سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۹
۱ نفر

مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: برای حدود ۱۸۸ هزار واحد مسکونی گران‌قیمت شناسایی شده در ۳ سال گذشته، ۶۰۰۰میلیارد تومان مالیات تعیین شده و مطالبات آنها درحال انجام است.

خانه لوکس

به گزارش همشهری، جهانگیر رحیمی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۲هزار و ۳۳۳واحد مسکونی، سال ۱۴۰۱ تعداد ۴۰هزار و ۵۰۰واحد مسکونی و سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۳۵هزار و ۵۰۹واحد مسکونی گران‌قیمت مشمول مطالبه مالیات شده‌اند.

وی در رابطه با مجموع واحدهای مسکونی گران‌قیمت که طی ۳ سال اخیر شناسایی شده‌اند، اظهار کرد: ۱۸۸هزار و ۳۴۴واحد طی ۳ سال گذشته شناسایی شده‌اند که از این تعداد ۶۰۰۰میلیارد تومان مالیات تعیین و مطالبات آنها صورت گرفته است. البته این مقام مالیاتی فاش کرده که از مبلغ ۶هزار میلیارد تومان مالیات مطالبه شده فقط ۱۳۰میلیارد تومان آن وصول شده است، یعنی کمتر از ۲.۲درصد.

حال باید دید که دولت چهاردهم می‌تواند مالیات بیشتری بر خانه‌های گران‌قیمت ببندند و پول آن را وصول کند؟ براساس قانون بودجه امسال، زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ‌ویلاهای مجاز (با احتساب عرصه و اعیان) و واحدهای مسکونی که ارزش هریک از آنها بیش از ۳۵میلیارد تومان باشد، مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند.

سال گذشته خانه‌هایی که بالای ۲۰میلیارد تومان ارزش داشتند، به‌عنوان خانه لوکس شناسایی می‌شدند که این رقم در بودجه ۱۴۰۳ به ۳۵میلیارد تومان افزایش یافته است. همچنین مالکان خانه‌های با بیش از ۱۰میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰، خانه‌های بالای ۱۵میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ و خانه‌هایی با ارزش بیش از ۲۰میلیارد تومان مشمول مالیات بر خانه‌های لوکس می‌شدند.

براساس هشدار سازمان مالیاتی، مشمولان مالیات خانه‌های لوکس، چنانچه در مهلت قانونی مالیات‌شان را پرداخت نکنند، فرایند قانونی وصول مالیات از طریق سازمان امور مالیاتی انجام خواهند گرفت. خانه‌های لوکس درصورت عدم‌پرداخت مالیات، در مرحله نخست ممنوع‌المعامله می‌شوند. اگر نسبت به عملیات اجرایی اقدام شود و شخصی که مطالبه مالیاتی وی قطعی شده است نسبت به پرداخت مالیات اقدام نکند، به‌طور قطع از طریق مزایده اموال نسبت به وصول حقوق دولت اقدام می‌شود.

کد خبر 870280
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha