همشهری آنلاین: وزیر بهداشت با بیان اینکه بر اساس مصوبه کمیته کشوری آنفلوانزا، دیده وری برای رصد مبتلایان به آنفلوآنزای نوع آ در حال انجام است، افزود:

هم اکنون کار دیده وری در خصوص تمام مبتلایان به ذات الریه شدید و بیماریهای نارسایی تنفسی حاد در حال انجام است.

به گزارش ایسنا دکتر کامران باقری لنکرانی شنبه 17 مرداد در یک کنفرانس خبری با بیان اینکه بر اساس نتایج فعالیت‌های دیده وری تاکنون گزارشی از مرگ و میر ناشی از این بیماری در کشور نداشته‌ایم، اظهار کرد: البته این بدان مفهوم نیست که بیماری خطری برای کشور به شمار نمی‌رود.

وی درباره داروی ضد ویروس آنفلوانزای آ و تامین واکسن آن گفت: به فرمولاسیون این دارو در داخل کشور دست یافته‌ایم که باعث کاهش 60 درصدی هزینه تامین دارو شده است.

وزیر بهداشت با اشاره به ورود ماده اولیه این دارو و تبدیل آن به کپسول در داخل کشور، گفت: در حال حاضر با وجود مقادیر کافی ماده اولیه این دارو، نیاز کشور برای همه گیری طولانی مدت تامین شده است.

دکتر لنکرانی درباره واکسن هم توضیح داد: هم اکنون پنج شرکت در دنیا واکسن آنفلوآنزای نوع آ را تولید می‌کنند اما تاکنون هیچ مطالعه علمی مبنی بر اثر گذاری و بی خطر بودن آن منتشر نشده؛ اما در عین حال سازمان بهداشت جهانی به علت خطر بزرگ اپیدمی این بیماری مصرف حداقل آنرا مجاز دانسته است.

وی با بیان اینکه مطابق مصوبه کمیته کشوری این واکسن به میزان حداقلی وارد ایران هم می‌شود، گفت: پس از اطمینان از میزان اثربخشی و ایمنی میزان مصرف و واردات واکسن را افزایش می‌دهیم.

وزیر بهداشت مهم ترین توصیه به هموطنان را حفظ بهداشت فردی برشمرد و افزود: خودداری از سفر به کشورهای آلوده از دیگر توصیه‌هاست.

دکتر لنکرانی با تاکید بر ضرورت شست و شوی دست و صورت با آب و صابون پس از هر تماس و رعایت آداب سرفه و عطسه و استفاده از دستمال و حضور حداقلی در مجامع عمومی گفت: افراد باید خود را در معرض ترشحات تنفسی دیگران قرار ندهند.

وزیر بهداشت تظاهرات بالینی آنفلوآنزای نوع آ را مشابه آنفلوآنزای عادی دانست و افزود: تب، بدن و گلو درد، عطسه، سرفه در درصدی از مبتلایان (20 تا 40 درصد موارد) دیده می‌شود و در گزارش‌های مختلف، همراه بیماری علایم گوارشی به صورت تهوع و استفراغ و اسهال بروز می‌کند.

دکتر لنکرانی ادامه داد: به علت مشابهت علایم بالینی برای تشخیص قطعی باید از روش‌های تشخیصی مولکولی برای شناسایی ویروس (RTPCR) استفاده شود.

وی با بیان اینکه شناسایی هر 144 مبتلا به آنفلوآنزای نوع آ در کشور به این شیوه تشخیصی بوده است، افزود: سایر روش‌های تشخیصی نظیر روش تشخیص سرولوژی به علت فاصله زمانی و عدم اختصاصی بودن قابل اطمینان نیست؛ البته، تست در حال بررسی توسط برخی از محققان انگلیسی (تست تشخیص سریع آنتی ژن) پیشنهاد شده است که هنوز مورد اطمینان نیست.

وزیر بهداشت درباره شیوه درمان آنفلوآنزای نوع آ گفت: تازه ترین اطلاعات حاکی از آن است که بیش از 90 درصد بیماران با درمان علامتی و استراحت بهبود می‌یابند و نیازی به استفاده از داروی تامی فلو (اسلتامی ویر) نیست. به عبارت دیگر استفاده از قرص سرماخوردگی کافی است که البته مصرف آسپیرین برای سنین زیر 19 سال توصیه نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر لنکرانی با اشاره به تجربه تلخ برخی از کشورهای آسیای جنوب شرقی و کانادا گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد در 10 درصد مبتلایان نیازمند به مصرف دارو به علت مصرف وسیع و توزیع آن در داروخانه مقاومت دارویی ظاهر شده از این رو ناگزیر به استفاده از داروهای قویتر با اثرگذاری کمتر و قیمت بالاتر هستند.

وی با بیان اینکه این دارو در ایران توزیع داروخانه‌ای ندارد، افزود: این دارو (تامی فلو) در مراکز بهداشتی توزیع می‌شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: هم اکنون در همه مراکز بهداشتی شهرستانها کارشناسان مشخص حضور دارند که در صورت شک به وجود بیماری به مرکز بهداشت شهرستان اطلاع داده می‌شود و اقدامات لازم انجام می‌شود.

دکتر لنکرانی به سرعت رشد و گسترش بالای آنفلوآنزای نوع آ در دنیا اشاره کرد و افزود: از این رو سازمان بهداشت جهانی، آمار مبتلایان را اعلام نمی‌کند و فقط اعلام آمار مرگ و میر ناشی از بیماری محدود شده است و تا الان یکهزار و 154 نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد یکهزار و 8 نفر مربوط به قاره آمریکا اعم از آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی است و مابقی در سایر نقاط دنیا عمدتا در کشورهای اروپایی بوده است.

وی میزان مرگ و میر در منطقه مدیترانه شرقی تاکنون را هفت مورد (شش مورد در عربستان و یک مورد در مصر) دانست و افزود: به نظر می‌رسد بیماری کماکان در فاز گسترش است در برخی از کشورهای اروپایی نظیر انگلستان و نیز تایلند شمار بیماران بسیار افزایش یافته است. به گفته وزیر بهداشت تعداد بیماران منطقه کمتر از 2 هزار نفر است.

دکتر لنکرانی با بیان اینکه 50 درصد از 144 بیمار مبتلا به آنفلوآنزای نوع آ از سفر حج عمره بوده است، افزود:140 نفر نیز بر اثر تماس با این افراد مبتلا شده‌اند.

وی با تاکید مجدد بر دیده وری مرزها در خصوص بیماران ذات الریه تنفسی شدید گفت:‌از ابتدای سال تا کنون 300 نفر بررسی شدند که هیچ یک آنفلوآنزای نوع آ شناسایی نشدند.

وزیر بهداشت در خصوص اطلاع رسانی ویژه پرسنل درمانی گفت: پروتکل درمانی مشخص در کمیته کشوری آنفلوآنزا تصویب شده که در تمام مجلات علوم پزشکی کشور منتشر شده است و کتابی نیز طی 10 روز آینده به چاپ می‌رسد.

کد خبر 87349

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز