مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۵
۰ نفر

بازار تهران فقط یک مرکز تجاری نیست، چندین امامزاده و مسجد در دل بازار جا گرفته‌اند که برخی علاوه بر بار معنوی، ارزش تاریخی دارند و جزو جاذبه‌های گردشگری این محدوده به‌حساب می‌آیند.

امامزاده زید

همشهری: وجود این فضاهای مذهبی باعث شده تا گردشگران و مشتریان بازار پس از خرید و گشت‌وگذار، در صحن و سرای این امامزاده‌ها و مساجد دلی سبک کرده و خستگی در کنند. امامزاده زید (ع) یکی از این فضاهاست. بنای امامزاده در اصل یک بقعه و گنبد بوده که در دوره قاجار صحن‌ها و رواق‌ها به آن افزوده شده و با دیوارنگاری، کاشی‌کاری و آینه‌کاری‌های زیبا معماری اصیل ایرانی و اسلامی را به نمایش گذاشته است. در صحن این بنا، ۳ قبر دیده می‌شود، یکی مربوط به سلطان حسن‌میرزا پسر سلطان محمد خدابنده و برادر شاه‌عباس و نوه شاه طهماسب است و در ۲ قبر دیگر فتحعلی‌خان فرزند ۷ ساله کامران‌میرزا نوه فتحعلی‌شاه قاجار و جهان‌سلطان دختر فتحعلی‌شاه آرمیده‌اند. اگر به زیارت امامزاده می‌روید حتما به مزار لطفعلی‌خان آخرین پادشاه زندیه که در گوشه‌ای از صحن با سنگ مرمر سپید و تابلویی کوچک مهجور مانده سر بزنید.

زیارت و سیاحت در بازار تهران

نشانی: خیابان خیاط‌ها، محوطه امامزاده زید(ع)

چطور برویم: در خیابان ۱۵ خرداد وارد بازار کفاش‌ها شوید، در امتداد مسیر سمت چپ نرسیده به بازار خیاط‌ها صحن امامزاده زید(ع) قرار دارد.

قدمت: ۳۰۰ سال

معرفی: طبق جعبه‌ای قدیمی که از بقعه مربوط به دوره صفویه پیدا شده، نسب این امامزاده به امام چهارم شیعیان، امام سجاد(ع) می‌رسد.

زیارت و سیاحت در بازار تهران

کد خبر 871178
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha