احتمالا برایتان پیش آمده که به یک جای پر از دار و درخت رفته و صبح با صدای پرندگان از خواب بیدار شده باشید.

سروصدای صبحگاهی پرنده‌ها

به گزارش همشهری آنلاین، پرنده‌هایی که معلوم نیست چرا صبح را برای خواندن انتخاب می‌کنند و شب‌ها ساکت‌اند. جالب است بدانید که یک سازمان مردم‌نهاد بریتانیایی به نام وودلند تراست، در این مورد تحقیق کرده و به نتایج جالبی رسیده است. کارشناسان این سازمان درباره «سرود سپیده‌دم» پرندگان توضیح داده‌اند که پرندگان برای ایجاد سروصدای بلند نیاز به صرف انرژی زیادی دارند، به‌ویژه هنگام صبح و با معده خالی و خصوصا بعد از شبی سرد؛ بنابراین تنها قوی‌ترین نرها که به اندازه کافی هم غذا خورده باشند، می‌توانند بلندترین آهنگ‌ها را تولید کنند.

هدف پرندگان نر از این کار، جلب نظر پرنده ماده است. این کار آنها ممکن است باعث شود که پرندگان ماده آنها را گزینه برتری برای جفت‌گیری ببینند. هر چه آواز پرنده نر قوی‌تر باشد، برای جفت‌گیری مناسب‌تر است و می‌تواند پرندگان نر رقیب را از دور خارج کند.

سؤال اینجاست که حالا اصلا چرا این فرایند صبح زود روی می‌دهد؟ چرا پرندگان در وقت دیگری این قدر بلند آواز نمی‌خوانند و در سحرگاه مزاحم خواب مردم می‌شوند؟ کارشناسان وودلند تراست می‌گویند موضوع فقط استفاده از فرصت طلایی صبحگاهی است، زمانی که شکارچیان همه خوابند، برای جست‌وجوی غذا هنوز هوا خیلی تاریک است و حشرات ممکن است غیرفعال باشند و مهم‌تر از همه، صدا در صبح بیشتر منتقل می‌شود زیرا بیشتر فعالیت‌های جانوران در طبیعت هنوز آغاز نشده؛ بنابراین تداخل زیادی در میان صداها وجود ندارد.

با این توضیحات، شاید گمان کنید که پس پرندگان نر بلندترین آوازشان را صبح زود سر می‌دهند و در باقی روز صدایشان زیاد قوی نیست، اما مطالعه‌ای در دانشگاه دوک بریتانیا نشان داده است که آنها بعد از صبحگاه و در ادامه روز، می‌توانند آهنگ‌های سخت‌تری را هم اجرا کنند. محققان دریافته‌اند که آواز خواندن سحری می‌تواند بدن پرنده را برای آواز خواندن‌های بعدی گرم کند.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 873187

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha