تبیین فرهنگ و ادبیات عاشورایی از دیرباز یکی از اهداف نویسندگان، شاعران و محققان ادبیات آئیینی است که تجلی آن را می‌توان در مجموعه آثاری که در این زمینه منتشر شده است، دید. سه عنوان از کتاب‌های شاخص در این بخش را با هم مرور می‌کنیم.

اربعين

به گزارش همشهری آنلاین، تبیین فرهنگ و ادبیات عاشورایی از دیرباز یکی از اهداف نویسندگان، شاعران و محققان ادبیات آئینی است که تجلی آن را می‌توان در مجموعه آثاری که در این زمینه منتشر شده است، دید. سه عنوان از کتاب‌های شاخص در این بخش را که در سال‌های اخیر با موضوع عاشورا به ویژه فرهنگ پیاده‌روی اربعین منتشر شده است، با هم مرور می کنیم.

اگر برای پیاده‌روی اربعین عازم هستید، این سه کتاب را بخوانید

  • جاذبه‌ حسینی

کتاب «جاذبه‌ حسینی» گزیده‌ بیانات حضرت آیـت‌الله‌الـعظمــی خـامنه‌ای (مدظلّه‌العالی) درباره‌ حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) و اربعین حسینی است که توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده است. فصل اول این کتاب مرتبط با ویژگی‌های شخصیتی حضرت زینب(س) و فلسفه اقدامات آن حضرت در دوران حیات و به‌خصوص پس از نهضت عاشورای حسینی است. در ۲‌فصل دیگر نیز به بررسی اهمیت و ابعاد «اربعین» و «شرح زیارت اربعین» در بیانات رهبر معظم انقلاب پرداخته شده است. این کتاب می‌تواند یکی از آثار همراه زائران اربعین باشد. نسخه صوتی این کتاب هم با صدای مهدی طهماسبی توسط گروه فرهنگی«سماوا» منتشر شده است.

اگر برای پیاده‌روی اربعین عازم هستید، این سه کتاب را بخوانید

  • پنجره‌های تشنه

کتاب «پنجره‌های تشنه» به قلم مهدی قزلی، نویسنده معاصر، روزنوشت‌های انتقال ضریح جدید امام‌حسین علیه‌السلام از قم به کربلاست که از سوی انتشارات سوره‌مهر منتشر شده است. این کتاب حاصل روایتگری نویسنده از اتفاقی بزرگ و ماندگار در تاریخ شیعه است که شاید هر صد سال یک‌بار رخ دهد؛ کتابی با ادبیات ساده و بی‌غل‌وغش، درست مانند تمام شخصیت‌ها و کاراکترهایی که در تمام صفحه‌های کتاب می‌آیند و خود را به «ضریح حسین‌علیه‌السلام» می‌رسانند و تبرک می‌جویند و می‌روند. نسخه صوتی این کتاب هم با صدای عبدالله روا توسط گروه فرهنگی«سماوا» منتشر شده است.

اگر برای پیاده‌روی اربعین عازم هستید، این سه کتاب را بخوانید

  • خس بی‌سروپا

کتاب «خس بی‌سرو پا» عنوان سفرنامه حمید حسام، نویسنده و محقق ادبیات پایداری از پیاده‌روی اربعین است که متناسب با حال و هوای این روزهاست و توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است. حمید حسام که پیش از این در آثار متعدد راوی زندگی، سفرها و رزم بسیاری از رزمندگان ۸‌سال دفاع‌مقدس بوده است، در این کتاب با اذن شهدا قدم در راهی می‌گذارد که سال‌ها پیش همرزمانش یک‌شبه آن را طی کرده‌اند و نامشان را به‌عنوان یکی از ساکنان آن سرزمین رویایی به ثبت تاریخ رسانده‌اند. نسخه صوتی این کتاب با صدای مهدی طهماسبی توسط گروه فرهنگی«سماوا» منتشر شده است.

کد خبر 872918
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha