سید جواد هاشمی که از چند سال گذشته ساخت فیلم کودک و نوجوان را تجربه کرده، ‌ حالا از ساخت دنباله دوم فیلم شهرگربه ها خبر داده است.

جواد هاشمی

به گزارش همشهری آنلاین، جواد هاشمی را به عنوان بازیگر در فیلم های مربوط به جنگ می شناسیم. اما او چند سالی است که در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می کند و حاصل آن تا امروز ۶ فیلم بوده است که فضای فانتزی دارند و استقبال خوبی هم از آنها شده است. هاشمی در گفت وگویی در باره وضعیت سینمای کودک گفته است:‌ «اگر واقعاً به داد سینمای کودک و البته ساخت کارهای مفید در نمایش‌خانگی و حتی تلویزیون نرسیم حتماً با میزان واردات عجیب و غریب کارهای کودکانه به کشور مواجه خواهیم بود. هرچند که الان هم به همین‌گونه است مصرف کودکان و نوجوانان ما بیشتر از کارهای خارجی است.» با همین‌ دغدغه او در کارهایی که برای کودکان و نوجوانان ساخته، سعی کرده ظاهر به‌روز و جذابی ایجاد کند و در تمام آنها هم از چهره های شناخته شده سینما استفاده کرده است. او سال ۱۴۰۱ هم از درخواست برای ساخت شهرگربه های ۲ صحبت کرده بود. اما تا به حال به نتیجه نرسیده بود. او در مورد این فیلم و تفاوتش با قسمت اول گفته است: در حال حاضر برای قسمت دوم «شهر گربه‌ها» قضاوتی داشته باشم، اما باید این را بگویم مشکلی که برای «شهر گربه‌ها» یک بوجود آمده بود، بخش‌های موسیقی و رقص در فیلم بود، متاسفانه کسانی فیلم را قضاوت کرده بودند که اصلاً فیلم را ندیده و فکر کرده بودند که آن گربه‌ای که رقصیده، زن است در حالی که این گربه مرد بود و متاسفم که بیانیه‌ای هم در این‌باره امضا کرده و بعد هم عذرخواهی نکردند». به بهانه ساخت شهرگربه های ۲ نگاهی داریم به فیلم های جواد هاشمی در حوزه کودکان و نوجوانان:

همه فیلم هایی که جواد هاشمی برای کودکان ساخته است

آهوی پیشونی سفید، ۱۳۹۱

این فیلم اولین فیلم از سه گانه آهوی پیشونی سفید است که به نام اختاپوس هم از آن اسم برده شده است. اولین فیلم جواد هاشمی در حوزه کودک، داستان آهوی پیشونی سفید است که از سخت‌گیری‌های پدرش خسته شده و با فریب عجوزه راهی شهر آرزوها می‌شود و در آن جا با حوادثی روبه‌رو می‌شود. در این فیلم با شخصیت‌های فولکلور و قدیمی ایرانی مثل خاله سوسکه و آقا موشه، آهوی پیشونی سفید، عفریته، عجوزه، سالار، گرگ و روباه مواجه می شویم. در آهوی پیشونی سفید امین حیایی برای اولین بار در یک فیلم کودکانه ظاهر شده و در کنار او ترلان پروانه، محمدرضا شریفی‌نیا، امین زندگانی، گوهر خیراندیش، امیر غفارمنش، هومن حاجی‌عبداللهی، نیلوفر خوش خلق و نادر سلیمانی حضور دارند.

آهوی پیشونی سفید ۲، ۱۳۹۷

قسمت دوم آهوی پیشونی سفید ۶ سال بعد از فیلم اصلی ساخته و اکران شد. در این قسمت اختاپوس از درون یک غار امورات قلعه را فرمانروایی می‌کند. او برای به دام انداختن آهوها و نوشیدن عصاره تن آن‌ها بل‌بله را به خدمت گرفته‌است، اما آهوها با نقشه پیشونی‌سفید از قلعه فرار می‌کنند.

در این فیلم هم فهرستی از بازیگران شناخته شده حضور دارند: ترلان پروانه، پژمان بازغی، لیلا اوتادی، محمدرضا شریفی‌نیا، ارسلان قاسمی، امیر غفارمنش و هومن حاجی‌عبداللهی.

آهوی پیشونی سفید ۳

آخرین بخش از سه گانه آهوی پیشونی سفید اسفند ۹۷ اکران شد. در سومین سری از سه گانه پیشونی سفید، ماجرا با به دام افتادن پیشونی سفید توسط اختاپوس آغاز می‌شود و در این قسمت، قهرمان داستان یعنی میمون به جنگ اختاپوس می رود. در این فیلم همان بازیگران قسمت قبل حضور دارند. جواد هاشمی در مصاحبه ای از ساخت سریال آهوی پیشونی سفید هم صحبت کرده بود و گفته بود که در مرحله پیش تولید به دلیل مسائل اقتصادی متوقف شده است. او این را هم گفته بود که در سریال آهوی پیشونی سفید، ترلان پروانه در این نقش حضور نخواهد داشت. چرا که نه خودش تمایل دارد و نه ما: «ترلان دیگر بزرگ شده و به نظر می‌آید مناسب این نقش نیست. در واقع گریم پیشونی سفید برای بچه‌ها جذاب است، به همین دلیل باید آهویی بسازیم که آن گریم را داشته باشد. البته ما نمی‌توانیم بازیگران نقش‌هایی مانند عجوزه، گرگ و یا روباه را تغییر دهیم، اما «پیشونی سفید» با آن گریم قابل تغییر است.»

همه فیلم هایی که جواد هاشمی برای کودکان ساخته است

ترنادو ۱۴۰۱

ترنادو اگرچه سال ۱۴۰۱ اکران شد، اما ۴ سال پیش از آن ساخته شده بود و فرصت اکران پیدا نکرده بود. جواد هاشمی در یک گفت وگو به این مدل اکران و از به گفته خودش ظلمی که به این فیلم شده بود، شکایت کرد. در آن زمان سه فیلم و انیمیشن کودکان همزمان با ترنادو روی پرده بود: «پسر دلفینی»، «بام‌بالا» و «لوپتو» که همین باعث شد هاشمی زمان اکران فیلم را نامناسب و ظلم به فیلم بداند. او گفته بود: «همین امروز تعداد پوسترهای فیلم‌های «لوپتو» و «پسر دلفینی» در سینماها چندین برابر فیلم من است! ‌ آن‌ها پولش را دارند و من به‌عنوان بخش خصوصی چنین پولی ندارم. در این شرایط سینمای خصوصی له شده است. فیلم‌های من در این شرایط حتی نمی‌توانند پول تولیدشان را بازگردانند.»

ترنادو، داستان پروفسوری را روایت می‌کند که موفق به ساخت یک رستوران شده‌است. رستورانی که در نهایت به یک سفینه تبدیل می‌شود. حال با ورود چهار نوجوان به قصه و با شیطنت آنان، این سفینه مقداری زودتر از موعد به پرواز درمی‌آید. سفینه در نهایت به فضا می رود و در یک سرزمین ناشناخته فرود می‌آید. و نوجوانان به دردسر بزرگی می افتند. در این فیلم اکبر عبدی، کامران تفتی، بهنوش بختیاری، الناز حبیبی و ارسلان قاسمی بازی می کنند.

همه فیلم هایی که جواد هاشمی برای کودکان ساخته است

شهر گربه ها، ۱۴۰۰

این فیلم آخرین ساخته جواد هاشمی در حوزه کودک و نوجوان است. گربه‌های گربستان به طمع رسیدن به آرزوهای خود قصد دارند با شرکت در مسابقه‌ای که دسیسه مشاور حاکم شهر گربه هاست شرکت و به شهر گربه‌ها عزیمت کنند غافل از اینکه حاکم به کمک تحقیقات و کشفیات گرفسور تصمیم دارد عمر آنها را گرفته و به خودش اضافه کند حاکم شهر گربه‌ها با این کار بیشتر از همه گربه‌ها عمر خواهد کرد اما شنگول و گربه‌های دیگر با نقشه ای به کمک گرفسور که تحت فشارهای حاکم خسته شده‌است سرانجام موفق می‌شوند عمرهای گرفته شده را از حاکم پس گرفته و به گربه‌ها بازگردانند. در این فیلم علیرضا خمسه، رضا بنفشه‌خواه، امین زندگانی، مریم سعادت، یوسف تیموری، میرطاهر مظلومی، الیکا عبدالرزاقی، نیوشا ضیغمی، فرهاد آییش، امیر غفارمنش و داریوش موفق حضور دارند.

کد خبر 870497

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha