مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۸
۰ نفر

در شرایطی که این روزها شاهد تعطیلی مراکز دولتی و بانکها به خاطر گرمای هوا در خیلی از استانهای کشور هستیم شاغلین بخش اشپزخانه بیمارستان ها مجبورند در دمای بالای ۵۰ درجه هر روز سخت کار کنند تا خللی در چرخ درمان این مراکز ایجاد نشود.

بیمارستان امام حسین

هشمهری آنلاین_فاطمه عسگری نیا: به همین بهانه سری زدیم به اشپزخانه بیمارستان امام حسین به عنوان بزرگترین اشپزخانه بیمارستانی پایتخت تا در گپ و گفتی با کارکنان این بخش از انها درباره کار و بارشان جویا شویم

دمای هوا بالای ۴۵ تا ۵۰ درجه است. از هر گوشه آشپزخانه بزرگ بیمارستان امام حسین ملودی طبخ غذا به گوش می رسد. سرو صدای تخته کارها از یک طرف، صدای تکه کردن گوشت دام و ماکیان از طرف دیگر. همه در تکاپو هستند از سرآشپز که با کلاه مشکی مخصوص و لباس چهارخانه پیچازی از آشپز و کمک آشپزها متمایز است تا خانمهای مهماندار با لباسهای سفید و زرشکی. دیگ های بزرگ صنعتی و اجاق گازهای سنتی بزرگ در میانه آشپزخانه به ردیف کنار هم چیده شده اند. هواکش های بزرگ صنعتی هم زورشان به گرمای داخل آشپزخانه نمی رسد.

بیشتر بخوانید: حراج زندگی برای کار در غربت

در حالیکه عده ای مشغول آماده کردن مقدمات شام بیمارستان هستند همه مهمانداران به اتفاق تعدادی از کمک آشپزها مشغول آماده کردن غذاهای پخته شدن برای توزیع در بخشها به وقت نهار هستند.

آشپزی در جهنم برای حال خوب بیماران
عکاس:‌علیرضا طهماسبی

کار در آشپزخانه گرم نفس گیر است

پرویز مولودی سرآشپز خوش اخلاق آشپزخانه است. از فرط گرمای هوا پیشانی اش خیس عرق است. او ۱۵ سال از عمرش را درهمین شرایط سخت کاری سپری کرده است : «گرمای تابستانهای آشپزخانه نفس گیر است!» از حساسیت بالای کار در آشپزخانه بیمارستان برایمان می گوید از شغلی که در آن خبری از تعطیلی نیست و نظارت ها بر آن شدید است: «هر روز صبح لیست وضعیت رژیم غذایی بیماران بخشهای مختلف در اختیار سرآشپز قرار می گیرد و من مسئولیت دسته بندی و پخت همه این دستورالعملها را داریم باید دقت کنیم غذای هر بیمار مطابق با دستوالعمل پزشک معالج آماده طبخ شود. » او اصالتا سنندجی است متولد یک منطقه سردسیر اما این روزها در میانه جهنمی از گرما کار می کند: «هر روز از ساعت ۷ صبح تا ۶ بعد از ظهر اوج کار و فعالیت آشپزخانه است البته روزهایی هم هست که برای آماده کردن غذاها مجبوریم از ساعت ۴ صبح در محل کار حاضر شویم!

ابوالفضل هم که دو ماه است کار خود در آشپزخانه بیمارستان امام حسین را شروع کرده از خوی به تهران آمده تحمل گرمای هوا در محل کار برای او هم آسان نیست اما از انجا که شغلش را دوست دارد معتقد است خیلی هم سخت نمی گذرد: «کارم را دوست دارم شاید به خاطر این که فکر می کنم کار ما نوعی کمک به بهبودی حال بیماران هم هست.»

بیشتر بخوانید:سهیل کوچکی با هندبایک ماجراجویی می کند | ورزشکاری که ضایعه نخاعی هم حریفش نشد تا او همچنان ماجراجویی کند

کار ما برای حیات مردم است

حسین هم مانند ابوالفضل هنگام کار حسابی صورتش عرق کرده است و دائم با دستمالی که در دست دارد عرقها را پاک می کند با این که ۵۲ سال سن دارد از ۹ ساعت سرپا کار رکدن چندان گلایه ای ندارد اما گرما حسابی او را عاصی کرده و می گوید کار در آشپزخانه همین است این را همه می دانستیم و قبول کردیم چاره ای نیست چرا که معتقدیم هر کاری سختی های خود را دارد اما تفاوت تحمل این سختی با سختی در کارهای دیگر ایت این که اینجا تو احساس می کنی وجودت برای یک انسان بیمار چقدر حیاتی و حساس است اگر آشپزخانه با تامین غذاهای رژیمی درمان پزشکان را پشتیبانی نکند طول درمان هر بیمار به مراتب طولانی تر می شود.

اگر چه او یک سال سابقه حضور در اشپزخانه را دارد اما دلش می خواهد در این کار ماندگار شود تا زمان بازنشستگی: «این جا به آدم آرامشی خاص می دهد و به گمانم علتش هم دعای خیر بیماران است.»

آشپزی در جهنم برای حال خوب بیماران
عکاس:‌علیرضا طهماسبی

همه ملزم به رعایت قانون هستیم

در گوشه دیگر آشپزخانه مجید به عنوان آشپز مسئول کشیدن غذا داخل ظرفهای یک بار مصرف است و مهماندارها دور تا دور میز مراحل تکمیلی آماده سازی غذا را انجام می دهند او ۱۲ سال سابقه کار در آشپزخانه بیمارستان را دارد و می گوید: «کار در این جا با کسی شوخی ندارد همه باید قوانین و مقررات را رعایت کنند کار با دستکش و ماسک درست است تحمل گرمای هوا را سخت تر می کند اما همه موطف به رعایتش هستند چرا که خیلی از ویروسها از طریق غذا قابل انتقال است و اگر مراقبت نکنیم در قبال بیماران مسئول خواهیم بود. »او که سرو کارش با دیگ های داغ غذا است تاکید می کند اگر حواسمان نباشد کارمان حادثه آفرین خواهد بود اب جوش، روغن داغ هر کدام می تواند سلامت پرسنل آشپزخانه را به نحوی تهدید کند.

عاشقانه غذاها را سرو می کنیم

کسی که کارش را عاشقانه انجام دهد می شود مانند زهرا قناعتی مسئول آماده سازی سینی سبزیجات برای بیماران دیابتی: «آماده سازی این سینی ها و دیزاین آنها کاری است که من با علاقه انجام می دهد گرچه می شود خیلی ساده و سریع این سینی ها را مهیای توزیع در بخشها کرد اما وقتی فکر می کنم یک بیمار می تواند با دیدن زیبایی سینی ها لبخند کوچکی بر صورتش بنشیند و اشتهایش باز شود با کمال میل این کار را انجام می دهد. » او ۱۵ سال است که به عنوان مهماندار در بیمارستان ها مشغول کار است و به قول خودش رابطه خوبی با بیماران دارد : «ساعت توزیع غذا به نظر من ساعت توزیع مهربانی هم در بخشها است ما آموخته ایم که با لبخند با مردم روبرو شویم چرا که همین لبخند می تواند در روحیه بیماران تاثیر عجیب و غریبی بگذارد»

آشپزی در جهنم برای حال خوب بیماران
عکاس:‌علیرضا طهماسبی

تحمل گرمای آشپزخانه برای مهمانداران که همه خانم هستند و باید با پوشش کامل در محل کار حاضر شوند بسیار سخت تر از مردان است : «تحمل گرمای هوا کار آسانی نیست اما باور دارم که حتما خدا شاهد تمامی این تلاش ما برای بهبود حال بیماران است.»

ما مادر بیمارها هستیم

سرمهماندار این آشپزخانه هم مریم کارخانه است. کسی که کار را مانند همکاران از مهمانداری شروع کرده و حالا بعد از ۱۵ سال در قامت سرمهماندار بر فعالیت سایر مهمانداران نظارت دارد: «روزی ۱۲ ساعت سرپایم اما خسته نمی شوم چرا که عاشق کارم هستم و معتقدم ما حکم مامان بیمارستان را داریم. کسانی که حتی یک روز هم کارشان تعطیل بردار نیست چرا که تمام چشم امید بیماران و پرسنل بیمارستان به وقت ناهار و شام به آشپزخانه است .»

بیشتر بخوانید:حال و هوای بچه هایی که تابستان مشغول حرفه آموزی اند | بیکار نخواهیم ماند

او که ۵۶ ساله است هیچوقت از کارش خسته نمی شود و به قول خودش حتی به گرمای شدید هوا هم در فضای اشپزخانه عادت کرده است:‌ما امگر عاشق کارمان نباشیم حتی یک ساعت هم نمی توانیم گرمای هوا و سختی کار این جا را تحمل کنیم اما وقتی عاشقانه کار را انجام می دهیم قصه فرق می کند.

پرچم خانمها بالاست

در راس این بخش حساس و حیاتی در بیمارستان امام حسین یاسمن آلتون تاش به عنوان مسئول واحد تغذیه و رژیم درمانی قرار دارد کسی ۲۰ سال از عمرش را در این سمت سپری کرده است ومعتقد است حساسیت ودقت عمل بالای بانوان باعث شده تا اکثر بیمارستان ها این مسئولیت را به آنها بسپارند: «در تمام بیمارستان ها واحد غذیه و آشپزخانه به عنوان یکی از ارکان اساسی بخش درمان محسوب می شود چرا که در سایه فعالیت این بخش است که می توان انتظار درمان کامل بیماران را بعد از ویزیت پزشکان داشت هر روز صبح طبق رژیم های غذایی پزشکان برای بیماران هر بخش کار در آشپزخانه شروع می شود از آماده ساازی غذا برای بیماران با رژیم اسان کم نمک و کم چرب گرفته تا تهیه غذا برای بیماران خاص و سرطانی و حتی غذای ویژه برای کسانی که با مکمل لوله باید غذای خود را دریافت کنند غذای این افراد در آشپزخانه در یک بخش کاملا استریل تهیه می شود.»

آشپزی در جهنم برای حال خوب بیماران
عکاس:‌علیرضا طهماسبی

تهیه و پخت روزانه ۲۵۰۰ ناهار، ۱۲۰۰ شام و ۱۸۰۰ صبحانه کار هر روز آشپزها و مهمانداران بیمارستان امام حسین است غذاهایی که کیفیت بالای مواد اولیه و سلامت آنها را مدیر بخش تغذیه رصد می کند: «نقشی که ما در بیمارستان داریم در زمینه پیشگیری از بروز بیماری ها هم موثر است چرا که معتقدیم رعایت رژیم غذایی اصل اساسی و مهم در تامی سلامت افراد است برای مثال اگر یک بیمار کلیوی از رژیم غذایی و درمانی ویژه بهره مند نشود بیماری اش حادتر و روند درمانش کندتر می شود. »

ورود هر ماده غذایی بی کیفیت ممنوع

مسئول بخش تغذیه بیمارستان امام حسین می گوید ورود هرگونه مواد غذایی بی کیفیت به داخل آشپزخانه ممنوع است خودروهای حامل گوشت گرم و سرد از لحظه ورود به بیمارستان از لحاظ پلمپ یخچال نحوه بسته بندی محصولات و کیفیت کحصولات بعد از بارگیری بررسی می شوند و در صورت کسب نمره قبولی می توانند نسبت به تخلیه بار اقدام کنند. باقی اقلام غذایی هم تنها در صورت داشتن سیب سلامت می توانند در آشپزخانه مورد استفاده قرار بگیرند.»

حساسیت سر مواد اولیه غذایی در بیمارستان در زندگی شخصی او هم تاثیر گذاشته و می گوید همین حساسیت ها و دقت نظرها را در زمان خرید مواد اولیه غذایی برای خانه هم اعمال می کنم: «زمان بحران ها وضعیت آشپزخانه بیمارستان هم بحرانی می شود مثلا در دوره اپیدمی کرونا ما سخت ترین روزها را داشتیم نگرانی از بابت سلامت خود و خانواده مان یک طرف نگرانی از بابت سلامت غذایی که برای بیماران آماده می کردیم یک طرف دیگر چرا که بخش قابل توجهی از ویروس ها و بیماریها از طریق غذا به دیگران منتقل می شود و رعایت اصول بهداشتی در آشپزخانه با وجود شرایط گرمای آن برای همکاران من دو چندان سخت بود.»

کد خبر 873789

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گزارش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha