آیین سینه‌زنی قطاری یکی از قدیمی‌ترین آیین‌های مذهبی شیراز در ماه محرم است. سینه‌زنی «قطاری» شیراز با تاثیرپذیری از قیام کربلا به انجام می‌رسد و همچنان در مسجد «بغدادی» شیراز که قدمت ۷۰۰ ساله دارد برگزار می‌شود و یک جاذبه مذهبی ویژه به شمار می‌رود.

ماه محرم

به گزارش همشهری آنلاین، پیر غلامان در سینه زنی قطاری شیراز نقش پر رنگی دارند، زیرا این افراد همواره جز نخستین افرادی هستند که در صف عزاداران قرار می‌گیرند و به عزاداری حسینی اقدام می‌کنند. در طول صف هرچه که پیش برویم شاهد حضور افراد جوان‌تر خواهیم بود، این در حالی است که وقتی که صف عزاداران دور هم جمع می‌شوند حلقه‌های نخست عزاداری را پیر غلامان و حلقه‌های بعدی را افراد جوان‌تر تشکیل می‌دهند. در این روش سینه زنی، سینه‌زنان ابتدا می‌ایستند، سپس با برداشتن ۲ گام به سینه خود می‌زنند و «حسین» می‌گویند.

بر اساس تعابیری که از سینه زنی به عنوان یک سبک عزاداری شده است، سینه زدن یک نوع ریاضت و سهیم شدن در رنجی است که امام حسین (ع) در واقعه کربلا متحمل می‌شود. «سینه‌زنی قطاری»، علاوه بر شیراز در لارستان نیز اجرا می‌شود و در لار، این سینه‌زنی پس از انجام روضه‌خوانی به انجام می‌رسد و به سینه‌زنی بوشهری‌ها شباهت دارد که سینه‌زنان با یک دست، کمر یکدیگر را می‌گیرند و با دست دیگر بر سینه می‌زنند.

جالب اینکه سینه‌زنی «قطاری» در مسجد «بغدادی» شیراز که در محله «سر دزک» قرار دارد، هنوز هم به عنوان یک سنت دیرینه اجرا می‌شود.

کد خبر 870219
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha