مدیر اداره توسعه و تدوین مقررات نظام‌های پرداخت بانک مرکزی از صدور ۳۹۱هزار فقره چک دیجیتال خبر داد.

سامانه چک

به گزارش همشهری آنلاین، چک دیجیتال نوع جدیدی از چک است که سرعت، دقت و امنیت بیشتری در عملکرد و نقد شوندگی بیشتری نسبت به چک‌های کاغذی دارد. چک‌های دیجیتال با امضای الکترونیک اعتبار پیدا می‌کند، به همین منظور، سامانه چک دیجیتال با هدف ایجاد بستری برای ارائه چک امن دیجیتال و رفع مخاطرات احتمالی چک‌های کاغذی راه‌اندازی شده است. از مزایای چک دیجیتال می‌توان به سرعت زیاد در ثبت و پردازش، عدم‌نیاز به ارسال نسخه فیزیکی چک، حذف نگرانی افراد درخصوص ثبت چک در سامانه و امنیت بالا و عدم‌امکان سرقت یا تحریف چک اشاره کرد.

چک دیجیتال سال گذشته رونمایی شد و از سال‌جاری مبادلات آن رونق بیشتری پیدا کرده است به‌طوری که طبق تازه‌ترین اطلاعاتی که بانک مرکزی ارائه کرده تاکنون ۳۹۱هزار چک الکترونیک صادر شده است.

مدیر اداره توسعه و تدوین مقررات نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در همین رابطه گفت: تاکنون بیش از ۳۹۱ هزار فقره چک دیجیتال صادر شده است که کمتر از یک درصد آنها برگشت خورده و ۸۵ درصد این چک‌ها تاکنون نقد شده است. همچنین مابقی این چک‌ها نیز در دست اشخاص در حال تبادل است.

بیشتر بخوانید:

دومینوی سقوط بورس های جهان | چرا بورس های جهان سقوط کردند؟

ترمز قیمت سیمان کشیده شد

آمنه نادعلی‌زاده تأکید کرد: هم‌اکنون همه بانک‌ها امکان پذیرش و پردازش چک دیجیتال به‌صورت بین بانکی در سامانه چکاوک را دارند. در حال حاضر ۱۵بانک صادرات، تجارت، پارسیان، رفاه، کشاورزی، پاسارگاد، رسالت، ملت، گردشگری، توسعه صادرات، توسعه تعاون، ملی، سینا، شهر و اقتصادنوین این خدمت را ارائه می‌کنند.

او با تأکید بر اینکه گیرنده چک پیش از اعلام تأیید چک در سامانه یا پذیرش آن باید سوابق اعتباری صادرکننده چک را بررسی کند، تصریح کرد: در حال حاضر سرویس استعلامی سوابق صادرکننده چک به سرشماره ۴۰۴۰۷۰۱۷۰۱با کد دستوری * ۱* ۴در دسترس عموم است و این خدمت در اپلیکیشن‌های بانکی در حال ارائه است. گیرنده چک با استفاده از این خدمت می‌تواند اطلاعاتی را درباره مجموع مبالغ چک‌های برگشتی صادرکننده، مجموع مبالغ چک‌های برگشتی رفع سوءاثر شده صادرکننده و همچنین مجموع مبالغ چک‌های در راه صادرکننده کسب کند و با کسب این اطلاعات درباره پذیرش چک تصمیم‌گیری کند.

مقام مسئول بانک مرکزی با اشاره به اینکه اخیراً سامانه صیاد بانک مرکزی به سرویس استعلامی املاک و اسکان وزارت راه و شهرسازی متصل شده است، عنوان کرد: براساس قانون مالیات‌های مستقیم افراد ملزمند محل سکونت خود را در سامانه املاک و اسکان اظهار کنند. درصورتی که این اظهار از سوی فرد انجام نشود، برخی سختگیری‌ها متوجه آنها خواهد شد.

چک دیجیتال روی دور افتاد | چه تعداد چک الکترونیک صادر شده است؟


کد خبر 871857
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بورس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha