چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۷:۴۹
۰ نفر

علی ابراهیمی: امسال نیز با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان مسئولان از اتخاذ تدابیری برای تامین، توزیع و مهار قیمت‌ برخی اقلام مصرفی که در این روزها با افزایش تقاضا مواجه می‌شود، خبر می‌دهند؛ وعده‌هایی که در سال‌های گذشته قادر به نابسامانی قیمت و عرضه برخی اقلام مصرفی نبوده است.

 با این وجود امسال متاثر از شرایط اقتصاد جهانی و کاهش قیمت مواد خوراکی در بازارهای جهانی انتظار بیشتری برای کاهش نسبی قیمت‌ها وجود داشت گرچه با گذشت 4‌ماه از آغاز سال هنوز نه تنها خبری از ارزانی کالاها یا خدمات نیست بلکه روند افزایش قیمت برخی اقلام مصرفی مردم که از ماه‌های قبل آغاز شده بود با نزدیک شدن به ماه مبارک‌رمضان شتاب بیشتری به‌خود گرفته است؛  به‌نحوی که در روزهای اخیر افزایش قیمت برخی مواد پروتئینی، میوه و‌تره‌بار و قندوشکر نمود بیشتری در بازار دارد،  با این وجود مسئولان از نبود نگرانی و اتخاذ تدابیر لازم برای تامین کالاهای مصرفی خبر می‌دهند.

با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان، طی هفته جاری قیمت گوشت قرمز و مرغ افزایش یافت. با این روند قیمت هر کیلو گوشت ران گوسفندی به 13 هزار و 500 تومان و قیمت هر کیلو گوشت شقه گوسفندی به 10 هزار و 800 تومان افزایش یافته است.

همچنین قیمت گوشت گوساله نیز با افزایش هزار تومانی به 9هزار و 500 تومان در هر کیلو افزایش یافته و هر کیلو گوشت مخلوط چرخ کرده نیز در قصابی‌های سطح شهر به قیمت 8 هزار و 500 تومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود.  از سوی دیگر طی روزهای اخیر قیمت هر کیلو گوشت مرغ تازه در فروشگاه‌های سطح شهر با افزایش 200 تا 300 تومانی از 2 هزارو 700 تومان به 3هزار تا 3هزار و 100 تومان در هر کیلو افزایش یافته است.

با وجود افزایش اخیر قیمت گوشت قرمز و مرغ در فروشگاه‌های سطح شهر، سخنگوی وزارت جهاد کشاورز‌ی همانند روال گذشته با تاکید بر تمهیدات این وزارتخانه برای ماه مبارک رمضان اعلام کرده است، هیچ‌گونه نگرانی برای توزیع به‌موقع گوشت و مرغ منجمد در میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌ها وجود ندارد.

محمد حسین انصاری فرد، تصریح کرده است: هر کیلو مرغ منجمد 2 هزار تا 2هزار و 100 تومان و گوشت قرمز مخلوط هر کیلو 5هزار تومان در فروشگاه‌ها و میادین میوه به فروش می‌رسد. در شرایطی که پس از افزایش اخیر قیمت مواد پروتئینی، اتحادیه‌های تولیدی گوشت قرمز و مرغ از عرضه این فراورده‌ها در آینده نزدیک برای ثبات بازار خبر می‌دهند، وی از آغاز ‌توزیع مرغ و گوشت قرمز منجمد در میادین میوه و تره‌بار از 20 روز پیش خبر داده  است.

گرد و غبار و  افزایش قیمت خرما

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به افزایش مصرف خرما در ماه مبارک رمضان، افزود:‌‌ متأسفانه در ماه‌های اخیر شاهد گردوغبار و آلودگی هوا در بیشتر شهرهای ایران هستیم که این در زمان شروع برداشت محصول خرما در برخی از شهرستان‌ها است. انصاری فرد در ادامه تصریح کرد:‌ این آلودگی تاثیر زیادی روی کیفیت و در نتیجه بسته بندی و عرضه آن دارد  و این امر سبب می‌شود که مقداری از خرماهای با کیفیت باتوجه به نیاز با افزایش قیمت روبه‌رو شود.

افزایش قیمت قندوشکر

قیمت خرده‌‌فروشی‌های هر کیلو شکر در فروشگاه‌های سطح شهر از 520 به 640 تومان و قیمت هر کیلو قند خرد شده از 900 به هزارو 100 تومان افزایش یافته است. با این وجود معاون دبیر انجمن قندوشکر کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن تایید افزایش قیمت این محصول در ماه‌های اخیر این افزایش قیمت را ناشی از افزایش قیمت‌های جهانی شکر و بالا رفتن نرخ شکر وارداتی قلمداد می‌کند.

رضا رحمتی ‌افزود: اکنون قیمت جهانی شکر وارداتی 600 تومان و قیمت عمده فروشی شکر در بازار داخلی به 620 تومان افزایش یافته است. در واقع افزایش قیمت‌های جهانی موجب شده تا با وجود رکود حاکم بر بازار داخلی این محصول افزایش نسبی قیمت‌ها را شاهد باشیم.

نابسامانی بازار میوه

همچنین مروری بر قیمت‌های میوه و مرکبات در بازار‌های سطح شهر حاکی از افزایش قیمت میوه‌های وارداتی و ثبات یا کاهش نسبی برخی اقلام میوه‌های فصل تولید داخل است. با این روند قیمت هر کیلو سیب سبز و قرمز فرانسوی در فروشگاه‌های سطح شهر به بیش از 3 هزارو 500 تومان، هلو و شلیل 3 هزار و 800 تومان، گیلاس 4 هزار و800 تومان، خیار گلخانه‌ای 1400 تومان، رسمی 1300 تومان، انگور عسگری 3 هزار تومان و موز هزار و 100 تومان رسیده است. همچنین قیمت هر کیلو هندوانه500 تومان، خربزه 1200 تومان، طالبی 800 تومان بوده و قیمت سیب زمینی، پیاز و گوجه فرنگی با ثبات نسبی به‌ترتیب 650 و 550 و 600 تومان در هر کیلو است.

نگرانی وجود ندارد

 با این شرایط محمد صادق مفتح ، معاون بازرگانی داخلی وزیر بازرگانی همانند سال گذشته از برنامه‌ریزی برای تامین کالاهای مورد نیاز مردم با نزدیک شدن ایام ماه مبارک رمضان با همکاری اصناف خبر داده و با اشاره به‌وجود ذخیره مطلوب کالاهای اساسی به مهر گفت: ذخیره‌سازی‌‌هایی روی اقلامی نظیر برنج، روغن، کره، پنیر و سایر اقلام صورت گرفته است که به‌نظر می‌رسد با وجود توزیع گسترده، مشکلی به لحاظ قیمتی نیز وجود نداشته باشد.

کد خبر 87096

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز