دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۹
۰ نفر

هشهری آنلاین: دولت آمریکا اعلام کرد: اگر کره شمالی مذاکرات بین‌المللی را از سر بگیرد، مذاکرات مستقیم با پیونگ یانگ را درباره برنامه تسلیحات هسته‌ای کره شمالی آغاز خواهد کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از آسوشیتدپرس گزارش داد، جیمز جونز مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: برغم گزارش‌های منتشر شده درباره وضع جسمی نامناسب کیم جونگ ایل رهبر کره شمالی، وی قدرت را در این کشور بطور کامل در اختیار دارد.

وی افزود: بیل کلینتون رئیس جمهور اسبق آمریکا در ماموریت هفته گذشته خود در کره شمالی به منظور آزاد کردن دو خبرنگار آمریکایی بازداشت در کره شمالی، هیچگونه پیام رسمی یا وعده‌ای را مطرح نکرد.

کره شمالی از توانایی تسلیحات هسته‌ای برخوردار است، تاکنون دو آزمایش هسته‌ای انجام داده و موشک هایی را آزمایش کرده که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای است.[آشنایی با تاریخچه تنش‌های آمریکا - کره شمالی]

جونز تصریح کرد: کره شمالی اعلام کرده خواستار روابط بهتر با آمریکاست و هم وی و هم سوزان رایس سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد آماده‌اند تا گونه‌ای از مذاکرات مستقیم را با کره شمالی آغاز کنند.

کره شمالی هفته گذشته تاکید کرده بود به مذاکرات شش جانبه که هدف از آن برچیدن برنامه های تسلیحات هسته‌ای پیونگ یانگ است باز نمی‌گردد اما همچنان با برخی اشکال گفتگو موافق است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کره شمالی اعلام کرد هرگونه تلاش در حمایت از آنهایی که ادعا می‌کنند ازسرگیری مذاکرات شش جانبه می‌تواند به کاهش تنش‌ها کمک کند بیهوده است .

این سخنگو درعین حال افزود: نوعی از گفتگو وجود دارد که می‌تواند به حل مشکلات کمک کند اما وی به جزئیات در این باره اشاره نکرد.

سین سون هو فرستاده کره شمالی در سازمان ملل متحد روز جمعه گفته بود پیونگ یانگ با مذاکرات با آمریکا مخالفتی ندارد اما به مذاکرات شش جانبه بازنخواهد گشت.

کره شمالی پس از اقدام شورای امنیت سازمان ملل متحد در محکوم کردن این کشور به علت پرتاب موشک دوربرد خود در ماه آوریل، از مذاکرات شش جانبه خارج شد و ماه مه نیز دومین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد از آن زمان تاکنون تحریم‌های خود را علیه کره شمالی تشدید کرده است.

کره شمالی پنجم ماه آوریل ( شانزدهم فروردین ماه ) یک موشک دور برد و بیست و پنجم ماه مه ( چهارم خرداد ماه ) نیز دومین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد که منجر به تصویب قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه پیونگ یانگ شد.

کره شمالی پس از آزمایش هسته‌ای بیست و پنجم ماه مه خود که دومین آزمایش هسته ای این کشور از سال دو هزار و شش تاکنون به شمار می‌رود، هفت موشک کوتاه برد را نیز شلیک و اعلام کرد دیگر به موافقتنامه آتش بس در شبه جزیره کره پایبند نخواهد بود.

کره شمالی در واکنش به تحریم های جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنین اعلام کرد بمب های هسته‌ای بیشتری خواهد ساخت.

کره شمالی سال دو هزار و دو ادعاهای آمریکا را مبنی بر اینکه پیونگ یانگ یک برنامه غنی سازی اورانیوم مخفیانه را دنبال می‌کند تکذیب کرد اما به تولید پلوتونیوم در این کشور اذعان کرد.

کارخانه های تولید پلوتونیوم کره شمالی براساس موافقتنامه به دست آمده در مذاکرات شش جانبه سال دو هزار و هفت تعطیل شد.

اما کره شمالی پس از آنکه شورای امنیت سازمان ملل متحد ماه اوریل اقدام این کشور را در پرتاب یک فروند موشک دوربرد محکوم کرد متعهد شد تولید پلوتونیوم خود را ازسر بگیرد.

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه امریکا اعلام کرده است آمریکا و شرکایش آماده‌اند تا در صورت دست کشیدن کره شمالی از برنامه تسلیحات هسته‌ای خود مشوق‌هایی اقتصادی را در اختیار این کشور قرار دهند و زمینه عادی سازی روابط با پیونگ یانگ را فراهم سازند.

کلینتون همچنین تاکید کرد دولت کیم جونگ ایل رهبر کره شمالی تنها به خاطر بازگشت به میز مذاکره امتیاز دریافت نخواهد کرد.

وی هشدار داد اگر کره شمالی برنامه تسلیحاتی خود را کنار نگذارد با انزوای بین‌المللی و افزایش فشارها و تحریم های جهانی علیه این کشور روبرو خواهد شد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت‌: همتاهای وی در مذاکرات شش جانبه کره شمالی به توافق رسیده اند که اجرای تحریم های شدیدتر شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه کره شمالی درصورت خودداری این کشور از برداشتن گام های جدی در عاری سازی هسته‌ای خود ضروری است.

آمریکا تاکید دارد کره شمالی باید راکتور هسته‌ای خود را در مجتمع هسته‌ای یونگ بیون برچیند و از ذخایر پلوتونیوم خود که از آنها در ساخت تسلیحات هسته‌ای استفاده می‌شود دست بکشد.

کد خبر 87452

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز