معاون شهردار تهران گفت: ما ۱۷۰ همت به ادعای بانک‌ها بدهی داشتیم که به ۱۰۸همت رسید و در حال مذاکره هستیم که این عدد کاهش خواهد یافت.

شهرداری تهران

همشهری آنلاین: گردهمایی معاونت مالی و اقتصادی شهری شهرداری تهران، دیروز سه‌شنبه، بیست و سوم مرداد ماه، با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، لطف الله فروزنده، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، داود قربانیان مدیرعامل شرکت شهروند، ابوذر مختاری مدیر عامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران و سایر مدیران معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران برگزار شد.

لطف الله فروزنده، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در این مراسم اظهار کرد: به ادعای بانک ها ما ۱۷۰ همت بدهی به سیستم بانکی داشتیم که این مبلغ به ۱۰۸همت رسیده و با مذاکراتی که در حال انجام است این عدد کاهش خواهد یافت.

کاهش بدهی‌ها و افزایش توان مالی شهرداری

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با بیان این‌که در این دوره مدیریت شهری حدود ۱۰۰همت بار از دوش شهرداری تهران برداشته شد، اضافه کرد: بانک تجارت مبلغ ۶۶ همت ادعا داشت که با ۱۴.۲ همت تسویه شد. یک بدهی ۴۱ همتی دیگر باقی مانده که در تلاشیم مبلغ آن را به یک سوم برسانیم. در موضوع درآمدها نیز در دوره چهارم، ۸۹ درصد و دوره پنجم ۴۷ درصد بوده اما در دوره ششم تا الان ۲۶۲ درصد رشد مالی داشتیم که یک اتفاق بی نظیر است.

فروزنده به روش‌های کسب درآمد شهرداری اشاره کرد و ادامه داد: در بحث تامین مالی توانستیم ۳۵ همت از روش هایی مثل تسهیلات، برات کارت و اوراق مشارکت جذب کنیم. علاوه بر منابع درآمدی که مناطق مختلف جذب می کنند و با استفاده از منابع قانونی دیگر می توانیم کارسازی انجام دهیم. در این مدت از ظرفیت کارگزاری هم استفاده شده و نزدیک به ۵ همت توانستیم کار سازی کنیم.

او یکی از اقدامات مغفول مانده در گذشته را پیگیری مطالبات از دولت و دستگاه های دولتی عنوان کرد و افزود: ۷.۴ همت را قطعی کردیم و ۱۱۴ همت که بخشی از کمیسیون ماده ۱۰۰ و کمیسیون ۷۷بود، را پیگیری خواهیم کرد.

سرمایه‌گذاری و تملک معارضین پروژه‌ها

فروزنده، تملک معارضین پروژه‌ها را از مشکلات رفع شده با مدیریت منابع مالی شهرداری در این دوره دانست و افزود: ۳۲۹ مورد توافق مثل بزرگراه بروجردی، شوشتری، بزرگراه انتهای یادگار امام(ره) و غیره توافقاتی با بخش هایی مثل وزارت ورزش، شرکت مخابرات، اوقاف، بنیان مستضعفان، آستان قدس و ...توانستیم تملک هایی را داشته باشیم تا معارضین پروژه ها را رفع کنیم که عملیات احداث آنها تسریع شود.

او ادامه داد: در بحث ساماندهی و رفع موانع پروژه های سرمایه‌گذاری، نزدیک به ۴۹ پروژه بلاتکلیف بود که مشکل اکثر آنها رفع شده است. همچنین در برآورد هزار و یک شب حدود ۵۰ هکتار زمین به شهرداری تهران بازگشت. در مواردی مثل هایپر، هتل دیدار ، تجارت یک و بیمارستان آتیه هم توانستیم حقوق شهرداری را بازگردانیم.

معاون مالی شهردار افزود: در بحث فرصت های سرمایه گذاری جدید با بخش خصوصی مشکلات خود را حل کردیم و باعث شد تقاضای سرمایه مشترک با شهرداری تهران افزایش پیدا کند. هتل کوهستان و برج میلاد و هتل های دیگر در فرایند است و بعضی هم به نتیجه رسیده تا ما بتوانیم ۱۰۰همت سرمایه‌گذاری جدید را آغاز کنیم.

خرید مصالح از بورس و مدیریت مصرف

فروزنده به تامین کالا از بورس هم اشاره کرد و گفت: خرید مصالح از بورس را آغاز کردیم که از شفافیت و قیمت مناسب برخوردار است. توانستیم از ال سی استفاده کنیم‌ و امروز میلگرد و آسفالت هم از بورس تامین می‌شود.در بحث مدیریت منابع و مصارف توانستیم کسب درآمد کنیم و پروژه ها را به حرکت در آوردیم. در موضوع اعتبارات و موضوع تملک دارایی سرمایه ای و مالی نسبت پرداخت به اعتبار در سال ۱۳۹۶، ۸۲ درصد و در سال ۱۳۹۷، حدود ۸۱ درصد بود که این آمار در سال ۱۴۰۲ به ۱۱۷ درصد رسید.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران ادامه داد: درصد پرداخت معاونت خدمات شهری در سال گذشته، ۹۲ درصد و معاونت خدمات شهری ۹۳ درصد بوده که در چهار ماهه ابتدایی این عدد ۸۶ درصد بوده که نوید یک حرکت و رشد خوب را می‌دهد. در بحث پرداختی پروژه های الویت‌دار، مثل پروژه رود دره فرحزاد، باغ راه حضرت زهرا(س)، پروژه شهید بروجردی و شوشتری، آسفالت، پایانه شرق، حمل و نقل ریلی و مترو، بهسازی خطوط مترو هم اقدامات خوبی انجام شده است.

کاهش تنش مالی با خزانه واحد

او با بیان این موضوع که ۲۷۵۰ همت در بخش راه آهن شهری هزینه شده است، گفت: در سایر پروژه ها هم ۶ هزار ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است. از زمان شروع مدیریت شهری تا پایان سال ۱۴۰۲، ۱۲۱ همت به پروژه های عمرانی اختصاص داده شده است. در بحث خزانه واحد که آثار خوبی مثل افزایش، کاهش تنش مالی و افزایش به موقع حقوق هم انجام شد.

فروزنده با بیان این‌که از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، ۲۳۰ همت به خزانه واریز شده و قدرت مانور مادی شهرداری را بالا برده، اضافه کرد: در بحث شفافیت مالی، یکی از کارهای خوب ساماندهی شرکت ها بود و که امروز ۱۷ واحد زیان‌ده را کاهش دادیم. مسئله دیگر استقرار بهای تمام شده در مترو و اتوبوسرانی بود که دولت سهم شهرداری را نمی داد و می گفتند سیستم بهای تمام شده اشکال دارد که با همکاری دولت رفع شد. ۵.۶همت سهم اتوبوس و همچنین ۳.۹ همت سهم یارانه مترو را پیگیری می کنیم.

تشکیل پردیس شهرداری با تجمیع ساختمان‌ها

معاون شهردار همچنین گفت: در بحث پشتیبانی، ساماندهی و تجمیع ساختمان ها، تقریبا ساختمان هایی که توانستیم تمجیع کنیم در پردیس ۲، روزنامه اطلاعات بود و ۷۲ هزار متر توانستیم ساماندهی و واحدهای مختلف را مستقر کنیم. دو کار بزرگ را ادامه می دهیم یکی پردیس ۳، ساختمان دوم اطلاعات است و یکی هم کنار معاونت مالی، ۵۶ هزار متر را می‌سازیم و پردیس شهرداری شکل خواهد گرفت.

او مسئله ساماندهی دارایی‌های شرکت وابسته به سازمان بازنشستگی را خیلی موثر دانست و اضافه کرد: سازمان بازنشستگی می‌تواند کارهای بزرگی انجام دهد ازجمله این‌که در جهت بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی نقش ایفا کند تا ضمن سود آوری در خدمت برنامه های شهر باشد.

فروزنده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: صندوق ذخیره زیان‌ده بود که امسال به سوددهی خواهد رسید و سهم آن در بانک شهر حفظ می شود و در حوزه مسکن و خودروی برقی نقش ایفا خواهد کرد. در موضوع شرکت شهروند، توسعه فروشگاه های شهروند، توسعه خدمات انجام شد و این شرکت به سوددهی رسید. بحث افزایش سرمایه، فروش قسطی هم انجام شد.

او همچنین خاطرنشان کرد: شهر آفتاب هم در مدیریت شهری قبلی عملا تعطیل بود که ۶۰ نمایشگاه در دوسال اخیر در آن برگزار شده است و امیدوارم با تعامل با وزرات صمت بتوانیم، نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب مرکز اصلی نمایشگاه تهران و کشور شود.

کد خبر 874414
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha