دیدن انواع و اقسام رشته‌های ورزشی در یک رویداد بزرگ مثل المپیک، هیجان و لذت زیادی برای ورزش‌دوستان دارد. برای همین است که المپیک پاریس خیلی‌ها را پای تلویزیون نشانده تا شاهد برد و باخت ورزشکاران باشند.

دوچرخه سواری

به گزارش همشهری آنلاین، بعضی هم بعد از دیدن این همه هیجان، احتمالا دلشان خواسته که یکی از این رشته‌های ورزشی را امتحان کنند، اما بهتر است قبل از اینکه سراغ یکی از ورزش‌ها بروید از میزان ایمنی آن خبردار شوید. محققان در مطالعات جدید با مقایسه تعداد ورزشکاران در هر رشته و میزان آسیب‌های گزارش‌شده، پرخطرترین و کم‌خطرترین ورزش‌های المپیک را شناسایی کرده‌اند.

براساس این مطالعه دوچرخه‌سواری بی‌ام‌ایکس با میزان آسیب ۳۸/۳۴درصد خطرناک‌ترین ورزش المپیک است. ورزشکاران در مسابقات دوچرخه‌سواری بی‌ام‌ایکس در یک سطح شیبدار با ارتفاع ۴ تا ۵ متر و در مسیری ناهموار به رقابت می‌پردازند. بیشترین میزان آسیب‌دیدگی در این رشته ورزشی در المپیک ۲۰۱۶ ریو ثبت شده که طی آن ۵/۳۷ درصد ورزشکاران مجروح شدند.

شاید فکر کنید ورزش‌هایی مثل تنیس روی میز جزو کم‌خطرترین‌ها باشد، اما جالب است بدانید میزان آسیب وارد شده به ورزشکاران در رشته تنیس روی میز و هندبال از سوارکاری و ترامپولین هم بیشتر است. رشته تکواندو که یک ورزش رزمی است با میزان آسیب ۹۲/۲۹درصد در جایگاه دوم خطرناک‌ترین رشته‌های ورزشی المپیک به شمار می‌رود. فوتبال خطرناک‌ترین ورزش تیمی است که به‌طور میانگین حدود ۱۹/۲۷درصد از ۱۵۰۸بازیکن آن در مسابقات آسیب دیده‌اند و پس از آن هندبال با ۹۸/۱۷درصد بازیکنان مصدوم‌شده در جایگاه دوم خطرناک‌ترین ورزش‌های تیمی المپیک قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

به جز اینها، دوچرخه‌سواری کوهستان با ۴۴/۲۲درصد، بوکس با ۱۲/۱۸درصد، هاکی با ۵۵/۱۶درصد، وزنه‌برداری با ۸۶/۱۵درصد، واترپلو با ۰۳/۱۴درصد، دوومیدانی با ۰۴/۱۳درصد، جودو با ۴۴/۱۲درصد، سه‌گانه با ۵۹/۱۱درصد، کشتی با ۳۳/۱۱درصد، بسکتبال با ۶۹/۱۰درصد، ژیمناستیک هنری با ۵۴/۱۰درصد، بدمینتون با ۶۵/۹درصد، تنیس با ۴۴/۹درصد، والیبال ساحلی با ۳۸/۹ درصد و والیبال با ۴۲/۷درصد خطرناک‌ترین ورزش‌های المپیک هستند. ممکن است تعجب کنید، اما بیشتر ورزش‌ها در این فهرست که با اسلحه، تیر، اسب و آب سرکار دارند، برخلاف باور عمومی چندان هم پرخطر نیستند.

قایقرانی با میانگین میزان آسیب پایین ۲۳/۲ درصدی، کم‌خطرترین ورزش المپیک محسوب می‌شود. بعد از آن تیراندازی با ۲۴/۲درصد، تیراندازی با کمان با ۶۵/۳درصد، شنا با ۷۸/۳درصد، دوچرخه‌سواری در پیست با ۲۴/۴درصد، ترامپولین با ۶۹/۴درصد، سوارکاری با ۷۳/۴درصد، تنیس روی میز با ۸۳/۴درصد و پنج‌گانه با ۰۵/۶درصد کم‌خطرترین رشته‌های ورزشی المپیک هستند. همه انواع قایقرانی با میانگین میزان ۲۳/۲درصد احتمال آسیب ایمن‌ترین رشته ورزشی المپیک محسوب می‌شوند. براساس داده‌های جمع‌آوری شده از ۹۸۷ورزشکار این رشته، تنها ۲۲مصدوم گزارش شده است.

کد خبر 873073

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha