رئیس‌جمهوری ونزوئلا با متهم کردن مخالفان دولت و گروه‌های «راست افراطی» تحت حمایت آمریکا به تلاش برای از بین بردن شرایط صلح و به آشوب کشیدن این کشور توسط اغتشاشگران روزمزد، از حمله به شبکه برق ونزوئلا در روز انتخابات (یکشنبه گذشته) خبر داد.

پیروزی نیکلاس مادورو

به گزارش همشهری‌آنلاین از تارنمای اسپوتنیک موندو، نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا در پیامی از طریق شبکه تلویزیونی دولتی این کشور (Venezolana de Televisión) اعلام کرد که شبکه توزیع برق ونزوئلا در روز انتخابات ریاست جمهوری (یکشنبه/ ۲۸ ژوئیه/ هفتم مرداد) هدف دو حمله توسط گروه‌های مرتبط با جریان «راست افراطی» قرار گرفت.

وی تصریح کرد: روز انتخابات، آن‌ها به شدت به دو نقطه استراتژیک شبکه توزیع برق برای ایجاد خاموشی در ساعت ۱۲ ظهر و ساعت هشت شب حمله کردند و می‌خواستند کشور را خاموش کنند.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا، تشکیل گروه‌های غیرقانونی تامین‌ مالی شده را که باعث تشدید خشونت برای حمله به ساختار قدرت در ونزوئلا می‌شوند، محکوم کرد.

وی با متهم کردن آمریکا به حمایت از ادموندو گونزالس نامزد ائتلاف اصلی اپوزیسیون در انتخابات اخیر گفت: از یک طرف پیرمردی را معرفی می‌کنند که به سختی می‌تواند صحبت کند یا راه برود، اما در پشت پرده آن نقشه‌ای وجود دارد و پشت این نقشه گرینگوها هستند.

مادورو تاکید کرد که دولت ونزوئلا شاهد مجموعه‌ای از وقایع است که به دنبال تغییر صلح در ونزوئلا بوده و حتی افرادی وجود دارند که «به محض ارتکاب جرم» بازداشت شده‌اند، ۸۰ درصد از دستگیرشدگان دارای سابقه کیفری هستند و برخی از آن‌ها به تازگی به کشور بازگشته‌اند.

درآمد روزانه ۱۵۰ دلاری برای ایجاد اغتشاش

وی همچنین گزارش داد که برای ایجاد اغتشاش و برهم زدن نظم کشور، روزانه ۱۵۰ دلار دریافت می‌کنند.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا گفت: در این لحظه من می‌توانم ۱۰۰ فیلم از حملات خشونت‌آمیز به شما ارائه دهم، می‌توانید آن‌ها را جنایتکار، تروریست بخوانید، ما تعداد قابل توجهی را دستگیر کرده‌ایم، در هر رویداد آن‌ها دستگیر شده‌اند، فیلم ها نگه داشته شده و آن‌ها شناسایی شده‌اند.

مادورو اطمینان داد: همه عاملان ایجاد اغتشاش در ونزوئلا در ساعات آینده دستگیر می‌شوند و بعد نگویید که تحت تعقیب سیاسی هستند.

تخریب مجسمه یادبود «چاوز»؛ تصویری مرسوم از انقلاب‌های رنگی

مادورو همچنین به تخریب مجسمه هوگو چاوز (۱۹۹۹-۲۰۱۳) رئیس‌جمهوری سابق ونزوئلا در شهر لا گوایرا (La Guaira)، توسط گروهی از معترضان اشاره کرد.

وی گفت این واقعه، «تصویر معمولی از انقلاب‌های رنگی است که توسط گرینگوها در جهان ترویج می‌شود، تصویر معمولی و نمادین در آسیب زدن به نمادها».

در انتخابات روز یکشنبه، بر اساس شمارش ۸۰ درصد آرا، نیکلاس مادورو ۵۱.۲ درصد آرا را به دست آورد و رقیب او، ادموندو گونزالس نامزد ائتلاف اصلی اپوزیسیون (/PUD )با کسب ۴۴.۲ درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفت.

پلتفرم واحد دموکراتیک نتایج را نادیده گرفت و گونزالس را به عنوان «رئیس‌جمهوری منتخب» اعلام کرد.

در همین حال، در روز دوشنبه در مناطق مختلف این کشور اعتراض‌هایی علیه نتایج انتخابات گزارش شده است.

کد خبر 870422
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha