اسرائیل از جنگنده، بمب‌گذاری، پهپاد، ریزپرنده و تجهیزات دیگر در ۸ سال اخیر برای ناامنی در ایران و نشانه گرفتن اهداف ایرانی استفاده کرده است.

کنسولگری ایران در دمشق

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: اسرائیل از پایان دهه ۱۳۸۰ تاکنون در جایگاه اول اقدامات ناامن‌ساز در ایران قرار داشته است. موساد و ارتش اسرائیل طی سال‌های اخیر فهرست بلندبالایی از ترور، انفجار و خرابکاری را در کشور رقم زده‌اند. مرور این رویدادها گویای بهره‌گیری مشترک این رژیم از اقدامات جاسوسی و رویارویی تکنولوژیک در هدف‌گیری، حذف و انهدام کنترل شده در ایران است. قاعده کلی اسرائیل در مبادرت به چنین اقداماتی نیز اجتناب از اعلام و پذیرش رسمی چنین حملاتی است.

۱۰ مرداد ۱۴۰۳

روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با عرض تسلیت به ملت قهرمان فلسطین و امت اسلامی و رزمندگان جبهه مقاومت و ملت شریف ایران، بامداد امروز ( چهارشنبه) محل اقامت جناب آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس در تهران مورد اصابت قرار گرفته و در پی این حادثه ایشان و یک نفر از محافظین وی به شهادت رسیدند.

حماس و ایران، اسرائیل را مسئول این ترور دانستند.

۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خبرگزاری مهر به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد: ۳ ریزپرنده حوالی ساعت ۴ بامداد در آسمان اصفهان و در اطراف منطقه زردنجان مشاهده شده است. به دنبال مشاهده این ریزپرنده‌ها پدافند هوایی عمل کرده و این ریزپرنده‌ها را در آسمان منهدم کرده‌اند. شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی نیوز به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی مدعی شد: بامداد جمعه در یک حمله بسیار محدود، ۳ موشک از جنگنده‌های اسرائیلی به سوی تاسیساتی در خاک ایران شلیک شده است. این مقام آمریکایی به شبکه ABC گفته بود که حمله به خاک ایران سامانه پدافند هوایی تاسیسات هسته‌ای نطنز در اصفهان را هدف گرفته بود.

۱۳ فروردین ۱۴۰۳

عصر روز ۱۳ فروردین ارتش اسرائیل در حمله هوایی به دمشق، ساختمان کنسولگری ایران را مورد هدف قرار داد. حسین اکبری سفیر ایران در سوریه گفت: اسرائیل با ۶ موشک کنسولگری را هدف قرار داد.

ساختمان به طور کامل تخریب شد. این ساختمان چسبیده به ساختمان سفارت ایران در منطقه المزه دمشق بود. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه ای اعلام کرد که سرداران رشید مدافع حرم سرتیپ محمدرضا زاهدی و سرتیپ محمدهادی حاجی رحیمی از فرماندهان ، پیشکسوتان و جانبازان سرافراز دفاع مقدس و مستشاران نظامی ارشد ایران در سوریه و ۵ تن از افسران همراه آنان به نام های شهید حسین امان اللهی، شهید سید مهدی جلادتی، شهید محسن صداقت، شهید علی آقا بابایی و شهید سید علی صالحی روزبهانی به شهادت رسیده‌اند.

۸ بهمن ۱۴۰۱

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در بیانیه‌ای اعلام کرد: شامگاه هشتم بهمن ۱۴۰۱ حوالی ساعت ۲۳:۳۰ حمله ناموفق با استفاده از ریزپرنده به یکی از مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع (در استان اصفهان) صورت گرفت و خوشبختانه با پیش‌بینی‌ها و تمهیدات پدافندی صورت گرفته یکی از آنها مورد اصابت پدافند هوایی مجتمع و دو فروند دیگر آنها در تله‌های پدافندی گرفتار و منفجر می‌شوند. قوه قضاییه ۱۳ اسفندماه ۱۴۰۲ در اطلاعیه‌ای مرتبط با این پرونده اعلام کرد: یک عامل موساد که با هویت جعلی از کشور خارج شده بود، ۱۳ روز بعد با هماهنگی قضایی و تلاش سربازان گمنام امام زمان(عج) در وزارت اطلاعات و سپاه در یکی از کشورهای همسایه دستگیر شد و در نهایت، امروز اعدام شد.

۴ خرداد ۱۴۰۱

وزارت دفاع در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: طی سانحه‌ای که در یکی از واحدهای تحقیقاتی در پارچین به وقوع پیوست، مهندس احسان قدبیگی به شهادت رسید. نیویورک تایمز آمریکا درباره این حمله نوشته بود که سایت نظامی پارچین با استفاده از پهپادهای انتحاری هدف قرار گرفته است و یک ساختمان مرتبط با وزارت دفاع که مختص انجام تحقیقات در امر توسعه پهپادها بوده است، منفجر شده است.

۱ خرداد ۱۴۰۱

روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای با اعلام خبر اقدام جنایتکارانه تروریستی ضد انقلاب و عوامل وابسته به استکبار جهانی در شهادت یکی از مدافعان سرافراز حرم گفت: عصر امروز (یکشنبه) در یکی از کوچه های منتهی به خیابان مجاهدین اسلام در شرق تهران، مدافع حرم سرهنگ پاسدار حسن صیاد خدایی هدف جنایت تروریستی ضد انقلاب و عوامل وابسته به استکبار جهانی قرار گرفت. رسانه‌های رژیم صهیونیستی مدعی شدند که سرهنگ صیاد خدایی که اول خرداد در تهران ترور شد، در یک سری عملیات ترور علیه شهروندان و دیپلمات‌های اسرائیل نقش داشته است.

۲۵ بهمن ۱۴۰۰

رسانه ملی خبر حمله رژیم صهیونیستی به پایگاه‌های نظامی ایران در کرمانشاه را تایید کرد. پایگاه خبری المیادین درباره این حادثه نوشت: اسرائیل روز ۲۵ بهمن ماه از یک مرکز هدایت عملیات واقع در اربیل اقدامات خرابکارانه‌ای با ۶ فروند پهپاد علیه یک هدف نظامی در غرب ایران طراحی و اجرا کرده است. رسانه‌ةای اسرائیلی مدعی شدند که در جریان حمله اسرائیل به یک پایگاه هوایی در کرمانشاه، صدها پهپاد ایرانی از انواع مختلف نابود شده‌اند.

۲ تیر ۱۴۰۰

نیویورک تایمز چهارشنبه دوم تیرماه به نقل از منابع مطلع ایرانی نوشت ساختمان سازمان انرژی اتمی ایران (تسا؛ تکنولوژی سانتریفیوژ ایران) در نزدیکی کرج با پهپاد کوچکی هدف قرار گرفته است. محمد اسلامی رئیس وقت سازمان انرژی اتمی گفت، اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای کرج حمله تروریستی کرده است و آژانس باید ابتدا موضع خود را نسبت به این حمله روشن کند.

۲۲ فروردین ۱۴۰۰

بامداد یک‌شنبه ۲۲ فروردین ماه رخدادی خرابکارانه‌ در بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی‌ سازی نطنز رخ داد و از سوی مسئولان سازمان انرژی اتمی ایران مورد تایید قرار گرفت. بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان همان روز در این باره گفت: بامداد امروز حادثه ای در بخشی از شبکه توزیع برق مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن ( نطنز ) رخ داد که خوشبختانه صدمات انسانی و آلودگی به دنبال نداشته است. علل حادثه در دست بررسی است و متعاقبا اطلاعات تکمیلی اعلام خواهد شد. علیرضا زاکانی رئیس وقت مرکز پژوهش‌های مجلس در صداوسیما گفت: در اتفاق اخیر چندین هزار سانتریفیوژ از رده خارج شد، عمده امکانات غنی‌سازی از دست رفت، ایران بهشت جواسیس است. رسانه‌های اسرائیلی این اقدام خرابکارانه را به رژیم صهیونیستی نسبت دادند و تاکید کردند اخلال در شبکه توزیع برق تاسیسات غنی ‌سازی نطنز از طریق یک حمله سایبری انجام شده است. بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان حین بازدید از نطنز یک سقوط داشت و دچار آسیب شد.

۷ آذر ۱۳۹۹

مهمترین عملیات موساد در تهران پس از یک دهه ترور محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای ایران بود. او در یک عملیات پیچیده اطلاعاتی و با یک سلاح خودکار در ورودی آبسرد دماوند به شهادت رسید. علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه در اظهاراتی درباره این عملیات گفت: آدمی در صحنه ترور نبود و در کل ۱۳ تیر شلیک شده و همه از تیربار داخل نیسان بوده است و بقیه تیرها توسط محافظان شلیک شده است. تیربار داخل نیسان هم مجهز به یک سیستم هوشمند ماهواره‌ای بوده که روی شهید فخری‌زاده متمرکز بوده و از هوش مصنوعی بهره می‌برده است. یوسی کوهن، رئیس سابق موساد بعدتر گفت که موساد از سال‌ها پیش به‌صورت فیزیکی به فخری‌زاده نزدیک بوده است.

محمود علوی وزیر اطلاعات بهمن‌ماه اعلام کرد که عامل اصلی تدارک ترور شهید فخری‌زاده که از کارکنان اخراجی نیروهای مسلح بود، قبل از عملیات از کشور خارج شده بود و تحت تعقیب است.

۱۷ مرداد ۱۳۹۹

نیویورک تایمز در گزارشی مدعی شد ماموران اسرائیلی از طرف آمریکا، ابو محمد المصری مرد شماره ۲ القاعده را در خیابان‌های تهران مورد هدف قرار داده‌اند. این فرد در یکی از خیابان‌های تهران توسط دو موتور سوار مسلح در روز ۷ آگوست، سالگرد حمله به سفارت آمریکا مورد سوءقصد قرار گرفت. همچنین ادعا شد او در آمریکا برای جرایمی نظیر حمله به سفارت‌های آمریکا در کنیا و تانزانیا که به کشته شدن ۲۲۴ تن و زخمی شدن صدها نفر منجر شد در فهرست افراد تحت تعقیب اف‌بی‌آی قرار داشت.

۱۲ تیر ۱۳۹۹

پنجشنبه ۱۲ تیرماه ۱۳۹۹ یکی از ساختمان‌های تاسیسات هسته‌ای نطنز دچار انفجار و آتش‌سوزی شد. بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره این حادثه گفت: تجهیزاتی که در این سالن وجود داشت تجهیزات اندازه‌گیری و ابزارهای دقیق بودند که در اثر این حادثه بخشی از آن از بین رفته و بخش دیگری نیز خسارت دیده‌اند. او همچنین گفت: عوامل انفجار تیرماه در تاسیسات نطنز و اتفاقی که برای شهید فخری ‌زاده رخ داد یکی هستند و به نظر می‌رسد اسرائیل در این قضایا نقش داشته باشد. فریدون عباسی، رئیس وقت کمیسیون انرژی مجلس بعدها گفت که این رویداد، حاصل کارگذاری «مواد منفجره از طریق جاسازی در یک میز سنگین و وارد کردن آن به سایت نطنز» بود.

۵ تیر ۱۳۹۹

برخی رسانه‌های خارجی مدعی شدند انفجاری در مرکز تولید موشک‌های بالستیک در گروه صنعتی شهید باکری رخ داده است. وزارت دفاع اعلام کرد: ساعت حدود یازده و نیم تا ۱۲ شب یک مخزن گاز در منطقه عمومی پارچین دچار انفجار می‌شود که بلافاصله آتش حاصل این انفجار توسط آتش‌نشانی مهار شد و این حادثه تلفاتی نداشته‌است.

۲۷ دی ۱۳۹۵

در تهران و محدوده میدان انقلاب صدای شلیک ضدهوایی شنیده شد. قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا اعلام کرد که شلیک ضدهوایی در تهران به دلیل ورود یک پهپاد به منطقه پرواز ممنوع بوده است. این شلیک از سوی پدافند هوایی مستقر در دانشگاه تهران صورت گرفته بود.

۳ دی ۱۳۹۵

روز جمعه سوم دی ماه صدای شلیک پدافند هوایی در مرکز پایتخت، توجه شهروندان را به خود جلب کرد. روابط عمومی ارتش اعلام کرد:با توجه به اعلام قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) ارتش مبنی بر ضرورت هماهنگی هرگونه اقدام پروازی، صبح امروز یک فروند پرنده که بدون هماهنگی اقدام به پرواز بر فراز شهر تهران کرده بود مورد اصابت سامانه های پدافندی قرارگاه پدافند هوایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) ارتش قرار گرفت. همچنین پس از بررسی های بعمل آمده این پرنده یک فروند «کواد کوپتر» بود که معمولا برای مصارف فیلم برداری و عکاسی بهره برداری می شود و در پرواز فوق نیز برای ساخت یک مستند مورد استفاده قرار گرفته بود.

محسن رضایی دبیر سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام این ریزپرنده‌ها را مشکوک اعلام کرده بود.

کد خبر 871193

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha