سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۹
۱ نفر

وزیر اقتصاد گفت: مجموع آمار صادرات و واردات ما در ابتدا و انتهای دولت سیزدهم نشان می‌دهد اقتصاد ایران در این دولت و با وجود تداوم تحریم‌ها برونگراتر شده است.

خاندوزی

به گزارش همشهری آنلاین، سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در برنامه تلویزیونی گفت‌وگوی ویژه خبری با تشریح شاخص‌های کلان اقتصادی دولت سیزدهم گفت: در حوزه شاخص‌های اقتصاد کلان کشور یک اتفاق قابل توجه رخ داد؛ البته انکار نمی‌کنم که نقاط ضعفی هم در عملکردها و سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها و ازجمله دولت سیزدهم وجود داشت، اما تجربه جدیدی بود که برگ متفاوتی از روندهای اقتصاد کلان ما را رقم زد.

وزیر اقتصاد با اشاره به رشد شاخص‌های اقتصادی بر مبنای آمار مراجع داخلی اظهار کرد: متوسط رشد اقتصادی ۲۰ساله کشور ما ۲.۷درصد و متوسط عملکرد ۱۰ساله کشور هم ۰.۵درصد بوده است؛ درحالی‌که متوسط رشد اقتصادی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، ۴.۵درصد یعنی بالاتر از تجربه متوسط ۱۰ساله و متوسط ۲۰ساله کشور بوده است؛ آن هم درحالی‌که در آن ۲۰سال، سال‌های بسیار زیادی اصلاً آن تحریم سال ۹۱ به بعد را نداشتیم.

بیشتر بخوانید

سیاست «درهای باز» در دستور کار ایران+ جزئیات

وزرای اقتصادی باید همسو باشند | روابط اقتصاد ایران با دنیا برقرار شود

خاندوزی در پاسخ به این شبهه که رشد اقتصادی، ناشی از فروش نفت بوده است، گفت: رشد اقتصادی بدون نفت در یک دوره ۱۰ساله به‌طور متوسط ۲.۱درصد و در دوره ۲۰ ساله ۳.۵درصد بوده است؛ درحالی‌که رشد اقتصادی بدون نفت در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ به‌طور متوسط ۴درصد است. همچنین در سرمایه‌گذاری، دوره ۱۰ ساله به‌طور متوسط ۷درصد منفی بوده‌ایم و شاخص سرمایه‌گذاری دوره ۲۰ساله تقریباً صفر بوده؛ درحالی‌که در دوره ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، رقم به مثبت ۶.۴ درصد رسیده است.

خاندوزی اظهار کرد: رشد همزمان افزایش سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی از چشم‌اندازهای بلندمدت‌تری حکایت می‌کند.

وزیر اقتصاد توضیح داد: رشد سرمایه‌گذاری یا در بخش ماشین‌آلات است یا در ساختمان که سرمایه‌گذاری در بخش ماشین‌آلات در سه سال قبل از دولت سیزدهم منفی ۱۷درصد بوده؛ درحالی‌که در ۳ سال دولت سیزدهم به مثبت ۱۱درصد رسیده است، سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان نیز در ۳ سال قبل از دولت سیزدهم منفی ۸ درصد بوده و در ۳ سال دولت سیزدهم به ۲.۳درصد رسیده است.

خاندوزی تأکید کرد: این آمارها نشان می‌دهند، برخلاف تجربه سال‌های ۹۱ تا امروز که گمان می‌رفت کشور بدون رفع تحریم‌ها در یک قفل شدگی قرار دارد که دیگر اجازه نمی‌دهد بخش واقعی، تولید، سرمایه‌گذاری و صادرات رشد پیدا کند، این امکان وجود دارد.

وزیر اقتصاد همچنین با اشاره به وضعیت صادرات تصریح کرد برای اینکه گفته نشود شما فقط نفت فروختید آن هم به کشورهای خاص این آمار نیز قابل توجه است؛ صادرات غیرنفتی ما به لحاظ عدد و رقم ریالی نه به لحاظ عدد ارزی و بلکه حجم و تناژ کالاهای صادراتی در سال ۱۴۰۱ رکورد تمام تاریخ ایران رو شکست و در سال ۱۴۰۲ نیز به لحاظ حجم و تناژ حتی رکورد سال ۱۴۰۱ هم شکسته شد.

اقتصاد ایران در ۳ سال گذشته چقدر رشد کرد

کد خبر 873850
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    0 0
    برای ۴ تا عدد سازی در اقتصاد، اعتقاد و اعتماد مردم رو نابود کردید.