آمارها نشان می‌دهد جمع کل سپرده‌های بانکی به رقم۱۰۴۸۰هزار میلیارد تومان رسیده که بخش عمده آن یعنی در حدود ۵۷درصد آن در تهران متمرکز شده است.

بانک‌

به گزارش همشهری آنلاین، یکی از ارقامی که می‌تواند بخشی از نقشه مالی ایران را ترسیم کند میزان سپرده‌های موجود در بانک‌های ایران به تفکیک هر استان است. تازه‌ترین اطلاعات ارائه شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد که جمع کل پولی که شرکت‌ها، مردم و نهادها در بانک‌ها سپرده‌گذاری کرده‌اند به عدد۱۰۴۸۰هزار میلیارد تومان رسیده که بالاترین عددی است که تاکنون در تاریخ اقتصاد ایران ثبت شده است.

از مجموع این میزان نقدینگی سپرده شده در بانک‌ها، بخشی به ‌عنوان سپرده قانونی نزد بانک مرکزی ذخیره می‌شود و بقیه صرف ارائه تسهیلات به مشتریان می‌شود که طبق اطلاعات بانک مرکزی نزدیک به ۸۴درصد از آن یعنی رقمی در حدود ۸۰۳۳هزار میلیارد تومان صرف ارائه انواع تسهیلات به مردم و شرکت‌ها شده است.

کدام استان‌ها بیشترین سپرده را دارند؟

اطلاعات موجود از میزان سپرده‌های ذخیره شده در بانک‌ها نشان می‌دهد که ۵۷درصد از کل پولی که در قالب سپرده‌های ارزی و ریالی در بانک‌های ایران وجود دارد در تهران متمرکز شده است که رقمی در حدود ۶۰۱۵هزار میلیارد تومان را شامل می‌شود و استان تهران با فاصله بسیار زیادی از این جهت در صدر قرار دارد. ضمن اینکه بخش عمده تسهیلات ارائه شده نیز به استان تهران اختصاص یافته که رقمی بالغ بر ۴۸۹۳هزار میلیارد تومان است.

بیشتر بخوانید

صف وام ازدواج کوتاه می شود؟

کاهش مبلغ اقساط وام ضروری بازنشستگان کشوری

بعد از تهران، استان اصفهان با فاصله زیادی در رتبه دوم قرار گرفته و استان خراسان رضوی، فارس، خوزستان و مازندران در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

حجم سپرده‌های استان اصفهان با ارزشی معادل ۴۷۷هزار میلیارد تومان جمعا ۵درصد از کل سپرده‌های موجود در نظام بانکی است و سپس خراسان رضوی با ۳۹۹ و مازندران با ۲۶۱هزار میلیارد تومان در رده‌های بعدی قرار دارند. پرسش این است که چرا بخش عمده سپرده‌های بانکی در تهران متمرکز شده است؟

دلیل تمرکز سپرده‌ها در تهران

دلیل بالاتر بودن میزان سپرده‌های بانکی در استان تهران مربوط به استقرار بسیاری از شرکت‌ها در این استان و بالاتر بودن جمعیت آنبازمی‌گردد. به‌طورکلی بسیاری از شرکت‌ها صرف‌نظر از اینکه کارخانه یا شرکت اصلی‌شان در کدام بخش از ایران متمرکز شده است دارای یک دفتر مرکزی در تهران هستند و بخش عمده تراکنش‌های مالی بسیاری از شرکت‌ها در سراسر ایران در تهران و بانک‌های مستقر در پایتخت انجام می‌شود. به همین دلیل بخش عمده سپرده‌های بانکی در بانک‌های تهران انباشته شده است. بانک مرکزی، خود درباره دلایل بالا بودن حجم سپرده‌های بانکی در پایتخت می‌گوید: یکی از علل مهم بالا بودن رقم تسهیلات و سپرده‌ها در استان تهران استقرار عمده دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها و واحدهای تولیدی سایر استان‌ها در استان تهران است و عمده فعالیت‌های بانکی آنها از طریق شعب بانک‌ها و مؤسسات اعتباری استان تهران انجام می‌شود.

کدام استان‌ ها بیشترین سپرده را در بانک‌ها دارند | ۵۷ درصد سپرده های بانکی در این استان متمرکز است؟

جمع کل مانده تسهیلات و سپرده‌های ریالی و ارزی بانک‌ها در پایان خرداد ماه – ارقام به میلیارد ریال

نام استان

سپرده

تسهیلات

تهران

۶۰,۱۵۳,۸۶۰

۴۸,۹۳۳,۳۹۱

اصفهان

۴,۷۶۸,۵۹۷

۳,۱۴۹,۶۴۵

خراسان رضوی

۳,۹۹۰,۹۵۱

۲,۵۵۷,۸۳۵

فارس

۳,۷۸۸,۹۵۴

۲,۰۱۰,۳۵۵

خوزستان

۳,۳۱۹,۳۶۴

۲,۱۵۷,۰۲۶

مازندران

۲,۶۱۶,۹۷۳

۱,۶۷۵,۱۸۷

آذربایجان شرقی

۲,۵۹۴,۷۰۵

۱,۸۶۸,۶۲۷

البرز

۲,۱۲۲,۶۱۲

۱,۰۲۲,۶۹۲

کرمان

۲,۱۱۰,۲۱۱

۱,۵۹۶,۸۸۶

گیلان

۱,۷۸۱,۷۶۴

۱,۰۱۳,۱۴۴

آذربایجان غربی

۱,۳۵۳,۶۶۸

۹۲۹,۵۲۲

بوشهر

۱,۲۳۰,۱۴۲

۸۵۰,۴۷۷

یزد

۱,۱۹۷,۷۵۰

۱,۱۲۸,۶۲۳

مرکزی

۱,۱۳۱,۹۳۷

۷۹۳,۸۶۱

هرمزگان

۱,۰۸۳,۵۲۶

۸۷۲,۲۲۶

قم

۹۸۰,۲۹۳

۷۴۴,۰۴۳

کرمانشاه

۹۳۸,۴۳۲

۷۶۷,۷۸۴

همدان

۸۹۸,۴۶۱

۶۴۴,۴۷۲

قزوین

۸۸۱,۵۶۲

۷۵۱,۳۳۲

مناطق آزاد

۸۵۰,۹۳۸

۳۷۴,۵۸۴

گلستان

۸۲۷,۴۳۰

۷۲۱,۷۱۶

سیستان و بلوچستان

۸۲۲,۳۱۸

۵۱۰,۳۲۹

لرستان

۷۱۲,۲۳۲

۶۷۳,۱۹۹

سمنان

۷۰۸,۴۴۷

۵۹۸,۵۷۳

زنجان

۷۰۲,۹۳۹

۶۹۳,۰۳۸

کردستان

۶۳۲,۹۱۱

۵۱۰,۹۲۰

اردبیل

۶۰۰,۲۰۷

۵۷۲,۴۶۲

چهارمحال و بختیاری

۵۹۳,۵۲۰

۶۶۶,۹۲۰

خراسان جنوبی

۴۵۵,۳۰۰

۴۲۲,۰۰۵

ایلام

۳۳۸,۳۴۴

۳۴۱,۱۰۵

خراسان شمالی

۳۳۴,۰۰۴

۴۵۳,۱۰۵

کهگیلویه و بویراحمد

۲۷۶,۱۸۴

۳۲۴,۱۷۴

کد خبر 873206
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • معلم IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۱
    0 0
    آها اینجاست که باید دلایل مهاجرت به تهران و گسترش تهران رو جستجو کرد و آلودگی هوا و کمبود آب و...تهران . و هرچه بزرگتر میشه باز هم کافی نیست.خوب شفافش کنید هر استان بره در استان خودش به خصوص وزات نفت.بانک شهر چطور که مال تهرانه