فن توکن‌ها نوعی توکن و دارایی دیجیتال هستند. این دارایی‌های دیجیتال با استفاده از نام یک باشگاه ورزشی، کلاب‌های خاص و یا بازیکنان ورزشی محبوب منتشر می شوند و طرفداران اقدام به تصاحب و خرید و فروش این توکن‌ها می‌کنند.

کدام توکن هواداری متعلق به کدام تیم ورزشی است؟

توکن‌های هواداری درست مانند دیگر توکن‌ها مبتنی بر بلاک‌چین هستند و با هدف ایجاد ارتباط عمیق‌تر و بهتر بین کاربران طرفدار و تیم‌های مربوط به این توکن‌ها توسعه و طراحی می‌یابند.

توکن‌های هواداری، یکی از انواع توکن‌های بازار ارز دیجیتال هستند که به عنوان هواداری از تیم‌های ورزشی ایجاد شده‌اند. اگر تا به حال درباره این توکن‌ها شنیده باشید، احتمالا برای شما هم سوال است که کدام توکن هواداری متعلق به کدام تیم ورزشی است؟ با ما در این مقاله همراه باشید تا توکن‌های هواداری را بررسی کنیم.

توکن هواداری یا فن توکن Fan Token چیست؟

فن توکن‌ها همان‌طور که از نامشان مشخص است، نوعی توکن و دارایی دیجیتال هستند. این دارایی‌های دیجیتال با استفاده از نام یک باشگاه ورزشی، کلاب‌های خاص و یا بازیکنان ورزشی محبوب منتشر می شوند و طرفداران اقدام به تصاحب و خرید و فروش این توکن‌ها می‌کنند.

توکن‌های هواداری درست مانند دیگر توکن‌ها مبتنی بر بلاک‌چین هستند و با هدف ایجاد ارتباط عمیق‌تر و بهتر بین کاربران طرفدار و تیم‌های مربوط به این توکن‌ها توسعه و طراحی می‌یابند. این توکن‌ها معمولا به عنوان گزینه اول ترید در نظر گرفته نمی شوند. اما در پلتفرم‌های خاص خود توسط کاربران خرید و فروش و معامله می‌شوند.

فن توکن‌ها برای انجام فعالیت‌های مختلفی بین کاربران توزیع می‌شوند؛ از جمله این فعالیت‌ها حق تصمیم‌گیری در موارد اساسی باشگاه ورزشی از جمله طراحی لباس، شماره لباس بازیکنان جدید، آهنگ‌هایی که برای جشن گرفتن پیروزی باشگاه استفاده می‌شوند و.. هستند. این توکن‌ها غالبا بر روی اپلیکیشن Socios.com توسعه یافته که خود از بلاک‌چین چیلیز استفاده می‌کند.

فواید توکن‌ها به همین موارد ختم نمی شوند. علاوه بر حق رأی و تصمیم‌گیری در فعالیت‌های باشگاه ورزشی، کاربران با خرید این توکن‌ها می‌توانند وسایل و موارد اختصاصی باشگاه (که فقط با توکن‌های هواداری قابل خرید هستند) را خریداری کرده، با بازیکنان باشگاه به صورت مجازی و بعضا حضوری ملاقات کنند و حس وفاداری خود به باشگاه ورزشی را با در اختیار داشتن یک دارایی متعلق به این باشگاه تقویت کنند.

تاریخچه پیدایش توکن هواداری

فن توکن‌ها یا همان توکن‌های طرفداری، اولین بار در سال 2019 معرفی شدند. اولین توکن‌های طرفداری نیز توکن‌های مربوط به باشگاه‌های فوتبال یوونتوس و پاریس سنت-ژرمن بودند. این باشگاه‌های ورزشی در همان سال اقدام به انتشار توکن هواداری خود کردند. با گذشت زمان نیز تیم‌های بیشتری به موج جدید توکن‌های هواداری پیوسته و توکن‌های اختصاصی خود را ارائه کردند.

مهم ترین پروژه‌های توکن هواداری

توکن‌های هواداری دارای محبوبیت ویژه‌ای بین کاربران و به ویژه کاربران علاقه‌مند به رشته‌های ورزشی و ورزشکاران معروف هستند. در ادامه، تعدادی از مهم‌ترین پروژه‌های توکن هواداری را بررسی کرده و به نقش آن‌ها در بازار و فعالیت‌های مربوط به ان‌ها می‌پردازیم.

کدام توکن هواداری متعلق به کدام تیم ورزشی است؟

  • چیلیز

ارز دیجیتال چیلیز با نماد معاملاتی $CHZ در بازار شناخته می‌شود. چیلیز به عنوان پرچم‌دار و نماینده توکن‌های هواداری و سرگرمی شناخته می‌شود. این توکن به عنوان بلاک‌چین اختصاصی برای توکن‌های هواداری عمل می کند و به کاربران اجازه شرکت در گاورننس و تصمیم‌گیری در رأی‌گیری‌های باشگاه محبوب خود را می‌دهد. این توکن با استاندارد ERC-20 فعالیت می‌کند، اما با استانداردهای BEP-20 و TRC-20 نیز سازگار است.

چیلیز توسط Alexandre Dreyfus طراحی شده که در حال حاضر به عنوان مدیر عامل اصلی این پروژه شناخته می‌شود. الکساندره دارای بیش از 20 سال تجربه در توسعه کمپانی‌های تحت وب می‌باشد. در توزیع چیلیز، تعداد 8.8 میلیون توکن توزیع شده که بیش از 34 درصد آن به صورت فروش توکن‌ها در اختیار کاربران قرار گرفته است.

چیلیز از زمان عرضه اولیه خود در سال 2019 رشدی بالغ بر 254 درصد را تجربه کرده و بالاترین قیمت آن نیز حدود 0.6 دلار بوده است. این توکن در سال 2024 بیش از 20 درصد افت قیمت داشته و در این سال در بازه قیمتی 0.06 تا 0.16 دلار معامله شده است.

  • توکن هواداری پاریس سنت-ژرمن

این توکن که با نماد $PSG در بازار معامله می‌شود، به عنوان یک پروژه در Socios.com توسعه یافته و در اختیار کاربران قرار گرفته است. موفقیت این توکن به عنوان یکی از اولین توکن‌های هواداری مربوط به باشگاه‌های ورزشی، دیگر باشگاه‌ها را به انتشار توکن اختصاصی خود در بازار کریپتو ترغیب کرد. می‌توان از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین توکن‌های هواداری یاد کرد.

این توکن از زمان عرضه افت قیمتی برابر با حدود 6 درصد را تجربه کرد و بالاترین قیمت آن در سال 2021 رقم خورد. بالاترین قیمت این توکن بیش از 53 دلار بود که آن را به یکی از گران‌ترین توکن‌ها در بازار کریپتو تبدیل کرد. در سال 2024 این توکن افت قیمتی برابر با 31 درصد را تجربه کرد.

  • توکن هواداری منچسترسیتی

این توکن هواداری روی بلاک‌چین چیلیز توسعه داده شده و همان‌طور که از نامش مشخص است، به تیم منچسترسیتی مرتبط است. توکن هواداری منچسترسیتی که با نماد $CITY در بازار معامله می‌شود، دارای 3.5 میلیون توکن در گردش در شبکه است و در صرافی‌های سراسر دنیا از جمله صرافی ایرانیکارت قابل خریداری است.

این توکن با وجود محبوبیت بالای باشگاه منچسترسیتی، از زمان عرضه تا امروز افت قیمتی بیش از 89 درصد را تجربه کرده است. بالاترین قیمت این توکن در سال 2021 رقم خورد و برابر با حدود 29 دلار بود. این توکن در سال 2024 حدود 38 درصد افت قیمت را تجربه کرده و در بازه قیمتی 2 تا 4.1 دلار معامله شده است.

  • توکن هواداری بارسلونا

این توکن با نماد معاملاتی $BAR در بازار شناخته می‌شود. درست مانند دیگر همتایان خود، این توکن نیز با استفاده از شبکه چیلیز توسعه یافته و با توجه به موفقیت‌های باشگاه ورزشی بارسلونا، دچار رشد و یا افت قیمت می‌شود. این توکن در سال 2020 با هدف ایجاد رابطه‌ای عمیق‌تر بین طرفداران و باشگاه توسعه یافت.

توکن هواداری بارسلونا از سال 2020 تا امروز افت قیمتی حدود 26 درصد را تجربه کرده و بالاترین قیمت آن نیز در سال 2021 رقم خورد که برابر با 53 دلار بود. این توکن در سال 2024 افت قیمتی برابر با حدود 30 درصد داشته و در این سال در بازه قیمتی 1.7 تا 3.8 دلار معامله شده است.

کدام توکن هواداری متعلق به کدام تیم ورزشی است؟

توکن هواداری بارسلونا، از محبوب‌ترین توکن‌های هواداری

آیا سرمایه‌گذاری بر روی فن توکن‌ها خوب است؟

همان‌طور که اشاره شد، نمی‌توان این توکن‌ها را به عنوان گزینه اول خرید و فروش و معامله در بازار ارزهای دیجیتال در نظر گرفت و اهداف این توکن‌ها نیز به صورت خاص طراحی شده و مسلما برای ترید طراحی نشده‌اند.

همچنین باید توجه داشت که دوران اوج این توکن‌ها در سال 2021 بوده و تمامی این توکن‌ها در این سال رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده، اما بعد از آن افت قیمت شدیدی داشته‌اند.

و در آخر

فن توکن‌ها به عنوان توکن‌های مرتبط با باشگاه‌های ورزشی و ورزشکاران مختلف شناخته شده و به کاربران اجازه شرکت در تصمیم‌گیری‌های باشگاه مورد علاقه خود و خرید و دسترسی به محتواها و وسایل اختصاصی این باشگاه‌ها را می‌دهند.

اگر به معامله و سرمایه‌گذاری روی این توکن‌ها علاقه دارید، حتما به صفحه خرید این توکن‌ها در صرافی ایرانیکارت مراجعه کنید.

منبع: ایرانیکارت

برچسب ها : ارز دیجیتال,خرید ارز دیجیتال,توکن هواداری,خرید چیلیز

کد خبر 873256

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha