مسعود پزشکیان رئیس دولت اصلاحات تلاش زیادی کرده است تا انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم را به شیوه‌ای دموکراتیک و براساس تصمیم جمعی و نخبگانی پیش ببرد ولی ظاهرا موفق نشده است.

جلسه هيات دولت

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: کمیته‌های نیابتی انتخاب وزرای دولت مسعود پزشکیان به‌وضوح با بن‌بست مواجه شده‌اند. رئیس دولت چهاردهم در جریان رقابت‌های انتخاباتی بر نظرات کارشناسی جای خودمحوری تاکید داشت. او در همین چارچوب نیز محمدجواد ظریف بزرگترین حامی انتخاباتی‌اش را به‌عنوان رئیس شورای راهبری تشکیل کابینه منصوب کرد. از کمیته‌های تعیین وزرای کابینه اخبار امیدوارکننده‌ای برای حامیان دولت پزشکیان به گوش نمی‌رسد. انتقادات رسانه‌های و فعالان ستاد انتخابات رئیس‌جمهور ۷۰ ساله اصلاحاتی ناظر به شکست خوردن فعالیت این گروه‌ها برای وزارتخانه‌های مختلف هستند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت نفت و وزارت نیرو مهمترین وزارتخانه‌های محل بحث محافل سیاسی و رسانه‌ای نزدیک به دولت اصلاحات هستند که با نگرانی آخرین تحولات معرفی نامزدهای تصدی پست این وزارتخانه‌ها را دنبال می‌کنند.

مسعود پزشکیان در یکی از آخرین صحبت‌هایش گفته است «در چینش کابینه نیز در وهله اول افرادی را که قائل به انسجام و هم‌افزایی در بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های کشور هستند، در اولویت قرار داده‌ایم و در مرحله بعد از نظر جمعی شورای راهبری تمکین خواهم کرد.»

محمدجواد ظریف بعد از پیروزی پزشکیان در انتخابات ۱۵ تیرماه ریاست‌جمهوری گفته بود فهرست نامزدهای پیشنهادی کمیته‌های تعیین وزرا در سوم مردادماه به رئیس‌جمهور ارائه می‌شود.

کار شورای راهبری با تاخیر پیش رفت و نهم مردادماه اعلام شد فعالیتش پایان یافته و فهرست نامزدهای هر کرسی کابینه به رئیس‌جمهور ارائه شده است.

اسامی ارسالی به مسعود پزشکیان محرمانه باقی ماندند و مشخص نشد در نخستین انتصابات رئیس دولت چهاردهم برای پست‌های معاونت خود از میان پیشنهادت شورای راهبری انتخاب کرده است یا به تصمیم خود.

محرمانگی فعالیت‌ها و نتایج کارگروه‌های تعیین نامزدهای وزرا و معاونان رئیس‌جمهور باعث شد تا فضاسازی‌های رسانه‌ای زیادی با هدف تحمیل چهره‌های مدنظر جریان‌های سیاسی صورت گیرد و شائبات درباره غیرشفاف بودن گزینش وزرای کابینه سر به فلک بگذارد.

پزشکیان بیش از یک هفته پس از ارسال اسامی تصدی نامزدهای وزارتخانه‌ها هنوز به تصمیمی در معرفی کابینه خود نرسیده است. او پیشاپیش به صداوسیما گفته بود انتخاب اعضای کابینه برایش کار سختی است.

پیچیدگی شرایط به اندازه‌ای بوده است که اکنون حتی درباره اصولگرا و اصلاح‌طلب بودن اعضای برخی وزرای احتمالی کابینه نیز شک و تردید وجود دارد و فراتر از آن صحبت از تایید و تکذیب حضور برخی چهره‌های حاضر در کارزار انتخاباتی سعید جلیلی رقیب پزشکیان نیز به میان آمده است.

مشخص نیست دولت وفاق ملی پزشکیان به معنی کنار گذاشتن تصمیمات کمیته‌های انتخاب وزرا بوده است یا اینکه دست یافتن به اسامی مطرح شده حاصل کار همین کمیته‌ها بوده است.

ملغمه‌ای از اسامی متعدد با گرایش‌های مختلف سیاسی و سابقه همکاری با دولت‌های مختلف هواداران پزشکیان را با ابهام مواجه کرده است. پرویز فتاح وزیر نیروی محمود احمدی‌نژاد، حسین دهقان وزیر دفاع حسن روحانی، اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات دولت شهید سیدابراهیم رئیسی، عباس علی‌آبادی وزیر صمت، عباس صالحی وزیر فرهنگ حسن روحانی، حسین علایی فرمانده بازنشسته سپاه و غلامحسین نوذری وزیر نفت محمود احمدی‌نژاد، تنها برخی اسامی هستند که حضور دوباره آنها در هیات دولت انتقاد برانگیز شده است.

اینکه برخی چهره‌ها مثل پرویز فتاح یا حسین دهقان حضور خود را در دولت پزشکیان تکذیب می‌کنند، شرایط را پیچیده‌تر هم می‌کند. آیا اسامی این افراد در فهرست ارسالی ظریف به پزشکیان وجود داشته است یا کلا فهرست‌های ارائه شده کنار گذاشته شده‌اند و همه چیز دارد مثل دولت‌های گذشته براساس رایزنی قوی‌تر گروه‌های ذی‌نفوذ پیش می‌رود.

به‌احتمال زیادی فهرست کابینه پیشنهادی شنبه این هفته به مجلس ارائه می‌شود. انتقادات چهره‌ها و جریانات رسانه‌ای نزدیک به پزشکیان روایت‌کننده شکست کار کمیته‌هاست. به نظر می‌رسد پزشکیان به همان تنظیمات سنتی معرفی وزرا در دولت‌های گذشته بازگشته است.

کد خبر 872690

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha