یزدی‌ها با یک نذری متفاوت از سوگواران حسینی در ماه محرم و صفر پذیرایی می‌کنند؛ نذر قهوه یزدی یا قهوه امام حسینی.

قهوه یزدی

به گزارش همشهری ‌آنلاین قهوه یزدی که در شهر یزد به قهوه روضه‌ای یا قهوه عزاداری نیز مشهور است، از زمان قاجار در ماه محرم، در شهر یزد تهیه می‌شد و این رسم همچنان ادامه دارد. راه و رسم تهیه این قهوه بسیار شبیه به تهیه قهوه ترک است، با این تفاوت که به آن اندکی گلاب و نبات نیز هنگام تهیه قهوه به ان اضافه می‌شود. نه فقط یزدی‌ها بلکه سوگوارانی که برای مراسم محرم و صفر به یزد می‌روند و از این قهوه می‌نوشند به شفا دهنده بودن آن باور دارند.
رسم قهوه یزدی ۵ روز آخر دهه اول محرم رونق بیشتری دارد. در این مدت هر روز ۵۰ کیلوگرم قهوه برای درست شدن تهیه می‌شود که بیشتر آن از سوی افرادی که نذر داشتند، تهیه می‌شود. برخی دیگر برای تهیه قهوه و حضور در مراسم تهیه قهوه نذر دارند و داوطلبان زیادی برای این مراسم حاضر می‌شوند.
قهوه یزدی برای پخت یا به اصطلاح دم کشیدن به ۲ تا ۳ ساعت زمان نیاز دارد. در طول این مدت هم مراقبت زیادی می‌طلبد تا سرریز نشود. قهوه بعد از پخت از صافی عبور داده می‌شود تا صاف و همگن باشد. سپس شیرینی نبات به آن اضافه می‌شود. بعد از حل شدن نبات، قهوه دوباره جوش می‌خورد. در پایان در قوری‌های مسی ریخته و به آن هل اضافه می‌شود. توزیع قهوه بین عزاداران حسینی در مساجد و تکایا معمولا از سوی فردی که سید است، در فنجان یا استکان‌های کوچک انجام می‌شود.
قهوه یزدی در تیر ماه سال ۱۳۹۸ در میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت ملی رسید.

فیلمی از مراسم نذری قهوه امام حسینی را ببینید:

بیشتر بخوانید:
آیین های عزاداری محرم در استان ‌ها | مراسم باد صبا در روستای تشویر + فیلم

کد خبر 872371

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار یزد

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha