اطلاعات منتشر شده از شاخص تورم قطر حاکی از این است که رشد هزینه های مربوط به تفریح و فرهنگ، اصلیترین محرک رشد تورم در این کشور کوچک حوزه خلیج فارس بوده؛ اما همزمان کاهش تورم مواد غذایی ضرب افزایش تورم را گرفته است.

بازار قطر

به گزارش همشهری آنلاین، مرجع آماری قطر اعلام کرد: شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) قطر در یک سال منتهی به ماه ژوئن به ۰.۹۸ درصد رسیده که نسبت به ۰.۹۳ درصد در ماه مه افزایش یافته است؛ اما تورم مواد غذایی و آشامیدنی ۳.۱ درصد کمتر شده است.

طبق آمارها، افزایش تورم قطر عمدتاً ناشی از صعود مخارج به میزان ۱۴.۰۹ درصد در بخش تفریح و فرهنگ، ۳.۴۲ درصد در بخش آموزش و ۰.۰۹ درصد در بخش غذا و نوشیدنی بوده است.

از سوی دیگر، بخش ارتباطات ۴.۶۲ درصد، مسکن، آب، برق و سایر سوخت‌ها ۳.۱۰ درصد و بخش حمل‌ونقل ۰.۳۲ درصد کاهش ثبت کردند و تورم سالانه مواد غذایی و آشامیدنی نیز به منفی ۳.۱ درصد رسیده است.

افول صادرات برق روسیه به چین

داده‌های گمرک چین حاکی از این است که صادرات برق از روسیه به این کشور در ۶ ماهه ۲۰۲۴ به ۴۶۵ میلیون کیلووات ساعت رسیده که ۷۶ درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است و کمترین مقدار محسوب می‌شود.

رسانه‌های چینی، دلیل این اتفاق را کاهش ظرفیت تولید و تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی در خاور دور عنوان کرده‌اند.

تورم آلمان بیشتر شد

بر اساس اطلاعات منتشرشده از سوی اداره فدرال آمار آلمان، تورم مصرف‌کننده در این کشور ۰.۳ درصد در ماه جولای رشد کرده که بالاتر از انتظار بوده است. با این اتفاق، تورم سالانه آلمان با ۰.۱ درصد رشد به ۲.۳ درصد رسید.

اداره فدرال آمار آلمان در گزارش اولیه خود اعلام کرد: تورم اصلی سالانه، بدون احتساب مواد غذایی و انرژی، بدون تغییر در ۲.۹ درصد باقی ماند و تورم بخش خدمات در ۳.۹ درصد قرار گرفت.

طبق این آمارها، کاهش سالانه قیمت انرژی در ماه جولای به ۱.۷ درصد رسید درحالی‌که در ماه قبل ۲.۱ درصد کاهش ثبت کرده بود.

همچنین قیمت مواد غذایی در ماه جولای نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۳ درصد افزایش یافت که نسبت به رشد ۱.۱ درصدی در ماه ژوئن صعود کرد.

تولید تویوتا در سراشیبی

تولید جهانی تویوتا در ماه ژوئن ۱۲.۹ درصد کاهش پیدا کرده است. این خودروساز خوش‌نام ژاپنی برای پنجمین ماه متوالی با رسوایی صدور گواهینامه ایمنی در بازار داخل و جنگ شدید قیمت در بازار چین مواجه است.

بر اساس آمارها، تولید ماهانه بزرگ‌ترین خودروساز ژاپن در سرتاسر جهان با ۱۲.۹ درصد کاهش به ۷۹۵ هزار و ۸۶۲ دستگاه رسیده که شدیدترین کاهش از دسامبر ۲۰۲۲ تاکنون است.

در بازار داخلی این کشور، پس‌ازاینکه وزارت حمل‌ونقل مشکلات در برنامه‌های تویوتا و سایر خودروسازان برای تأیید برخی مدل‌ها در تشدید رسوایی ایمنی خودرو پیدا کرد، تولید ۱۸.۸ درصد کاهش یافت و در چین نیز با ظهور سازندگان خودروهای الکتریکی داخلی کار تویوتا سخت شده است.

بازار کار آمریکا درجا زد

به گزارش ایسنا، اداره آمار آمریکا اعلام کرد: فرصت‌های شغلی ایالات‌متحده در ماه ژوئن به ۸.۲ میلیون نفر رسیده که بالاتر از برآورد ۸.۰۲ میلیون است؛ اما تعداد استخدام‌ها به ۵.۳ میلیون نفر رسیده که تقریباً بدون تغییر است.

بر اساس آمارها، نرخ خروج کارکنان تغییر چندانی نداشت و در ماه ژوئن به ۳.۲ درصد رسید، درحالی‌که تعداد کل آن ۵.۱ میلیون نفر بود. نرخ ترک شغل نیز با ۲.۱ درصد تغییر چندانی نکرد و تعداد آنها ۳.۳ میلیون اعلام شد.

بانک‌های ترکیه ۲۴ درصد سود کردند

سود بانک‌های ترکیه در نیمه نخست ۲۰۲۴ معادل ۲۴ درصد اعلام شد. داده‌های آژانس مقررات و نظارت بانکی ترکیه نشان می‌دهد که این بخش در این بازه زمانی ۳۱۴ میلیارد لیر (۹.۶ میلیارد دلار) سود خالص داشته است.

مجموع دارایی‌های بانک‌های ترکیه در پایان ماه ژوئن به ۲۸.۱ تریلیون لیر (۸۶۲.۱ میلیارد دلار) رسیده و وام‌ها که بزرگ‌ترین زیرمجموعه دارایی‌ها هستند، ۱۳.۹ تریلیون لیر (۴۲۵.۶ میلیارد دلار) برآورد شده است.

کد خبر 870908
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha