مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۶
۰ نفر

بازار بزرگ تهران پر از بناها و اماکنی است که با تاریخ پیوند محکم دارند و اغلب جزو آثار ملی هستند. راسته‌ها، گذرها و چهارسوق‌های زیبایی که همگی در کنار خرید و فروش‌های روزمره بازاریان، مجموعه‌ای تماشایی از قدمت و معماری دوران‌های گذشته را به نمایش می‌گذارند.

چهارسوق

همشهری - سعیده مرادی: چهارسوق بزرگ بازار تهران بیش از ۴۵۰ سال قدمت دارد و در سال ۱۳۵۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

گچ‌بری‌های نفیس و طاقی‌های آجری

چهارسوق در دوره‌های زندیه و قاجاریه ساخته شده است و یکی از قدیمی‌ترین بناهای تهران در بازار بزرگ محسوب می‌شود. از چهارسوق به عنوان قلب بازار هم یاد می‌شود، چون از شمال به چهارراه بین الحرمین و پله شیرازی‌ها و در نهایت به خیابان پانزده خرداد می‌رسد. از جنوب هم به بازار مسگرها و گذر لوطی صالح و در نهایت به خیابان مولوی منتهی می‌شود. از شرق به کوچه آهنگران و بازار حضرتی و در نهایت به چهارراه مولوی رسیده و از غرب نیز به چهارسوق کوچک و بازار زید و بازار کفاشها می‌رسد. این بخش از بازار گچ‌بری‌های نفیس و ارزش معماری بالایی دارد. سقف چهارسوق‌ کوتاه و گنبدی شکل بوده و طاق‌های ضربی در آن وجود دارد که با کاشی‌کاری، مقرنس‌کاری و آجرکاری تزیین شده‌اند. یک نورگیر هم در انتهای سقف معمولا نور و اکسیژن این قسمت از بازار را تامین می‌کند. چهارسوق بزرگ در سال ۱۳۹۶ به همت ۳ معمار داخلی و ۸ معمار از دانشکده آخن آلمان در قالب توافقی که بین سازمان میراث فرهنگی و دانشکده معماری آخن بسته شده بود مرمت شد.

چهارسوق، قلب بازار تهران

این منطقه از بازار از قدیم یکی از نقاط حیاتی بازار از نظر اقتصادی بوده به این دلیل که این چهارراه به عنوان مرکز و قلب بازار تهران شناخته می‌شد و تاکنون نیز چنین است. در چهارسوق پاساژها و مغازه‌های زیادی وجود دارد و این بازار بورس کالای خاصی نیست و درآن انواع و اقسام کالاهای مختلف به فروش می‌رسد. کالاهایی مثل انواع پوشاک زنانه و مردانه، عطر و ادکلن، کیف و کفش، کلاه، لوازم آشپزخانه، پارچه و… در این بازار یافت می‌شود. در کنار خرید از چهارسوق می‌توان از مسجد جامع، کوچه هفت تن و امامزاده زید هم بازدید کرد.

نشانی: خیابان پانزده خرداد، بازار بزازها، چهار سوق بزرگ

تماشای تاریخ در چهارسوق بازار

کد خبر 873568
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha