ترور شهید اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در نخستین ساعت‌های روز چهارشنبه در تهران ازسوی رژیم‌صهیونیستی نشان داد این رژیم همچنان در مسیر دامن زدن به تنش‌ها در سطح منطقه گام برمی‌دارد؛ راهبردی که تاوان سنگینی برای تل‌آویو به‌همراه خواهد داشت.

تصاویری از اجتماع مردم تهران در میدان فلسطین در پی ترور اسماعیل هنیه

همشهری آنلاین گروه سیاسی: ترور اسماعیل هنیه، که به‌منظور حضور در آیین تحلیف رئیس‌جمهور ایران در تهران حضور داشت، با موج واکنش‌ها و محکومیت‌های گسترده داخلی مواجه شد و چهره‌های سیاسی و نهادهای مختلف کشور با صدور پیام‌های جداگانه، تازه‌ترین جنایت رژیم‌صهیونیستی را محکوم و خواستار برخورد قاطع با رویکردهای جنون‌آمیز تل‌آویو شدند.

دراین میان اما، واکنش‌ها در تهران به ترور رهبر جبهه مقاومت فلسطینی، که در جریان یک سفر دیپلماتیک در تهران به‌سر می‌برد، یک پیام روشن و صریح برای مقام‌های صهیونیست به‌همراه داشت؛ اینکه جبهه‌مقاومت و ایران چنین اقدام جنایتکارانه‌ای را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت؛ رویکردی که در پیام‌های رهبرمعظم‌انقلاب و سایر مقام‌های ارشد کشور نیز به‌چشم می‌خورد.

زمینه مجازات سخت را برای خود فراهم کردند

به‌دنبال شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، رهبر معظم انقلاب در پیامی ضمن تسلیت شهادت این رهبر شجاع و مجاهد برجسته به امت اسلامی و جبهه مقاومت و ملت سرافراز فلسطین تأکید کردند: رژیم‌صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینه‌ مجازات سختی را برای خود فراهم کرد و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود می‌دانیم. متن پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

ملت عزیز ایران!

رهبر شجاع و مجاهد برجسته‌ فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاء‌الله پیوست و جبهه‌ عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانه‌ ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینه‌ مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت.

شهید هنیه سال‌ها جان گرامی‌اش را در میدان مبارزه‌ای شرافتمندانه بر سر دست گرفته و آماده‌ شهادت بود، و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهیدشدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثه‌ تلخ و سخت که در حریم جمهوری‌اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ خود می‌دانیم.

اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده‌است، تسلیت عرض می‌کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.

سیدعلی خامنه‌ای

۱۰مرداد ۱۴۰۳، مصادف با ۲۵ محرم ۱۴۴۶

اعلام ۳ روز عزای عمومی

درپی شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، دولت ایران با صدور اطلاعیه‌ای در سراسر ایران ۳ روز عزای عمومی اعلام کرد. دراین اطلاعیه ضمن محکومیت اقدام وحشیانه ترور مهمان رسمی و دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران، جنایت اخیر نشانه آشکار دیگری بر تروریستی بودن رژیم صهیونیستی و در امان نبودن هیچ نقطه‌ای در کره زمین از شرارت‌های این غده فاسد و اصلاح‌ناپذیر عنوان شده‌است.

دولت ایران دراین اطلاعیه ضمن ابراز همدردی با مردم مظلوم و مقاوم فلسطین و بازماندگان شهید هنیه، روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه، ۱۰ تا ۱۲ مردادماه ۱۴۰۳ را در سراسر ایران عزای عمومی اعلام کرد و همه دولت‌های مستقل و شخصیت‌های آزاداندیش و شرافتمند را به مقابله با باند جنایتکار حاکم بر سرزمین‌های اشغالی فراخواند.

تشییع پیکر شهید هنیه در تهران

براساس اعلام دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب صبح امروز(پنجشنبه) در دانشگاه تهران بر پیکر شهید اسماعیل هنیه، مجاهد برجسته مقاومت فلسطین نماز اقامه خواهند کرد. براساس این اطلاعیه، اقامه نماز رأس ساعت ۸:۳۰ صبح انجام می‌شود. مراسم تشییع پیکر رئیس دفتر سیاسی نیز پس از اقامه نماز ازسوی رهبرمعظم‌انقلاب، از دانشگاه تهران به سمت میدان آزادی برگزار می‌شود.

هشدار قاطع پزشکیان به تل‌آویو

رئیس‌جمهور طی پیامی در واکنش به شهادت اسماعیل هنیه تأکید کرد که صهیونیست‌ها به‌زودی نتایج اقدام بزدلانه و تروریستی خود را خواهند دید. مهم‌ترین محورهای پیام مسعود پزشکیان را در ادامه می‌خوانید:

- رژیم‌صهیونیستی قادر به رهایی از پیامدهای سیاست تاریخی مبتنی بر اشغالگری، تروریسم، تبعیض نژادی و کشتار جمعی خود نیست.

- شهید اسماعیل هنیه پس از عمری مجاهدت و مبارزه برای رهایی ملت فلسطین، به آرزوی همیشگی خود رسید.

- این اقدام تروریستی، همچون دیگر جنایت‌های رژیم‌صهیونیستی، ناقض قوانین و مقررات بین‌المللی است.

- این جنایت ضرورت اقدام متحد جهان، به‌ویژه کشورهای اسلامی را برای مقابله با این رژیم بیش از پیش نشان می‌دهد.

- برادر عزیزمان شهید اسماعیل هنیه، مهمان رسمی رئیس‌جمهور و دولت ایران بوده‌است.

- ایران در پاسداری از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی و عزت و اعتبار خود کوتاهی نخواهد کرد.

- رژیم‌صهیونیستی به‌زودی نتایج اقدام بزدلانه و تروریستی خود را خواهد دید.

تأکید تهران بر مسئولیت واشنگتن

وزارت امورخارجه ایران نیز با صدور بیانیه‌ای، ترور شهید هنیه را محکوم کرد. مهم‌ترین محورهای این بیانیه را می‌خوانید.

- این اقدام تروریستی نه‌تنها نقض فاحش اصول و قواعد حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد، بلکه تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است.

- این اقدام بخشی از برنامه نسل‌کشی فلسطینیان، به‌ویژه طی ۱۰ ماه اخیر و درجهت افزایش ناامنی در غرب‌آسیاست.

- وزارت امورخارجه ایران مسئولیت دولت آمریکا در ارتکاب این اقدام شنیع تروریستی را مورد تأکید قرار می‌دهد.

- بر حق ذاتی خود در پاسخ مناسب نسبت به این اقدام متجاوزانه علیه حاکمیت و تمامیت سرزمینی خود تأکید می‌کنیم.

- انتظار داریم کشورها و سازمان‌های بین‌المللی رژیم اسرائیل را به‌طور جدی و مؤثر مورد مؤاخذه قرار دهند.

- باید تدابیر سیاسی، حقوقی و تنبیهی لازم در قبال این رژیم یاغی اتخاد شود.

در انتظار پاسخ سخت و دردناک باشید

به‌دنبال اقدام جنون‌آمیز رژیم‌صهیونیستی در ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، سپاه پاسداران به این جنایت صهیونیست‌ها واکنش نشان داد و تأکید کرد این اقدام تروریستی صهیونیست‌ها با پاسخ «سخت» و «دردناک» جبهه‌مقاومت و به‌ویژه ایران مواجه خواهد شد.

روابط‌عمومی کل سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای تأکید کرد که بی‌تردید این جنایت رژیم‌صهیونیستی با پاسخ سخت و دردناک جبهه مقتدر و عظیم مقاومت، به‌ویژه ایران اسلامی مواجه و برکات مجاهدت‌های «شهیدالقدس»، دکتر اسماعیل هنیه در دفاع از آرمان و حقوق ملت فلسطین یاری‌بخش آنان خواهد بود.

واکنش چهره‌های سیاسی

جنایت تروریستی بامداد چهارشنبه رژیم صهیونیستی موج محکومیت چهره‌های سیاسی و مقام‌های مختلف کشوری و لشکری را به‌دنبال داشت؛ پیام‌هایی که با یک گزاره مشترک همراه بود؛ اینکه تل‌آویو برای انجام چنین جنایتی، سیلی سختی از ایران و جبهه مقاومت دریافت خواهد کرد.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه، صادق آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، حسن روحانی، رئیس‌جمهور دوره‌های یازدهم و دوازدهم، سعید جلیلی، نماینده رهبرمعظم‌انقلاب در شورای‌عالی امنیت‌ملی، علی لاریجانی، مشاور مقام معظم رهبری، سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهور پیشین ایران و... ازجمله چهره‌هایی بودند که با صدور پیام‌هایی، این اقدام جنون‌آمیز صهیونیست‌ها را محکوم کردند.

برپایی تجمع‌های مردمی

اقدام جنایت‌آمیز رژیم‌صهیونیستی در ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران موج گسترده واکنش‌های مردمی را نیز به‌دنبال داشت و روز چهارشنبه قشرهای مختلف مردم در نقاط مختلف کشور با برپایی تجمع‌های مختلف، خواستار مجازات قاطع رژیم‌صهیونیستی شدند.

در ادامه برگزاری تجمع‌های مردمی در شهرهای مختلف کشور، از مشهد و قم گرفته تا کرمانشاه، تجمع مردم تهران عصر چهارشنبه در میدان فلسطین و با حضور پرشور قشرهای مختلف مردم برگزار شد. تهرانی‌ها دراین تجمع با در دست داشتن پلاکاردهایی و سر دادن شعارهایی خواستار مجازات سخت رژیم جنایتکار صهیونیستی شدند.

کد خبر 870961
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha