اردوغان در زمان انتخابات وعده ماهانه داده بود که بعد از پیروزی در انتخابات حداکثر ۲۵ مترمکعب گاز طبیعی رایگان به خانوارها خواهد داد؛ اما حالا شرکت انرژی دولتی بوتاش ترکیه، از افزایش 38 درصدی قیمت گاز برای مصرف کنندگان خبر داده است.

گاز ترکیه

به گزارش همشهری آنلاین، اردوغان در مراسم افتتاح بندر گاز طبیعی در استان شمالی زونگولداغ وعده ماهانه ۲۵ مترمکعب گاز طبیعی رایگان را داده بود؛ اما شرکت انرژی دولتی بوتاش ترکیه قیمت گاز طبیعی را برای مصرف‌کنندگان به میزان ۳۸ درصد افزایش داد.

افزایش قیمت گاز طبیعی درست یک سال پس‌ازآن اعلام شد که رجب طیب اردوغان در زمان رقابت انتخاباتی سال گذشته، وعده داده بود گاز رایگان برای مصرف‌کنندگان خانگی فراهم کند.

شرکت خط لوله نفت بوتاش ترکیه اعلام کرد از اول ماه اوت، قیمت گاز طبیعی را برای مصرف‌کنندگان خانگی، به میزان ۳۸ درصد و برای مشتریان صنعتی کوچک تا متوسط که مصرف گاز سالانه آنها، ۳۰۰ هزار مترمکعب یا کمتر است، به میزان ۳۳.۱ درصد افزایش خواهد داد.

این شرکت اعلام کرد با در نظر گرفتن شرایط بازار، تثبیت قیمت بازار، تصمیمات سازمان رگولاتور بازار انرژی و تغییرات در هزینه‌های عملیاتی و خرید، به این تصمیم رسیده است.

بازار نامساعد رمزارزها

بازار جهانی ارزهای دیجیتال به دنبال داده‌های ضعیف اقتصاد آمریکا، با روند نزولی و نوسانی بیت کوین درگیر شرایط نامساعدی شده و در ۱۰ روز به تبعیت بیت کوین، ۷ درصد ارزش خود را از دست داده است.

در معاملات روز گذشته، بیت کوین ۱.۴۷ درصد از ارزش خود را از دست داد و با رسیدن به قیمت ۶۰.۵ هزار دلار، میزان کاهش قیمت هفتگی آن به حدود ۱۰.۵ درصد رسید.

اتریوم، دومین توکن محبوب بازار نیز در معاملات روز گذشته با افت بیش از ۲ درصدی به ۲۹۰۳ دلار رسید.

سبقت تسلا از بی‌ام‌و در چین

حاشیه خودروسازی بی‌ام‌و در چین تحت تأثیر رقابت شدید و تقاضای ضعیف، ۰.۸ درصد افت کرده درحالی‌که فروش خودروهای برقی ساخت چین تسلا در یک سال منتهی به جولای ۲۰۲۴ بالغ‌بر ۱۵.۳ درصد افزایش یافته است.

حاشیه سود قبل از بهره و مالیات خودروساز آلمانی بی‌ام‌و از ۹.۲ درصد در مدت مشابه سال گذشته به ۸.۴ درصد کاهش یافته که کمتر از ۸.۷ درصدی است که تحلیلگران انتظار داشتند.

این در حالی است که داده‌های انجمن خودروهای مسافری چین نشان می‌دهد: فروش خودروهای الکتریکی تولید چین توسط خودروساز آمریکایی تسلا ۱۵.۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و به ۷۴ هزار و ۱۱۷ دستگاه در ماه جولای رسیده است.

فشار جریان نفت دریابرد جهانی افتاد

کاهش صادرات نفت از بنادر غربی روسیه در ماه ژوئیه باعث شد: افت جریان نفت دریابرد جهانی به پایین‌ترین رکورد ۱۹ ماهه برسد. طبق آمارها، صادرات نفت در ماه گذشته ۵۸۶ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

همچنین داده‌های رصد نفت‌کش نشان می‌دهد: مجموع جریان نفت به چین بیش از ۱.۴ میلیون بشکه در روز کاهش یافته که بزرگ‌ترین کاهش مشاهده شده در سال میلادی جاری است.

رونق تولید در اقتصاد هند ادامه دارد

اطلاعات شاخص مدیران خرید اقتصاد هند از بالا بدون فشار هزینه‌ها حکایت دارد؛ اما همچنان با قرار گرفتن این شاخص در محدوده ۵۸.۱ واحد، فعالیت‌های تولیدی هند به لطف تداوم تقاضای قوی، رونق خوبی دارند.

شاخص مدیران خرید اقتصاد هند در ماه گذشته به ۵۸.۱ رسید. این شاخص از جولای ۲۰۲۱ تاکنون بالاتر از ۵۰ بوده است که طولانی‌ترین روند انبساطی در ۱۱ سال گذشته است. تقاضای داخلی پررونق با رشد در سفارشات جدید و تولید تأکید شد، اگرچه شاخص‌های فرعی نسبت به ژوئن اندکی کاهش یافتند.

وارن بافت نصف سهام اپل خود را فروخت

گزارش‌ها نشان می‌دهد شرکت برکشایر هاتاوی متعلق به وارن بافت، سرمایه‌گذار میلیاردر آمریکایی، دارایی سهام اپل خود را به‌شدت کاهش داده و وز از ۱۷۴.۳ میلیارد دلار به ۸۴.۲ میلیارد دلار رسانده است.

بر اساس گزارش سه‌ماهه درآمد این شرکت که روز شنبه منتشر شد، برکشایر هاتاوی تقریباً نیمی از سهام خود را در شرکت اپل از ابتدای سال جاری میلادی فروخته است.

در سه‌ماهه آخر سال گذشته، برکشایر همچنین حدود ۱۰ میلیون سهم اپل یا تقریباً ۱ درصد از سهام خود را فروخت؛ اما باوجود این فروش گسترده، اپل همچنان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری در پرتفوی برکشایر محسوب می‌شود.

پذیرش روبل روسیه در برخی فروشگاه‌های دبی

خبرگزاری تاس اعلام کرد: فروشگاه‌های بدون عوارض فرودگاه‌های بین‌المللی دبی شروع به پذیرش روبل به‌صورت نقدی کرده‌اند و مسافران می‌توانند از روبل روسیه برای خرید کالا در اکثر فروشگاه‌های فرودگاه بین‌المللی دبی استفاده کنند.

البته برخی از فروشگاه‌های واقع در ترمینال دوم فرودگاه دبی هنوز روبل را قبول نمی‌کنند؛ اما کارمند یکی از این فروشگاه‌ها به خبرنگار تاس گفت که امکان پرداخت کالا با روبل در آینده نزدیک پس از حل مسائل فنی فراهم خواهد شد.

علاوه بر این، فروشگاه‌های بدون عوارض فرودگاه دبی، کارت‌های پرداخت یونیون‌پی چین صادر شده توسط بانک‌های روسیه را می‌پذیرند؛ اما کارت‌های سیستم میر روسیه همچنان در فروشگاه‌های بدون عوارض کار نمی‌کنند.

کد خبر 871805
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha