«عبدالباری عطوان» تحلیلگر معروف جهان عرب با اشاره به تحولات منطقه و حملات دردناک محور مقاومت به رژیم صهیونیستی تاکید کرد که اعزام نیرو و ارسال جنگنده های بیشتر از سوی آمریکا به منطقه کمکی به حمایت از پایگاه‌ها و منافع این کشور نخواهد کرد و آنها در معرض حملات موشکی و پهپادی قرار خواهد داشت.

حمله موشکی ایران

به گزارش همشهری‌آنلاین، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر جهان عرب در مطلبی در روزنامه رای الیوم نوشت: هنگامی که آمریکا آماده اعزام نیرو و ارسال جنگنده های بیشتری به پایگاه‌های خود در خاورمیانه از بیم واکنش محور مقاومت به رهبری ایران در پاسخ به ترور شهیدان «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران و حاج «فواد شکر» از فرماندهان بارز نظامی حزب الله لبنان در حمله به منطقه ضاحیه در جنوب بیروت می‌شود این بدان معنا است که منطقه با سرعت به سمت سناریوی جنگ تمام عیار پیش می‌رود.

وی افزود: «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا که به «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اشغالگر برای انجام این ترورها چراغ سبز داد تا یک پیروزی نمایشی بی ارزش کسب کند به خوبی می‌دانست که ایران به طور حتم به این اهانت، نقض حاکمیت و کرامت خود و ترور شهید هنیه در قلب پایتخت خود واکنش نشان خواهد داد؛ به ویژه که فرمان از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران صادره شده و مهمتر از آن اینکه این واکنش به صورت مستقیم و بدون واگذار کردن به بازوهای محور مقاومت مورد حمایت ایران خواهد بود.

عطوان تصریح کرد: اخبار رسانه های ایرانی درباره ماهیت و نوع واکنش احتمالی ایران، گواهی بر این است که این بار پاسخ بسیار دردناک تر خواهد بود و نتایج از عملیات وعده صادق در ماه آوریل گذشته از حیث استفاده از موشک های بالستیک و فراصوت و پهپادهای رزمی بسیار پیشرفته خواهد بود.

این تحلیلگر افزود: «یوآف گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در دیدار با «جان هیلی» همتای انگلیسی خود، خواستار تشکیل ائتلاف بین المللی ضد ایران و با مشارکت تل آویو در اسرع وقت مشابه ائتلاف‌های قبلی شد که علیه عراق، سوریه، لیبی و افغانستان رخ داد. این به سبب احساس او در تمام شدن صبر راهبردی ایران و دست برداشتن از سیاست خویشتنداری است و اینکه سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان اعلام کرد که مرحله پشتیبانی ۹ ماهه از مقاومت در نوار غزه پس از اینکه اسرائیل همه خطوط قرمز را پشت سرگذاشته و بر ترورها و ویرانی افزوده، به سر رسیده و از موشک‌های بالستیک سنگین و دقیق استفاده خواهد شد و زیر ساخت‌های آب و برق و انرژی و فرودگاه‌ها و بنادر در کنار پایگاه ها و مراکز نظامی هدف قرار خواهد گرفت.

وی افزود: گمان نمی‌کنیم که ائتلاف درخواستی اسرائیل علیه ایران راه به جایی ببرد زیرا همگان و اگر نگوییم همه متحدان آمریکا در منطقه در پیوستن به این ائتلاف علیه ایران مردد خواهند بود زیرا با خطرات امنیتی و نظامی بارزی روبرو خواهد شد و جنگ آتی نبرد شکستن استخوان‌ها است و اسرائیل در ضعیف ترین روزهای خود به سر می‌برد. ارتش آن پس از حدود ۱۰ ماه در شکست دادن مقاومت نوار غزه به رهبری حماس ناکام مانده و با جنگ فرسایشی پرهزینه مقاومت فلسطین و لبنان و جنگ دریایی یمنی ها در سه دریا روبرو است.

عطوان در ادامه به بررسی موضع اردن در صورت عملیات ایران در عمق رژیم صهیونیستی پرداخته و آورده است: آیا اردن با توجه به اینکه تنها راه عبور موشک‌ها و پهپادهای ایرانی به سمت اراضی اشغالی است همانند عملیات وعده صادق در آوریل گذشته عمل خواهد کرد و به غربی ها اجازه ساقط کردن موشک‌ها و پهپادها را خواهد داد یا عبرت گرفته و مخالفت خواهد کرد و نتایج خطرناک بر امنیت و ثبات خود را دور خواهد کرد؟ آیا توان مخالفت دارد؟ اقدام اردن در جریان عملیات وعده صادق با انتقادهای گسترده و خشم عربی و مردمی روبرو شد. از سوی دیگر، اردن از سوی محور مقاومت از سمت شرق عراق، شمال سوریه و از جنوب یمن در محاصره است و سه کشور مذکور رکن اساسی محور مقاومت هستند.

این تحلیلگر نوشت: ترورهای رهبران سیاسی و فرماندهان محور مقاومت در کنار نسل کشی در نوار غزه و ویرانی روستاهای جنوبی لبنان و حملات به بندر الحدیده و شهر صنعا در یمن، آمریکا و پایگاههای نظامی و منافعش در خاورمیانه را در معرض خطر قرار می دهد و اعزام نیرو و ارسال جنگنده های بیشتر نیز کمکی به حمایت از این پایگاه‌ها نخواهد کرد و آن را در معرض حملات موشکی و پهپادی قرار خواهد داد و حملات نیروهای یمنی در دریای سرخ گواه این مدعاست. آمریکا افغانستان و عراق را اشغال و صدها هزار نیرو و هزاران جنگنده و تانک اعزام کرد و در نهایت شکست خورده از آن خارج شد و خسارات چند تریلیون دلاری به بار آورد و به نظر می رسد که تاریخ تکرار می شود و تلفات و خسارات بیشتر خواهد بود.

کد خبر 871421
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha