مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۳
۰ نفر

«از ارث مــحرومــت می‌کنم.» حتما شما هم این جمله را در فیلم‌ها یا مکالمات روزمره شنیده‌اید. اما آیا پدری می‌تواند فرزندش را از ارث محروم کند؟

وکیل

همشهری آنلاین - فتانه احدی: پروین رضازاده، وکیل و عضو کانون وکلای البرز می‌گوید: به موجب ماده ۸۳۷ قانون مدنی، در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران محروم کردن وراث از ارث امکان ندارد. در نظام حقوقی ایران محرومیت از ارث وجود ندارد و ممکن نیست.

آیا محروم‌کردن فرزند از ارث قانونی است؟

مورث یا صاحب مال در صورتی که بخواهد از تعلق اموالش به ورثه بعد از فوت جلوگیری کند باید تکلیف اموال خود را در زمان حیاتش مشخص کند و نمی‌تواند به راه‌حل محرومیت از ارث متوسل شود. اما برای تعیین تکلیف اموال و جلوگیری از تعلق آن به بعضی ورثه راه‌حل‌های متفاوتی وجود دارد.

او می‌افزاید: یکی از راه‌های تعیین تکلیف اموال بعد از فوت وصیت‌نامه است. مطابق ماده۸۲۵ به بعد قانون مدنی، وصیت یکی از راه‌هایی است که فرد در زمان حیات تکلیف اموالش را بعد از فوت مشخص می‌کند. این وکیل می‌افزاید: وصیت فقط تا یک‌سوم اموال نافذ است و بیشتر از آن منوط به رضایت و قبول سایر ورثه است. با توجه به وضعیت وصیت‌کننده و براساس ماده۲۷۶ به بعد قانون امور حسبی، ۳نوع وصیت‌نامه رسمی، خودنوشت و سری وجود دارد.

رضازاده می‌گوید: موارد دیگری هم وجود دارد که جزو راه‌های دیگر تعیین تکلیف اموال است.

بیع: مورث(صاحب مال) می‌تواند تا قبل از مرگ خود با انتقال اموالش به اشخاصی که در نظر دارد وراثی را که قصد محرومیت آنان را از ارث دارد عملا از ارث محروم کند.

وقف: مورث با وقف اموال خود عملا وراثی را که در نظر دارد از ارث محروم می‌کند.

هبه: اقدامی است که طی آن مورث مال خود را به‌صورت رایگان به کس دیگری هدیه می‌دهد. در این صورت نیز مورث قبل از مرگ خود می‌تواند افرادی را که بخواهد از ارث محروم کند.

کد خبر 870801

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha