اکران «روزی روزگاری آبادان» از امروز هم شمایل دیگری از محسن تنابنده را، که این روزها در حال تولید «پایتخت۷» است، در ذهن مخاطب می‌سازد و هم نام علی اوجی را به عنوان تهیه‌کننده ای همراه خود دارد که پس از «ساعت ۶ صبح» در فاصله ای کوتاه، دومین فیلم خود را روانه سینماها کرده است.

روزی روزگاری آبادان

به گزارش همشهری آنلاین، از امروز و علیرغم هفته‌های پیشین، تنها یک فیلم اکران خود را روی پرده سینماها آغاز می‌کند. فیلمی که اولین بار در جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر اکران شد و پس از یک بار تعویق در اکران و شایعه توقیف، از فردا به جمع اکران شلوغ تابستانی امسال می‌پیوندد.

روزی روزگاری آبادان نخستین تجربه کارگردانی حمیدرضا آذرنگ است. آذرنگ را با تئاترهایش می‌شناسیم؛ با همان نمایش‌های دانشجویی که رفته‌رفته حضور او را در تئاتر پررنگ‌تر کرد و به کارگردانی نمایش‌هایی چون خیال روی خط موازی و همین روزی روزگاری آبادان در سال ۸۴ رساند.

همه چیز درباره خانواده پنج نفره محسن تنابنده در این فیلم |‌ببینید

این نمایش به‌عنوان یکی از ایده‌های آذرنگ، منبع اقتباس فیلم‌نامه فیلم روزی روزگاری آبادان بوده که به نظر می‌رسد ریشه در کودکی و نوجوانی آذرنگ داشته باشد.

با وجود تجربه‌های جدی در تئاتر، سینما، تلویزیون و حتی شبکه نمایش خانگی آذرنگ تا پیش از این به سراغ کارگردانی یک فیلم سینمایی نرفته بود. دلایل زیادی برای واردنشدن یک بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر به وادی کارگردانی در سینما وجود دارد اما به نظر می‌رسد آذرنگ منتظر فرصت مناسبی بوده تا فیلمی را مرتبط با جایی در آن زیست کرده، کارگردانی کند.

روزی روزگاری آبادان کارگردانی دارد که از خطه جنوب سر برآورده است. اگرچه آذرنگ در گلپایگان به دنیا آمده اما کودکی و نوجوانی‌اش را در اندیمشک گذرانده و بارها تایید کرده که بخش مهمی از شخصیتش در جنوب شکل گرفته است. از این رو فیلمی در همین حال و هوا نیز ساخته است.

روزی روزگاری آبادان درباره یک خانواده پنج نفره است که نقش پدر خانواده را محسن تنابنده ایفا می‌کند. تنابنده که این روزها با کلیدزدن فصل جدید پایتخت مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته با اکران این فیلم، دوباره در اذهان مخاطبان زنده می‌شود و آنها را با شمایل دیگری از نقی معمولی پایتخت مواجه می‌سازد. این خانواده پنج نفره که فاطمه معتمدآریا مادر آن است، در تکاپوی خرید عید هستند که اتفاقی غیرمنتظره آنها را ‌غافل‌گیر می‌کند. آن دو فیلم را در اکران دارد؛ یکی با کارگردانی صاحب‌نام و مطرح و دیگری با یک کارگردان فیلم‌اولی.

همه چیز درباره خانواده پنج نفره محسن تنابنده در این فیلم |‌ببینید

آذرنگ تهیه اولین فیلم خود را به علی اوجی سپرده و همین باعث شده اوجی در حال حاضر علاوه بر ساعت ۶ صبح، این فیلم را نیز در قامت تهیه‌کننده روی پرده سینماها داشته باشد. این اولین بار است که اوجی به طور همزمان دو فیلم را در اکران دارد؛ یکی با کارگردانی صاحب‌نام و مطرح و دیگری با یک کارگردان فیلم‌اولی.

علاوه بر اوجی، عبدالله اسکندری نیز تهیه روزی روزگاری آبادان را برعهده دارد. اسکندری یکی از پرکارترین گریمورهای سینمای ایران است که در این سال‌ها به ندرت اثری را تهیه کرده است. پیش از این فیلم، اسکندری زرد قناری را در سال ۶۷ کارگردانی کرده بود. او در سال ۹۴ تهیه‌کنندگی فیلم خوب بد جلف را نیز برعهده داشت؛ فیلمی کمدی و کاملا متفاوت با دو اثر دیگری که دست به تهیه آنها زده است.

پس از اکران روزی روزگاری آبادان در جشنواره فیلم فجر و ۷ نامزدی برای این فیلم، سهیل دانش‌اشراقی جایزه بهترین طراحی صحنه را دریافت کرد تا پیش از شروع اکران فیلم، توقع دیدن صحنه‌های بکری را در نخستین فیلم بلند آذرنگ داشته باشیم.

کد خبر 870702
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha