دروازه‌های ورودی سرزمین‌ها در نمایشگاهی که این روزها در برج میلاد برپاست، نمادی از بناهای تاریخی هستند. کشورهای حوزه مقاومت و حامی فلسطین کشورهای صاحب تاریخ و تمدن در دنیا هستند و به جرأت می‌توان ادعا کرد که این کشورها یعنی ایران، سوریه، عراق، لبنان، یمن و فلسطین، گهواره تمدنی بشریت هستند.

سرزمین تمدن ها

همشهری - نیلوفر ذوالفقاری: در هر بخش نمایشگاهی سرزمین تمدن‌ها، برای ورود به هر سرزمین، دروازه‌ای نمادین ساخته شده که از روی آثار اصلی شبیه‌سازی شده است.

نام جاذبه: دروازه پالمیرا

سرزمین: سوریه

معرفی: بخشی از دروازه شهر باستانی پالمیرا را در مقابل خود می‌بینید که شبیه‌سازی شده تا بازدیدکنندگان با عبور از آن وارد سایر بخش‌های سرزمین سوریه شوند.

پالمیرا؛ مروارید صحرا

پالمیرا، نام شهری باستانی است که به مروارید صحرا معروف است. این شهر تاریخی در استان حُمص سوریه و در ۲۱۰ کیلومتری دمشق قرار دارد. این شهر باستانی در جوار شهر تدمر سوریه واقع شده است و به همین دلیل به آن تدمر هم می‌گویند. پیدایش این شهر به دوران نوسنگی بازمی‌گردد و به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای دنیا با ستون‌های سنگی عظیم، معابد بزرگ و مقبره‌های برجی‌شکل ثبت یونسکو شده است. در سال ۲۰۱۵ داعش این شهر را به‌طور کامل در دست گرفت و این شهر تبدیل به صحنه نبرد داعش و ارتش سوریه شد. داعش به عمد بسیاری از آثار باستانی این منطقه را تخریب کرد. ارتش سوریه در سال ۲۰۱۵ توانست با همراهی ایران و سایر متحدین خود این منطقه را از کنترل داعش خارج کند و آن را پس بگیرد.

دروازه‌های نمادین تمدن‌های تاریخی

نام جاذبه: دروازه ایشتار (عشتار)

سرزمین: بابل

معرفی: در این نمایشگاه سعی شده دروازه‌های شهر بابل با نقوش گفته‌شده شبیه‌سازی‌ شود تا بتوانید عمق هنر استفاده‌شده در معماری این بنا را درک کنید.

دروازه ۱۲ متری

دروازه ایشتار یکی از ۸ دروازه بابل است که در حدود سال ۵۷۵ پیش از میلاد به دستور بخت‌نصر(دومین پادشاه امپراتوری بابل) ساخته شده است. این دروازه اصلی‌ترین مسیر ورود به مرکز شهر است. و معماری ویژه‌ای دارد که آن را به اثری مهم تبدیل کرده است. دروازه‌ اصلی در سال ۱۹۳۰ به موزه پرگامون برلین منتقل و بازسازی شد. بعدها به دستور صدام حسین، دروازه‌ای کوچک‌تر شبیه به دروازه ایشتار ساخته شد. ارتفاع دروازه ایشتار به بیش از ۱۲ متر می‌رسید. در معماری این دروازه از آجرهای آبی‌رنگ و لعابدار استفاده شده است، این دروازه با نقش‌هایی از شیر و اژدها و احشام که هر کدام یک نماد است مزین شده است. با عبور از این دروازه قدیمی می‌توانید وارد سرزمین عراق شوید.

دروازه‌های نمادین تمدن‌های تاریخی

نام جاذبه: دروازه ملل

سرزمین: ایران

معرفی: دروازه ملل ورودی اصلی به نمایشگاه سرزمین تمدن‌هاست. با توجه به اینکه ایران بزرگ‌ترین کشور شیعه منطقه است، پایتخت مقاومت شناخته می‌شود.

نماد تاریخ ملی

تخت‌جمشید یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی ایران است. این سازه‌ عظیم از دوران هخامنشیان بر جای مانده و بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت دارد. دروازه ملل، نام یکی از کاخ‌های تخت‌جمشید است. این کاخ در زمان خشایارشاه ساخته شده و مسیر ورودی نمایندگان اقوام و ملت‌های مختلف به کاخ‌های اصلی تخت‌جمشید بوده است. دروازه ملل یک کاخ کوچک با وسعت حدود ۶۱۲ مترمربع است. این کاخ که در بخش شمال‌شرقی تخت‌جمشید قرار دارد، دروازه یک تالار ورودی برای اقوام و ملیت‌های مختلف جهت ورود به مجموعه تخت‌جمشید بوده است. نمایی که در این رویداد بازسازی شده، در واقع نمای دروازه غربی این کاخ است که در ورودی آن ۲ موجود اساطیری ایران که بدنی از گاو بالدار و سر انسان دارند(لاماسو)، وظیفه نگهبانی از سرزمین ایران و دوری شیاطین از این سرزمین را دارند.

دروازه‌های نمادین تمدن‌های تاریخی

نام جاذبه: دروازه بعلبک

سرزمین: لبنان

معرفی: دیگر کشور حاضر در سرزمین تمدن‌ها، کشور لبنان است که دروازه ورود به آن شهر تاریخی بعلبک است.

تونل‌های مقاومت لبنان

بعلبک یکی از شهرهای تاریخی کشور لبنان است که در دره بقاع و در شرق رود لیطانی واقع شده ‌است. بعلبک به‌خاطر وجود آثار باستانی در آن ازجمله نیایشگاهی از دوره روم باستان که از آثار مهم رومی‌هاست، شهرت دارد. کاروان اسرای کربلا از این شهر تاریخی عبور کرده‌ و ماجرای راهب مسیحی ظاهرا در این شهر اتفاق افتاده‌ است. هم‌اکنون مسجدی به ‌نام مسجد رأس‌الحسین در بعلبک وجود دارد که مربوط به همین واقعه است. در محوطه کشور لبنان مجسمه‌ای از حضرت مریم(س) نیز قرار دارد. این روزها لبنان را با نیروی مقاومت آن، یعنی حزب‌الله می‌شناسند و بخشی ازتونل‌های مقاومت لبنان در نمایشگاه بازسازی شده و بازدیدکنندگان می‌توانند تجربه‌ای نو از آنچه تا به حال شنیده‌اند، کسب کنند.

دروازه‌های نمادین تمدن‌های تاریخی

کد خبر 871337
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha