با توسعه فضای فیزیکی داروخانه شبانه‌روزی ۱۳ آبان، حالا ظرفیت این داروخانه ۲.۵ برابر بیشتر شد و زمان دارورسانی هم از ۳۰ دقیقه به ۸ دقیقه کاهش یافت.

13 آبان

همشهری آنلاین – مریم سرخوش: تجربه خیلی‌ها از داروخانه ۱۳ آبان فضای شلوغ، پرازدحام و البته معطلی‌های تقریبا یک ساعته است، بسیاری از مراجعانش بارها این جمله را شنیده‌اند که داخل داروخانه جای سوزن انداختن نبود. صبح و شب هم نداشت، در هر ساعت از مراجعه، کوهی از جمعیت در ورودی داروخانه و داخل سالن نگران و مضطرب منتظر رسیدن نوبت‌شان بودند. نگران پیدا کردن دارو و مضطرب از دست دادن زمان زیادی که قرار است معطل شوند. آمارهای رسمی مسئولان داروخانه حاکی از آن است که ۱۳ آبان روزانه به هزار مراجعه کننده خدمات ارائه می‌کند و این یعنی هر یکساعت چیزی حدود ۵۰ نفر در داروخانه منتظر دریافت دارو هستند.

ساکن تهران و سایر شهرهای کشور هم ندارد، خیلی‌ها ناامید از یافتن داروی مدنظرشان راهی تهران و داروخانه ۱۳ آبان شده‌اند و روی پله‌های سیاه آن برای خرید دارو انتظار کشیده‌اند. حالا اما همه چیز فرق کرده، ۱۰ روزی می‌شود که محوطه فروش دارو ۲.۵ برابر شده است. نه تنها ازدحام پشت کانترهای داروخانه وجود ندارد که حتی صندلی‌های وسط سالن هم آنقدر خالی می‌ماند که مراجعان مجبور نباشند، کل زمان را سرپا منتظر بمانند.

دومین طبقه از داروخانه برای فروش داروهای تخصصی و فوق‌تخصصی چند روزی است که آغاز به کار کرده و ۲۰۰ متر فضای این مرکز را افزایش داده است. البته افتتاح رسمی‌اش امروز، ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ انجام شد، با حضور سیدحیدری محمدی، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو و حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران که هر دو اعتقاد داشتند، این قبیل خدمات از جنس سلامت تا ابد در ذهن مردم خواهد ماند.

تنوع خدمات

دکتر محمود بیگلر، رئیس مجموعه داروخانه‌های دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران در آیین توسعه فضای فیزیکی داروخانه شبانه‌روزی ۱۳ آبان با اشاره به افزایش دسترسی و عدالت در خدمات‌رسانی بیان کرد: با افزایش تعداد مراجعان برای تهیه داروهای تخصصی و فوق تخصصی، همچنین ازدحام ایجاد شده در این مرکز، توسعه فضای فیزیکی داروخانه در دستور کار قرار گرفت و طبقه فوقانی داروخانه به مساحت ۲۰۰ متر مربع تجهیز شد تا شهروندان در کوتاهترین زمان به داروهای تجویز شده دسترسی داشته باشند.

او با بیان این که ۱۳ آبان منشا خدمات اثرگذار دارویی است و تنوع خدمات در این مجموعه در هر لحظه برای ارباب رجوع فراهم است، عنوان کرد: یکی از معضلات ما بار مراجعه بیماران بود چون داروخانه مأمن بیماران در ارائه خدماتی است که نمی‌توانند داروهای مورد نیازشان را در سایر داروخانه پیدا کنند. به همین دلیل ظرفیت داروخانه تخصصی و فوق تخصصی ۲.۵ برابر افزایش یافته و زمان دارورسانی هم از حدود ۳۵ تا ۴۰ دقیقه به ۸ دقیقه کاهش پیدا کرده است.

تسکین دارویی در قلب تهران | ۱۳ آبان جای سوزن انداختن شد!
داروخانه ۱۳ آبان زمستان ۱۴۰۲
تسکین دارویی در قلب تهران | ۱۳ آبان جای سوزن انداختن شد!
داروخانه ۱۳ آبان تابستان ۱۴۰۳

کاهش سرگردانی بیماران

بیگلر با بیان این به جز خدمات دارورسانی، داروخانه یک محیط آموزشی هم هست، عنوان کرد: اکنون یک فضای کاملا ملکی با استانداردهایی که تنوع خدمت را در حیطه‌های مختلف توسعه دهد در اختیار داریم. این ظرفیت به تربیت دانشجویان که می‌خواهند وارد عرصه خدمات‌رسانی شوند کمک خواهد کرد.

او با بیان که در سطح ارائه خدمات یکی از مشکلات حضور در عرصه است اما دانشجویان آموزش‌ها را به شکل تئوری دریافت می‌کنند، ‌ تاکید کرد: به همین دلیل درخواست صدور مجوز داریم که با توجه به ظرفیتی که در مجموعه ۱۳ آبان درباره توانمندسازی نیروهای تخصصی وجود دارد، این کار را اخذ هزینه‌های مربوطه انجام دهیم.

به گفته این مسئول باتوسعه داروخانه ۱۳ آبان از نظر افزایش ایمنی و کاهش سرگردانی بیماران در سطح تهران به شدت اثرگذار است. بر این اساس دو طبقه ۳۰۰ متری که همه اداری بودند خالی شدند تا تمام خدمات برای بیماران یک جا ارائه شود. اکنون تامین و تایید نسخ همزمان در همین فضا انجام می‌شود تا بیماران تردد بیشتری نداشته باشد. در ۱۰ روزی هم که طبقه دوم برای خدمت‌رسانی ارائه شده رضایت بیماران بیشتر شده است.

ارسال خدمات در منزل بیماران

رئیس مجموعه داروخانه‌های دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران به توافق با شرکت‌های تجهیزاتی برای افزایش خدمات‌رسانی اشاره کرد و گفت: پیشتر بیماری که برای ولیچر و اکسیژن‌ساز مراجعه می‌کرد به سه‌راه جمهوری و نواب ارجاع می‌دادیم، اکنون با شرکت‌های تجهیزات پزشکی پیمان بستیم که با حداقل قیمت‌ها این تجهیزات را در منزل بیماران تحویل دهیم. همچنین واحدی در حال ایجاد است که برای بیماران اند استیج خدمات مراقبت در منزل ارائه شود. البته از زمان کرونا این خدمات آغاز شده بود اما تجهیزات پزشکی هم مستقر می‌شوند و برای بیماران با بضاعت مالی کمتر خدمات رایگان ارائه خواهد شد. امیدوارم این مساله در یکی دو ماه آینده محقق و در پاییز استارت این کار زده شود.

به تاکید این مسئول یکی دیگر از کارهای برجسته ارسال خدمات دارویی به جانبازان ۷۰ درصد است و تاکنون ۱۰۰ بیمار این خدمات را دریافت کرده‌اند. برای پدران و مادران شهدا هم این خدمت‌رسانی قرار است آغاز شود. در کنار آن نرم‌افزارهایی‌هایی طراحی شده که بیماران برای حضور در داروخانه وارد آنها می‌شوند و ساعت آماده‌سازی دارو را اطلاع رسانی می‌کنیم که زمان خرید کاهش پیدا کند.

بیگلر همچنین از بهره‌برداری انبار یاخچی‌آباد هم خبر داد و گفت: این انبار با حدود ۴هزار مترمربع استانداردهای لازم را دارد و ذخایر استراتژیک برای استان و کشور در آن انجام‌ خواهد شد.

۱۳ آبان الگوی نظام دارویی

حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران هم با بیان اینکه توسعه داروخانه ۱۳ آبان گسترش عدالت و دسترسی به داروهاست، بیان کرد: با اقدامات انجام شده ۱۳ آبان می‌تواند الگوی نظام دارویی در کشور شود چون هدف افزایش خدمت‌رسانی است و با توسعه این داروخانه ظرفیت دارورسانی ۲.۵ برابر شده و زمان به ۸ دقیقه کاهش پیدا کرده است.

او با بیان اینکه خدمت‌رسانی به بیماران خاص در منازل هم مساله بسیار خوبی است، عنوان کرد: خواهش ما این است که این خدمات گسترش پیدا کند. علاوه بر این مدل‌های خدمات‌رسانی در دنیا هم باید دیده شود. نرم‌افزارها و گسترش خدمات نرم‌افزاری هم می‌توانند عدالت در خدمات، مدیریت بهتر، کیفیت بالاتر و... را رقم بزند.

همه داروخانه‌های دولتی باید بزرگتر شوند

سیدحیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو هم در این مراسم با بیان این که باید از مجموعه ۱۳ آبان کسب تجربه می‌کنیم، چون یک مجموعه موفق در ارائه خدمات دارویی کشور است، عنوان کرد: این خدمات از جنس سلامت است و تا ابد در ذهن مردم می‌ماند. علت موفقیت این مجموعه همکاری کامل حوزه توسعه است و هر جایی که این حوزه همکاری نداشته موفقیت‌ها حاصل نشده است. اگر این تجربه در تمام دانشگاه‌ها رقم بخورد موفقیت‌ها افزایش خواهد یافت.

پیشتر بیماری که برای ولیچر و اکسیژن‌ساز مراجعه می‌کرد به سه‌راه جمهوری و نواب ارجاع داده می‌شدند، اکنون با مذاکرت بت شرکت‌های تجهیزات پزشکی با حداقل قیمت‌ها این تجهیزات در منزل بیماران تحویل می‌شود

او با تاکید بر اینکه هنوز هم مجموعه ۱۳ آبان قابل توسعه است و هر میزان افزایش پیدا کند به دلیل رغبت مردم همچنان ضرورت دارد، افزود: داروخانه‌های دولتی رقیب بخش خصوصی نیستند و باید توسعه پیدا کنند. ۱۳ آبان هم اولین مجموعه‌ای است که در دو مرحله توسعه پیدا کرده است. هنوز خیلی از داروخانه این کار را نکرده‌اند، به همین دلیل مجوز برای تاسیس داروخانه روبروی داروخانه‌های دولتی داده شده تا مردم داروهای عمومی را از آنجا تهیه کنند و از بار کاری دولتی‌ها کم شود.

محمدی ابراز امیدواری که در بازه زمانی کوتاه با پرداخت بدهی دارو و تجهیزات کمک بزرگی به نظام دارویی کشور صورت بگیرد.

خدمات برخط درباره داروهای پرونده‌ای

صیاد محمدی، مدیر داروخانه شبانه‌روزی ۱۳ آبان هم درباره چند خدمت جدید در این داروخانه بیان کرد: ارائه خدمت درباره داروهای پرونده‌ای به صورت برخط هم برای بیمه تامین اجتماعی و هم بیمه سلامت انجام می‌شود. با استقرار این خدمت در داروخانه، نیاز به مراجعه بیماران به مراکز بیمه‌ای را حذف می‌کند.

او ادامه داد: این طرح تاکنون به صورت آزمایشی انجام می‌شد و از امروز به شکل گسترده در حال آغاز شده است. همچنین کارشناسان بیمه دی، بیمه جانبازان و خانواده شهدا هم در داروخانه مستقر هستند به زودی قرار است که خدمات برخط برای این عزیزان ارائه شود که بر اساس آن نسخه‌هایشان را می‌گیریم و تنها برای مشاوره و تحویل دارو به داروخانه مراجعه خواهند کرد.

کد خبر 873448
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha