واکنش محافل سیاسی – رسانه‌ای غربی به سفر سرگئی شویگو، دبیر شورای امنیت ملی روسیه به ایران در شرایطی ادامه دارد که طی روزهای اخیر گمانه‌های مختلفی دراین‌باره ازسوی غربی‌ها مطرح شده‌است؛ گمانه‌هایی که در چارچوب فضاسازی‌های مسبوق به سابقه درباره مناسبات تهران – مسکو قابل ارزیابی است.

تهران - مسکو

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: یکی از آخرین روایت‌های غربی درباره محتوای سفر دبیر شورای امنیت ملی روسیه به ایران ازسوی خبرگزاری انگلیسی رویترز مطرح شد. نویسندگان این گزارش به نقل از «دو منبع بلندپایه ایرانی»، مدعی شدند شویگو حامل پیامی ازسوی ولادیمیر پوتین برای رهبرمعظم انقلاب بوده؛ پیامی که دو محور کلی شامل «واکنش محتاطانه ایران به ترور اسماعیل هنیه» و «جلوگیری از هدف قرار دادن غیرنظامیان» داشته است.

خبرسازی در راستای اهداف غربی

یک کارشناس مسائل روسیه در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با اشاره به گزارش اخیر رویترز درباره سفر دبیر شورای امنیت ملی روسیه به ایران اظهارکرد: نخستین نکته‌ای که باید درباره این گزارش متذکر شد، این است که ادعاهای مطرح شده از اساس کذب محض است.

روح‌الله مدبر با اشاره به سابقه دیرینه این خبرگزاری انگلیسی در «شایعه‌پراکنی» و «دروغ‌پراکنی» گفت: سابقه رویترز نشان‌ می‌دهد این خبرگزاری در راستای اهداف آمریکایی – انگلیسی از چنین روایت‌سازی‌هایی ابا ندارد. در واقع از این‌گونه فضاسازی‌ها برای خدمت به اهداف ضدایرانی و ضدروسی دولت‌های غربی استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: برخی رسانه‌های غربی همواره برای القای روایت‌های دروغین خود، از حربه نقل‌قول از منابع مجهول‌الهویه‌ای استفاده می‌کنند که ادعا می‌شود «بلندپایه» هستند. طرح چنین ادعاهایی، آن‌هم درباره رایزنی‌های امنیتی تهران – مسکو که در بالاترین سطوح امنیتی انجام می‌شود، به‌وضوح از روایت‌سازی‌های هدف‌دار رسانه‌های غربی حکایت دارد.

هدف خبرسازی‌ها

این کارشناس مسائل روسیه درباره اهداف چنین خبرسازی‌هایی ازسوی رسانه‌های غربی اظهارکرد: گذشته از تاکتیک رسانه‌ای جذب مخاطب، باید درنظر داشت که هدف اصلی طرح چنین تخیلاتی، به‌راه انداختن موج‌های جنگ روانی علیه ایران و روسیه است؛ رویه‌ای که طی سال‌های اخیر به صورت مستمر ادامه داشته و شاهد نمودهای مختلفی از آن بوده‌ایم.

مدبر با اشاره به اینکه چنین روایت‌سازی‌هایی از هراس گسترده دولت‌های غربی درباره کیفیت پاسخ ایران به ترور شهید هنیه نیز نشات می‌گیرد، ادامه داد: طرف‌های مقابل در چنین شرایطی برای رهایی از وضعیت روانی کنونی افکارعمومی‌شان، از حربه «دروغ‌پراکنی» استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه برخی نیز در داخل با روایت‌سازی‌هایی از این دست هم‌نوا می‌شوند و به نوعی مشغول بازی در زمین دشمنان ایران هستند. این افراد با بلند کردن پرچم «عدم تنش‌زایی» و مباحثی از این دست، خواسته یا ناخواسته درحال توجیه جنایات رژیم‌صیهونیستی هستند و در واقع در راستای سیاست‌های نتانیاهو گام برمی‌دارند.

در سفر شویگو به تهران چه گذشت؟ | راهبرد مشترک ایران و روسیه که غربی‌ ها را نگران کرد

منابع ادعایی چه کسانی هستند؟

این کارشناس مسائل روسیه همچنین با اشاره به سفر اخیر دبیر شورای امنیت ملی روسیه به ایران گفت: حضور شویگو در تهران در راستای دیدارهای زمان‌بندی شده مقام‌های امنیتی ایران و روسیه در چارچوب پیشبرد رویکردهای مشترک بوده‌است که براساس تقویم سالانه انجام می‌شود.

مدبر با تاکید بر اینکه شوراهای امنیت ملی ایران و روسیه وظیفه تسهیلگری مناسبات دوجانبه در حوزه امنیتی – دفاعی را برعهده دارند، افزود: با توجه به اینکه کسی جز مقام‌های عالی‌رتبه دو کشور از جزئیات چنین رایزنی‌هایی مطلع نیستند، نقل‌قول رسانه‌های غربی از منابع ادعایی به‌وضوح نشان‌دهنده در پیش گرفتن رویکرد روایت‌سازی و دروغ‌پراکنی ازسوی آنان است.

وی با اشاره به برخی گمانه‌زنی‌های داخلی و خارجی درباره ارتباط سفر شویگو به تحولات منطقه‌ای و افزایش تنش‌ها میان تهران – تل‌آویو نیز عنوان کرد: طبیعی است که همزمانی این سفر با تحولات اخیر، سبب می‌شود دوطرف درباره رویکردهای مشترک دراین زمینه و همچنین روند تحولات بحث و تبادل‌نظر کنند، اما این به آن معنا نیست که همه‌چیز را به تنش‌های اخیر پیوند بزنیم.

حرکت به سمت اتئلاف دفاعی ایران - روسیه

این کارشناس مسائل روسیه با تاکید بر ضرورت افزایش تماس‌های امنیتی میان تهران – مسکو اظهارکرد: در شرایطی که آمریکا و برخی دولت‌های اروپایی در مواجهه با شرارت‌ها و جنایت‌های رژیم‌صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و البته منطقه، درحال حمایت بی‌قید و شرط از تل‌آویو هستند، افزایش سطح تماس‌ها و رایزنی‌های تهران – مسکو ضروری است.

مدبر با اشاره به نگاه مشترک ایران و روسیه به بسیاری از موضوع‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تصریح کرد: این موضوع طرف‌های غربی را بسیار نگران کرده و به‌همین دلیل هم هست که با شیوه‌های مختلف، درصدد فضاسازی دراین زمینه هستند.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی راهبردهای مشترک ایران و روسیه باید به سمت تشکیل اتئلاف دفاعی مشترک حرکت کند، اضافه‌کرد: دورغ‌پراکنی‌ها درباره مناسبات ایران و روسیه بهره‌ای از حقیقت ندارد، چراکه روس‌ها به‌خوبی می‌دانند ایران مستقل و مقتدر است. آنان به‌خوبی می‌دانند که ایران پاسخ قاطع و مقتدرانه‌ای به شرارت اخیر رژیم‌صهیونیستی خواهد داد. بنابراین روایت‌سازی‌ها درباره پیام پوتین پیش از هر چیز فضاسازی است.

کد خبر 872471

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    0 0
    مااباروسیه وچین درمقابله باغرب منافع مشترک داریم ومیتوانیم پشتیبان هم باشیم