سفر وزیر خارجه اردن برای میانجی‌گری و تبادل نامه طرف‌های غربی صورت گرفت تا تهران را کمی از پاسخ به ترور هنیه توسط تل آویو منصرف کنند.

اردن

گروه دیپلماتیک؛ «ایران پاسخ قاطع و سختی خواهد داد». این جمله طلایی الجزیره در گفتگو با یکی از مقامات ارشد ایرانی در باب پاسخ تهران به اقدام تل‌آویو در ترور شهید هنیه بود. تهران می‌خواهد طبق نظریه رئالیستی در سیاست خارجی و تئوری بازدارندگی«Deterrence theory» به کارهای اسرائیل پاسخ قاطع بدهد. برنارد برودی، سال ۱۹۶۴ درباره این تئوری می‌گوید که «تاکنون هدف اصلی تشکیلات نظامی ما پیروزی در جنگ‌ها بوده است. از این پس هدف اصلی آن باید جلوگیری از جنگ باشد و این همان حمله نهایی است». تهران بعد از هدف قرار گرفتن کنسولگری تهران در دمشق طی عملیات «وعده صادق» اراضی اشغالی را زیر ضربه شدید برد. اکنون هم ایران قصد دارد درگیری که تل آویو در منطقه خاکستری( Gray Zone) دنبال می‌کند را پایان داده و پیام محکمی به اسرائیل بدهد و گواه این موضوع سفر بی‌سابقه الصفدی، وزیر امور خارجه اردن به تهران و رد و بدل پیام توسط وی بود که نشان از آن دارد طرف غربی و عبری از پاسخ ایران بسیار واهمه دارد و به همین دلیل در آماده باش کامل به سر می‌برد.

الجزیره: ایران دو پیام به صفدی داده است

تهران دو پیام را به صفدی وزیر خارجه اردن خواهد رساند، یکی به پادشاه اردن و دیگری به آمریکا و اسرائیل

پذیرش عدم پاسخ یا پاسخ نمادین برای تهران دور از ذهن است و هرگونه پاسخی تند و دردناک خواهد بود.

اسرائیل همه تابوها را زیر پا گذاشته است و باید بهای آن را بپردازد و ما شک نداریم که آن را گران خواهد پرداخت.

اسرائیل به شدت حاکمیت ما را نقض کرده است و اکنون میانجی هایی را برای مهار آن می فرستد و این موضوع منتفی است.

ایمن الصفدی، وزیر امور خارجه اردن بعد از ظهر امروز با علی باقری کنی، سرپرست وزارت امور خارجه ایران در تهران دیدار خواهد کرد.

وزیر خارجه اردن حامل پیام پادشاه این کشور برای پزشکیان است

ایمن الصفدی پیش از این در واکنش به ترور اسماعیل هنیه در تهران با بیان اینکه آینده منطقه نباید گروگان نگرش گزینشی آشکار نخست وزیر اسرائیل باشد گفته بود : اجازه نمی‌دهیم کسی اردن را به میدان نبرد تبدیل کند. ما نباید اجازه دهیم برنامه افراطی رژیم صهیونیستی منطقه را به سمت ویرانی بیشتر سوق دهد.جامعه بین الملل باید به گونه ای رفتار کند که جلوی تجاوزات اسرائیل را بگیرد. اوضاع به سمت پرتگاه در حال حرکت است و نباید آینده منطقه به انتقام جویی آشکار نتانیاهو گره خورده باشد . ترور هنیه نقض آشکار قوانین بین‌الملل و حاکمیت ملی است. وزارت خارجه اردن هم اعلام کرد وزیر خارجه این کشور در سفر به تهران حامل پیامی از جانب پادشاه این کشور برای رئیس جمهوری اسلامی ایران است.

پاسخ محور مقاومت به اسرائیل قطعی است

علی هاشم، خبرنگار معروف الجزیره انگلیسی در بیروت در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: پس از چندین گفت‌وگو با منابعی در بیروت و تهران فهمیدیم که محور مقاومت به میانجی‌ها گفته است ما آنچه را که لازم است برای داشتن یک پاسخ مؤثر و کارآمد انجام خواهیم داد حتی اگر عواقبی در مقیاس وسیع داشته باشد.آنها در پاسخ به پرسش من درباره زمان پاسخگویی ـ«محور مقاومت »گفتند: دشمن ما به خوبی آماده شده است و ما هم زمانی که آماده باشیم کار را انجام خواهیم داد.

ایران پاسخ تماس‌های غربی را نمی‌دهد

نفیسه کوهنورد، خبرنگار بی بی سی در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: پس از اینکه ایران از پاسخگویی به تماس‌ها و درخواست‌های کشورهای غربی و منطقه‌ای مبنی بر عدم انتقام‌جویی علیه اسرائیل خودداری کرد، وزیر امور خارجه اردن امروز به تهران سفر می‌کند تا حضوری با همتای خود گفتگو کند. او و وزیر امور خارجه مصر در 48 ساعت گذشته دو تماس تلفنی طولانی با سرپرست وزارت امور خارجه ایران داشتند. تهران در چند روز گذشته همین پاسخ را تکرار کرده و آن این است که این بار دیگر جایی برای مذاکره و مدارا نیست. یک دیپلمات غربی در منطقه که با مذاکرات آشنا بود به من گفت: مطمئن نیستیم که وزیر امور خارجه اردن به چه چیزی دست خواهد یافت، اما می دانیم که این آخرین تلاش قبل از طوفان است.

رایزنی‌های باقری با همتایان اردنی و مصر

وی اعلام کرد در پاسخ تماس تلفنی وزرای امور خارجه اردن و مصر، که دومین گفتگوی تلفنی ما طی ۴۸ ساعت گذشته بود، درباره روند تحولات منطقه تبادل نظر شد و هر سه بر استمرار رایزنی میان کشورهای منطقه تاکید داشتیم.وضعیت منطقه غرب آسیا به جهت تداوم جنایات و ماجراجویی‌های خطرناک باند جنایتکار حاکم در تل‌آویو، از حساسیت خاصی برخوردار است.کشورهای مسلمان منطقه باید با اتخاذ موضعی واحد و قاطع و اقداماتی هماهنگ، مانع تداوم نسل‌کشی در غزه و گسترش تجاوزگری رژیم صهیونیستی در منطقه شوند. عزم ایران برای پاسخگو نمودن رژیم جدی است.

کد خبر 871896

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۵
    0 0
    عجب این اسراعیل .کهاینقدر روی بعضیها نفوذ داشت وماراازش میترسوندند . همینه که ازیک تهدید خیسیده اگه حمله ببینه چه میکنه