شاید شما با شنیدن نام غار قاتل یاد فیلم‌های ترسناک بیافتید، اما اشتباه می‌کنید غار پرآو که به غار قاتل معروف است، یکی از غارهای خطرناک ایران است که به صورت عمودی شکل گرفته است. این غار در حوالی بیستون کرمانشاه واقع شده و تاکنون چندین نفر در راه کشفش جان داده‌اند.

غار قاتل

به گزارش همشهری آنلاین،‌ اگر در جستجوی ماجراجویی هستید و نام غار قاتل را شنیده‌اید و برای دیدن آن وسوسه شده‌اید، بهتر است اول دوره‌های حرفه‌ای غارنوردی را بگذرانید و سپس با یک گروه حرفه‌ای همراه با تجهیزات حرفه‌ای غارنوردی قدم در بازدید از این مکان دیدن بگذارید.

غار پرآو در سال ۱۳۸۸ به عنوان دومین اثر طبیعی ملی کرمانشاه و در ۱۳۸۹ از سوی میراث طبیعی ایران به عنوان میراث فرهنگی شماره ۹۸ ثبت شده است. طول این غار ۱۴۵۴ متر و عمق آن ۷۵۲ متر بوده و در میان کوه طاق بستان و کوه بیستون و در جنوب منطقه ‌ای به نام میدان پرآو قرار دارد. داخل این غار مرموز ۲۶ حلقه چاه وجود دارد که عمیق‌ترین آنها در حدود ۴۲ متر عمق دارد.

غار پرآو یا قاتل در سال ۱۹۷۱ به عنوان عمیق‌تری غار عمودی دنیا شناخته شد و به آن لقب اورست غارهای جهان را دادند اما بعد از گذشت ۴۰ سال و کشف غارهای عمیق‌تر، این غار هم‌اکنون در رتبه ۲۲۱ قرار دارد.

موقعیت غار پرآو یا غار قاتل

این غار در کرمانشاه به غار قاتل معروف است | عمیق‌تری غار عمودی دنیا را بشناسید

این غار خطرناک در شمال شرق استان کرمانشاه و در ارتفاع ۳ هزار متری واقع شده است. برای رفتن به این غار پر ماجرا و آدرنالین ساز پس از طی ۱۲ کیلومتر به سمت شمال شرق کرمانشاه در کنار روستال چال آبه، کوه‌های پرآو که ارتفاعی در حدود ۳۳۵۷ متر دارد را می‌بینید. اگر موفق شوید ۳۰۵۰ متر از این کوه بالا روید پس از کمی جستجو می‌توانید ورودی غار پرآو که یکی از عمیق‌ترین، رمزآلودترین و صعب‌العبورترین غارهای ایران است را پیدا کنید.

سختی‌های و زیبایی‌های بازدید از غار قاتل

غار قاتل کرمانشاه به دلیل ارتفاع زیاد، سردی و برودت هوا و یخچال‌های طبیعی که دارد عبور از آن برای غارنوردان مشکل است. از دیگردشواری هایی سفر به این غار خطرنام؛ حفره های باریک و تنگی است که در غار وجود دارند و برای عبور از آنان باید از آبی بسیار سرد و نزدیک صفر درجه به صورت کاملا سینه خیز عبور کنید.

چنانچه قصد دارید از این غار ترسناک و پر مخاطره بازدید کنید باید بدانید که با خطرات بسیاری همچون؛ خطر سقوط از ارتفاعات و مرتفعات، گیر افتادن در آبگرفتگی‌ها و راهروهای تنگ، گم شدن در مسیرها، آسیب‌های فیزیکی، کمبود نور، کیفیت بد هوای داخلی، شرایط نامساعد جوی، احتمال وقوع حوادث طبیعی مانند زمین‌لرزه، سیلاب یا فوران آب یا گاز و.... در این غارنوردی ممکن است مواجه شوید.

این غار در کرمانشاه به غار قاتل معروف است | عمیق‌تری غار عمودی دنیا را بشناسید

در کنار این مخاطرات هنگام بازدید از این غار، زیباهایی زیادی همچون، زیبایی و تجربه منحصربه‌فرد مواجهه با تشکیلات سنگی مختلف، تراشه‌ها، سنگ‌های قیمتی و آبشارهای زیرزمینی، تجربه ماجراجویی و هیجان در دل طبیعت، تجربه فیزیکی و ورزشی که نیاز به تمرکز، قدرت بدنی، مهارت‌های کوهنوردی و استقامت بالا دارد. کشف و کاوش اماکن جدید، آرامش و تمرکز در دل تاریکی غار، ارتباط مستقیم با طبیعت، با آب‌های زیرزمینی، سنگ‌ها، سرخی‌های طبیعی و گیاهان زیرزمینی و... را میتوانید تجربه کنید.

حال چنانچه قدرت بدنی و مهارت لازم را برای این غار نوردی دارید، تیم قوی انتخاب کنید و عازم این غارنوردی پر ماجرا شوید. چرا که با توجه به برودت هوا در زمستان و پاییز، فصل تابستان و بهار بهترین فصل عزیمت به غار قاتل کرمانشاه است.

کد خبر 873393
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پیشنهاد سفر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha