اکبر زنجانپور قرار است در ۸۰ سالگی نمایش «اکتینگ» را کارگردانی کند، او قصد دارد در این نمایش علاوه بر کارگردانی، بازی هم کند.

زنجانپور

همشهری آنلاین: این بازیگر و کارگردان تئاتر در دهه ۴۰ همزمان با ورودش به دانشگاه؛ شروع به کار کرد. در همان دهه در نمایش «چوب زیر بغل» بازی کرد. دو سال بعدش در نمایش «فیل در پرونده» به عنوان بازیگر حضور یافت.

• زنجانپور در عمر بازیگری اش نزدیک به ۳۰ نمایش بازی کرده که آخرین بازی اش جدا از کارگردانی در «شب هزار و یکم» بهرام بیضایی بود.
• این بازیگر و کارگردان علاوه بر بازی هایی که روی صحنه داشته، بیش از ۱۰ نایش را کارگردانی و در آن به عنوان بازیگر حاضر شده است. آخرین کار زنجانپور «دایی وانیا» آنتوان چخوف بود که اوائل دهه ۹۰ در سالن اصلی تئاترشهر روی صحنه رفت.
• زنجانپور از جمله کارگردانانی است که بیشترین کارگردانی اش در سالن های تئاترشهر بوده، «دشمن مردم»، «ایوانف»، «گوریل پشمالو» نمایش هایی بودند که در تئاترشهر پرمخاطب شدند.
• از فعالیت زنجانپور در سینما و تلویزیون هم نمی توان گذشت؛ در ۱۷ سریال تلویزیونی بازی کرده و در ۲۰ فیلم سینمایی حضور داشته که آخرین کارش در سینما بازی در فیلم پولاد کیمیایی با نام «معکوس» بود زنجانپور قبل ترهم در فیلم سینمایی «پل خواب» اکتای براهنی بازی کرده بود.
• آخرین حضورش در تله تئاترها هم به اوائل دهه ۹۰ بر می گردد. زنجانپور در دو تله تئاتر «خداحافظ سرهنگ» و «شلیک به کلاغ ها» به کارگردانی حمید لبخنده بازی کرد. اولین حضورش در تله تئاتر هم به سال ۵۲ برمی گردد.
• اکبر زنجانپور در رادیو نیز به تولید آثار نمایشی بسیاری پرداخته که در آن‌ها به عنوان کارگردان و بازیگر ایفای نقش داشته‌است.
• زنجان‌پور که به سه نویسنده بزرگ ـ اونیل، میلر و چخوف ـ بیش از دیگر نمایشنامه‌نویسان جهان علاقه‌مند است. او حتی در یکی از گفت وگوهایش درباره نمایشنامه ای از اونیل می گوید: زمانی که متن را خواندم خیلی تحت تأثیر قرار گرفتم و تا سه چهار روز گیج بودم که نویسنده چطور چنین نمایشنامه‌ای را نوشته است. بعد از چند بار مراجعه کردن به نمایشنامه متوجه شم که دوست دارم علاوه بر کارگردانی نقش ینک را هم بازی کنم چون این کاراکتر را خیلی دوست داشتم. ترغیب شده بودم که به سراغ اجرای این نمایشنامه بروم و چالشی با متن «گوریل پشمالو» داشته باشم و به یک آشتی با متن برسم.

کد خبر 872663
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تئاتر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha