردان دالامپر شانس دیدن دریاچه کوهستانی دالامپر را هم دارند. دریاچه‌ای که در زبان محلی به مام شیخ معروف است و روی دامنه‌های کوه دالامپر در ارتفاعی حدود ۲۷۰۰ متری از سطح دریا واقع شده. زیبایی دریاچه دالامپر فقط این نیست که در دل کوه دالامپر است، بلکه شکل دایره‌ای با قطر حدود ۴۵۰ متر نیز زیبایی آن را دو چندان می‌کند. عمق ۵۰ متری این دریاچه موجب شده است تا گردشگران فکر شنا را از سر بیرون کنند. در همین روزهای گرم سال نیز در مسیر منتهی به دریاچه، کوه‌های برف گرفته دالامپر دیده می‌شود. علاوه بر دریاچه کوهستانی دالامپر، با گرم شدن هوا و آب شدن یخچال‌های طبیعی، دریاچه‌های موقتی در دل کوهستان دالامپر ایجاد می‌شود و در بین اهالی به نام‌ دریاچه‌ مامه، دریاچه شیخ، دریاچه بنچول و دریاچه دیمک زبانزد است و دریاچه دائمی دالامپر حاصل ذوب‌شدن یخچال‌هایی است که هزاران سال از زمان تشکیل آن‌ها می‌گذرد و صد البته گل سرسبد این دریاچه‌ها و جزو مقاصد محبوب طبیعت‌گردهاست.
منیژه قهرودی تالی، پژوهشگر، می‌گوید: «کوهستان دالامپر و بزسینا در نزدیکی مرزهای ایران، عراق و ترکیه قرار دارند. موقعیت مرزی، نبود شرایط مناسب امنیت، کوهستانی و صعب العبور بودن سبب شده است که بیشتر لندفرم‌های یخچالی این ناحیه ناشناخته باقی بماند.» چشم‌انداز دریاچه دالامپر با پوشش گیاهی خوش‌آب و رنگ دیدنی‌تر است. ۶۲۰ گونه‌ گیاهی در این منطقه رشد می‌کنند که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به گون، آلبالوی وحشی، بادام کوهی و انواع گل‌های وحشی اشاره کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد شباهت گیاهی اطراف دریاچه دالامپر شباهت زیادی به پوشش گیاهی رشته‌ کوه زاگرس دارد. گونه‌های جانوری نیز شامل روباه، شغال، عقاب، بز کوهی، مار و خرگوش می‌شود.

پرواز عقاب‌ها

برای دانستن درباره وجه تسمیه اسم دالامپر که روی کوهستان و این دریاچه دیدنی گذاشته شده، باید به ارتفاع منطقه توجه کنیم؛ دالامپر به معنی جایی است که عقاب‌ها در آن پرواز می‌کنند. این نام را روی کوه دالامپر گذاشته‌اند، چون روی این کوه عقاب‌های زیادی را درحال پرواز دیده می‌شود. واقع شدن این کوهستان در جنوب استان آذربایجان غربی و همسایه با شمال کردستان سبب شده تا اسم کوهستان از زبان کردی باشد. دالانپر در زبان کردی به معنی محل پرواز عقاب‌هاست. «دال» به معنی عقاب و «پر» هم به معنای پرواز است.


فیلمی از دریاچه دالامپر را تماشا کنید:

کد خبر 869673

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان غربی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha