سپاهان امسال تیم جالبی خواهد بود؛ تیمی که اغلب ستاره‌های ملی‌پوش‌اش را از دست داده و در عوض پدیده‌های نوظهور فصل گذشته را گرد هم آورده است.

خریدهای سپاهان

به گزارش همشهری‌آنلاین، طی روزهای گذشته شرایط تیم‌های اول و دوم لیگ برتر در فصل گذشته و تغییرات آنها برای فصل جدید این رقابت‌ها در این صفحه مورد بررسی قرار گرفت. این بار نوبت به تیم سوم جدول یعنی سپاهان رسیده تا چهره جدید این تیم و تغییرات پرتعدادش زیر ذره‌بین قرار بگیرد؛ تیمی که ستاره‌های بسیاری را از دست داده و به شکل جالبی جای آنها را با پدیده‌های جدید و نوظهور لیگ پر کرده است. شهریار مغانلو، رامین رضاییان، فرشاد احمدزاده، محمدجواد حسین‌نژاد، میلاد زکی‌پور و امید نورافکن از سپاهان رفته‌اند؛ لیست وزین و عجیبی که اگر همین حالا در یک تیم دور هم جمع شوند شاید هم سپاهان فعلی و هم سایر مدعیان قهرمانی در فصل جدید را مغلوب کنند. اما فصل گذشته به‌دلیل حواشی سقف قرارداد و جریمه‌ها و محرومیت‌های سپاهان کاری از آنها برنیامد. باشگاه سپاهان بعد از حفظ ژوزه مورایس برای نیمکت سرمربیگری تصمیم گرفت جای این ستاره‌ها را نه با نام‌های بزرگ بلکه با نام‌های نوظهور یعنی پدیده‌های فصل گذشته پر کرده که تازه یکی دو سال است نام آنها مطرح شده. این سیاست سپاهان را می‌توان یک تیغ دولبه دانست؛ یا پدیده‌ها تیم پرقدرت و جوانی برای اصفهان می‌سازند که می‌تواند بعد از یک دهه آنها را به قهرمانی لیگ برساند یا مثل برخی از پدیده‌های سالیان گذشته نشان می‌دهند فصل درخشان آنها فقط در حد یک جرقه بوده و ادامه نخواهد داشت؛ مثلا مثل سعید صادقی، بهترین بازیکن لیگ بیست‌ویکم که پرسپولیس و استقلال بر سر او دعوا داشتند اما در ۲سال اخیر هرگز فرم دلپذیر آن فصل درخشان را نشان نداده است.

تنها نقطه ثبات سپاهان

تیم مورایس که در تمامی خطوط دچار تغییر شده، فقط درون دروازه ثبات داشته و هیچ تغییری نکرده است. پیام نیازمند همچنان گلر اول زردهاست و نیما میرزازاد هم ذخیره او خواهد بود. میرزازاد فصل گذشته ۷بار در لیگ برتر به میدان رفت و در همه بازی‌های جام‌حذفی هم دروازه‌بان سپاهان بود. هم میرزازاد و هم نیازمند در سال گذشته اشتباهاتی داشتند و گل‌های بدی دریافت کردند که امیدوارند این اتفاق در فصل جدید برای آنها تکرار نشوند. اساسا در فصل گذشته تنها دروازه‌بان سرشناسی که گل مفت نخورد، دروازه‌بان استقلال بود وگرنه نیازمند، بیرانوند، اخباری و پورحمیدی همگی در این زمینه کارنامه ضعیفی داشتند.

خط دفاعی؛ بازگشت استحکام

خط دفاعی سپاهان، نقطه ضعف این تیم در فصل گذشته و شاید بتوان گفت چند فصل اخیر بود. نقطه ضعف مدافعان مورایس سرعت پایین آنها بود که در مقابل حملات سرعتی حریفان بارها کم آوردند. با توجه به اینکه سپاهان سراسر هجومی بازی می‌کرد و بهترین تیم لیگ از این لحاظ بود، حمایت از مدافعان توسط بازیکنان سایر خطوط نیز کمتر انجام می‌شد و زردپوشان نسبت به رقبا گل‌های بیشتری دریافت می‌کردند. امسال سپاهان در این خط تغییراتی انجام داده و مهم‌ترین خرید این تیم امین حزباوی است که از السد قطر می‌آید. او باید بخش زیادی از مشکلات سپاهان در دفاع میانی را حل کند، به‌خصوص در بازی اول پلی‌آف آسیا که تقریبا همه مدافعان میانی سپاهان محروم هستند. در دفاع راست هم صالح حردانی جایگزین رضاییان شده که خصوصیات دفاعی بیشتری نسبت به رامین دارد. سمت چپ خط دفاعی زردپوشان هم دچار تغییر شده و جای زکی‌پور را حسین گودرزی از گل‌گهر گرفته است. گودرزی یک فصل کامل مدافع چپ ثابت شمس‌آذر بود و با ۴گل و ۳پاس گل نمایش خوبی داشت.

خط میانی؛ بهترین‌های اراک و رفسنجان

فرشاد احمدزاده بعد از ۳فصل خوب در سپاهان بالاخره این تیم را ترک کرد و به پرسپولیس بازگشت. امید نورافکن هم که در تمام پست‌های خط دفاع و هافبک بازی می‌کرد، راهی خدمت سربازی شد. اما شاید مهم‌ترین بازیکن جداشده از این خط محمدجواد حسین‌نژاد باشد که در نخستین فصل حضور در تیم بزرگسالان درخششی دلپذیر و فوق‌تصور داشت. در غیاب اینها محمدمهدی محبی از مس رفسنجان جذب شده که از دفاع چپ تا خط میانی و حتی خط حمله در تمام پست‌ها بازی می‌کند. دیگر خرید زردپوشان یعنی مهدی لیموچی هم ستاره آلومینیوم بوده و در ۴پست مختلف برای اراکی‌ها بازی کرده است. محبی و لیموچی فصل گذشته بهترین بازیکن تیم‌های خودشان بوده‌اند. محبی با ۳گل و ۵پاس‌گل به نمره عالی ۷.۲۷ در سایت متریکا رسید و لیموچی هم در آلومینیوم ۵گل زد، ۵پاس گل داد و میانگین نمراتش ۷.۲۱ بود. اوج درخشش لیموچی در بازی حذفی مقابل پرسپولیس بود که قهرمان لیگ را از جام حذفی کنار زد. در کنار اینها از وحدت حنانوف هم نباید غافل شد که از پرسپولیس به سپاهان آمده است و علاوه بر بازی در دفاع راست و میانی، توانایی بازی در هافبک دفاعی را هم دارد.

خط حمله؛ ترافیک عصر همت

با اینکه شهریار مغانلو - آقای گل ۲فصل اخیر لیگ- از سپاهان خداحافظی کرده، ترافیک بازیکنان در خط حمله زردپوشان از ترافیک عصرهای بزرگراه همت نیز بیشتر است. رضا اسدی، کاوه رضایی، رضا شکاری، آریا یوسفی و علی‌اصغر اعرابی از فصل گذشته در این تیم مانده‌اند. جواد آقایی‌پور هم از استقلال خوزستان آمده. محبی و لیموچی هم مثل آریا یوسفی هافبک‌هایی هستند که توانایی بازی در خط حمله را دارند. تعداد این نفرات به‌قدری زیاد است که به‌احتمال زیاد یکی دو نفر از آنها تا قبل از بسته شدن پنجره نقل‌وانتقالات از اصفهان خواهند رفت. اما دست مورایس برای انتخاب سیستم‌های مختلف تهاجمی کاملا باز خواهد بود. اگر سرمربی پرتغالی با تک‌مهاجم بازی کند انتخاب اول او رضا اسدی است. اما نیمکت‌نشین کردن آقایی‌پور با ۹گل و ۳پاس‌گل در فصل گذشته هم اصلا کار ساده‌ای نیست. از همه اینها مهم‌تر، درخشش این روزهای کاوه رضایی در بازی‌های پیش‌فصل است که نشان داده بعد از مدت‌ها به فرم عالی خودش برگشته و امسال می‌تواند حتی برای تیم ملی هم مدعی باشد. اگر مورایس با ۲مهاجم بازی کند، همین ۳نفر یعنی اسدی، آقایی‌پور و رضایی گزینه‌های اول تیمش خواهند بود.

کد خبر 871045
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۱
    0 0
    قهرمان بلا منازع این فصل هم ان شااله سرور تمام تیم های عالمه