دانشمندان قصد دارند از نمونه‌های منجمد حیوانات در حال انقراض را از زمین به ماه بفرستند تا اگر فاجعه جهانی در زمین ایجاد شد بتوانند از آنها نگهداری کنند.

ذوب‌شدن یخ‌های دائمی

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: کارآفرینانی مانند ایلان ماسک می‌خواهند مردم را روی ماه یا مریخ بگذارند تا اطمینان حاصل کنند بشر می‌تواند از یک فاجعه آب‌وهوایی جهانی جان سالم به در برد. اما در صورت وقوع چنین فاجعه‌ای، حیات‌وحش سیاره ما چه خواهد شد و چه فکری باید برایش کرد؟

«مخزن زیستی» در ماه برای محافظت از حیوانات در حال انقراض | کشتی نوح را فراموش کن

مخزن زیستی

ممکن است دانشمندان در نهایت پاسخی داشته باشند، زیرا آنها پیشنهاد می‌کنند یک «مخزن زیستی» در ماه برای محافظت از مجموعه غنی از حیوانات زمین قرار دهند.

این مخزن زیستی شامل سلول‌های منجمد میلیون‌ها گونه جانوری «منجمد» از پستانداران گرفته تا خزندگان، پرندگان و دوزیستان است.

در صورت ازبین‌رفتن حیات روی زمین، این سلول‌ها را می‌توان شبیه‌سازی کرد تا حیات جدیدی ایجاد شود؛ چه در زمین، چه در ماه یا یک سیاره دیگر.

بیشتر بخوانیم :

حیواناتی که شاید دوباره زنده شوند

المپیک به فضا رسید

حفظ سرمای گونه‌های روی زمین

دانشمندان باغ‌وحش ملی اسمیت سونیان و مؤسسه زیست‌شناسی حفاظتی (NZCBI) در واشنگتن‌دی‌سی، طرح خود را در مقاله‌ای که در BioScience منتشر شده است، تشریح کرده‌اند.

اگرچه آنها نمی‌توانند هزینه دقیق یک مخزن زیستی ماه را تخمین بزنند، اما می‌گویند احتمالاً ساخت آن پنج برابر گران‌تر از یک مخزن زیستی در زمین است، اما نگهداری آن ارزان‌تر است.

مری هاگدورن، نویسنده اصلی این مقاله در NZCBI می‌گوید: ابتدا، یک مخزن زیستی ماه می‌تواند گونه‌های در معرض خطر روی زمین را مورد هدف قرار دهد. اما هدف نهایی حفظ سرمای بیشتر گونه‌های روی زمین خواهد بود.

مناطق سایه‌دار

در فاصله متوسط ‌۲۳۸۸۵۵ مایلی، ماه به‌اندازه کافی از زمین فاصله دارد تا از یک فروپاشی آب‌وهوایی که حیوانات سیاره را از بین می‌برد، جان سالم به در برد.
دانشمندان پیشنهاد کردند «مخزن زیستی» را در نواحی قطبی به‌ویژه سرد ماه قرار دهند و دهانه‌هایی دارند که به دلیل جهت و عمقشان هرگز نور خورشید را دریافت نمی‌کنند.
این مناطق به‌اصطلاح سایه‌دار می‌توانند برای ذخیره‌سازی در حالت انجماد ۲۴۶ - درجه سانتی‌گراد باشند.

«مخزن زیستی» در ماه برای محافظت از حیوانات در حال انقراض | کشتی نوح را فراموش کن



ذوب‌شدن یخ‌های دائمی

در سال ۲۰۱۷، ذوب شدن یخ‌های دائمی باعث بروز سیل در مناطق زیادی شد و نشان داد که حتی یک پناهگاه زیرزمینی نیز می‌تواند در برابر تغییرات آب و هوایی آسیب‌پذیر باشد ...

هاگدورن و همکارانش به‌عنوان بخشی از مطالعه خود، نمونه‌های پوستی از ماهی صخره‌ای به نام گوبی ستاره‌ای - به‌ویژه از باله‌های آن - را به‌صورت انجمادی حفظ کردند.

باله‌ها حاوی نوعی سلول پوست به نام فیبروبلاست هستند که چارچوب ساختاری بافت‌های حیوانی را تولید می‌کنند و نقش مهمی در بهبود زخم دارند.

ارسال مواد بیولوژیکی به ماه

در مرحله بعد، نمونه‌ها در معرض تشعشع قرار می‌گیرند؛ دقیقاً مشابه آنچه سطح ماه در معرض آن قرار می‌گیرد تا به‌این‌ترتیب برای ارسال مواد بیولوژیکی به ماه آماده شوند.
به گزارش dailymail در نهایت، اولین‌بار از نمونه‌های سلولی از گونه‌های در معرض خطر را می‌توان همراه با فضانوردان به‌عنوان بخشی از مأموریت‌های آینده به ماه تحت برنامه آرتمیس ناسا حمل کرد.

البته به نظر می‌رسد این پروژه بلندپروازانه با موانع زیادی روبه‌رو خواهد شد؛ از جمله تعداد بسیار زیاد گونه‌های جانوری روی زمین که حدود ۷ میلیون تخمین زده می‌شود.

۲ میلیون گونه جانوری و گیاهی در معرض انقراض

بر اساس مطالعه ای که در نوامبر سال گذشته منتشر شد، اکنون ۲ میلیون گونه جانوری و گیاهی در معرض انقراض هستند.

دانشمندان تأکید می‌کنند مقابله با چنین انقراضی پروژه طولانی‌مدتی شامل چند دهه است که به همکاری بین‌المللی عظیمی نیاز دارد.

آنها می‌گویند: تحقق یک مخزن زیستی ماه مستلزم همکاری طیف وسیعی از کشورها، گروه‌های فرهنگی، آژانس‌ها و سهام‌داران بین‌المللی برای توسعه برگزاری نمونه قابل‌قبول، حکمرانی و برنامه‌های بلندمدت است.

توجه به حفاظت از حیات زمین

یکی دیگر از گام‌های آینده طراحی بسته‌بندی است که بتواند سطوح تشعشع و ریز گرانش را که نمونه‌ای از سفرهای فضایی است، تحمل کند.

احتمالاً نمونه‌ها ابتدا به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) فرستاده می‌شوند تا ببینند در صورت نیاز به تغییر در بسته‌بندی، چگونه می‌توانند در برابر فضا مقاومت ‌کنند.

کد خبر 871763

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha