نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: نمی‌شود میدان فرهنگ را با شعار و حرف اداره کرد، در کنار عقیده داشتن و جدی گرفتن، باید مجاهده کرد و در میدان عمل حاضر شد.

احمد علم الهدی

به گزارش همشهری آنلاین، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه دوم نمازجمعه این هفته ۲۶ مرداد ماه که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با بیان این‌که مقام معظم رهبری در سخنرانی چندی قبل، تعبیرشان از عرصه فرهنگ به‌عنوان یک میدان بود، اظهارداشت: میدان، جایی است که باید سه خصوصیت داشته باشد، خصوصیت اول در میدان، داشتن جدیت است.

وی با بیان این‌که میدان را باید جدی گرفت، ادامه داد: نمی‌شود میدان را با شعار و حرف اداره کرد، در کنار این جدی گرفتن باید مجاهده کرد نه این که تنها عقیده داشت.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی به دومین خصوصیت میدان یعنی «تکلیف مداری» اشاره و خاطرنشان کرد: خصوصیت دوم میدان، «تکلیف‌مداری» و «میدان‌داری» است، نمی‌شود عرصه‌ای میدان باشد و میدان‌دار نداشته باشد و میدان‌داری این میدان، وظیفه و تکلیف همه افرادی است که به این فرهنگ دینی معتقد هستند.

وی افزود: خصوصیت سوم، فداکاری و ایثارگری است؛ در این راه باید فداکاری و ایثارگری کرد، انسان نه تنها از مال و جان خود بگذرد بلکه از آبرویش هم باید بگذرد و با همه وجود در این میدان، میدان‌داری کند.

مشکلات عرصه فرهنگ

آیت‌الله علم‌الهدی در تعریف فرهنگ جامعه، بیان کرد: فرهنگ در جامعه، توده‌ای از هنجارهاست که جامعه بر مبنای اعتقاد و دینشان به عنوان ارزش، به آن هنجارها وابسته و پایبند هستند اما در این عرصه جامعه در دو بعد دارای مشکلاتی است که بخشی مربوط به دولت‌ها و بخشی مردم به مردم است.

وی در بیان مشکل دولت‌ها در رابطه با فرهنگ جامعه، ابراز کرد: دولت‌ها در حوزه فرهنگ تبدیل به ناطق مشفق شده‌اند و نصیحت می‌کنند و مردم نیز نسبت به فرهنگ، با نگاه مشتری‌مدار برخورد می‌کنند، مطالبه فرهنگی دارند اما وارد میدان نمی‌شوند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: نه شما مردم تنها با مطالبه می‌توانید فرهنگ را اداره کنید و نه دولت‌ها با نصیحت مشفقانه می‌توانند میدان‌دار این عرصه باشند، میدان جای کار میدانی و مجاهده است، وقتی ارزش‌های دینی می‌شود فرهنگ و فرهنگ می‌شود میدان، با ناهنجاری‌ها در این میدان باید مقابله کرد.

سازندگی و مقابله با ناهنجاری‌ها در فرهنگ

وی با بیان این‌که در این عرصه هم باید سازندگی داشت و هم با ناهنجار مقابله کرد، به آیه ۴۱ سوره مبارکه حج اشاره و تصریح کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید مؤمنین اگر در دنیا مکنت یابند، نماز را بر پا می‌کنند، به مردم امداد می‌رسانند؛ به نیازمندان می‌رسند و نسبت به افرادی که در زندگی خلأ اقتصادی دارند توجه دارند یعنی در برابر ناداری‌ها و ناکامی‌ها بی‌تفاوت نیستند.

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: این افراد اگر مکنت پیدا کردند امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند، یعنی با ضد ارزش‌ها و ناهنجاری‌ها مقابله می‌کنند، این دیگر نصیحت و مطالبه نیست، جلوی ناهنجاری را گرفتن، مکنت می‌خواهد.

وی با بیان این‌که بین گناه و تجاهر به گناه تفاوت وجود دارد، اظهار کرد: همه گناه می‌کنیم، یا در حد لغزش است و یا در موضع عمد اما تجاهر به گناه یعنی تظاهر به نافرمانی و معصیت؛ ممکن است هرکدام در خانه گناه کنیم یا در جایی حرف ناروا و حرکت ناروایی انجام دهیم که به حق کسی تجاوز شود اما تجاهر به گناه یعنی انجام منکری در جامعه که این دهن‌کجی به قرآن و خون شهداست.

امام جمعه مشهد اضافه کرد: روزی در کشور ۴۰ هزار مستشار آمریکایی حضور داشتند و زیر چکمه‌های آنان زندگی می‌کردیم اما مردم به فرمان امام راحل و حضور خود، جان دادند، شهید دادند، نظام آمریکایی را ساقط کردند و جاسوسان را بیرون کردند تا اسلام حاکم شود؛ خون‌بهای این شهدا حاکمیت اسلام و حلال و حرام خدا است.

برنامه دشمن برای بی‌تفاوت کردن جامعه

وی با بیان این‌که دشمن می‌خواهد با بی‌حجابی و تجاهر به گناه، سفره دین را از زیر پای نسل جوان ما بیرون بکشد، یادآور شد: تلاش می‌کنند با این کار، نسل جوان غیرتش را از دست بدهد و بی‌تفاوت باشد، اگر بی‌تفاوت شدیم، این بی‌تفاوتی به بی‌تفاوتی نسبت به منکرات و ناهنجاری ها محدود نمی‌شود، در مقابل همه چیز بی‌تفاوت می‌شویم.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن شهید اسماعیل هنیه، گفت: برخی می‌گویند یعنی چه خون‌خواهی کنیم؟ هزینه دارد اما توجه نمی‌کنند که هشت سال دفاع مقدس داشتیم، این همه شهید دادیم، یک وجب از این خاک را ندادیم و دشمن را تا کنار دریای مدیترانه تعقیب کردیم.

ایران، قدرت تعیین‌کننده در عرصه بین‌المللی

وی بیان کرد: دشمن امروز در حال متلاشی شدن و نابودی است، این دشمن با کمال وقاحت و جنایت به تمامیت ارضی ما تجاوز کند، مهمان ما را بکشد و ما هم بی‌تفاوت باشیم؟ می‌گویند خون‌خواهی هزینه دارد، مگر هشت سال دفاع مقدس هزینه نداشت؟ نتیجه آن، شکل‌گیری حلقه مقاومت در کره زمین و شناخته شدن ما به‌عنوان قدرت برتر در عرصه بین‌المللی است که همه معادلات را برهم می‌زند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند «عقب‌نشینی در هیچ جنگی نه در جنگ نظامی و نه جنگ روانی اگر تاکتیکی نباشد، مورد غضب خداست»، دشمن خودش را باقدرت نشان می‌دهد که اگر شما درصدد خون‌خواهی برآمدید، بگوید چنین و چنان می‌کند تا ما از مجازات متجاوز عقب بنشینیم.

بی‌تفاوتی در همه شئون نتیجه بی‌تفاوتی در برابر گناه

وی باتأکید بر این‌که بی‌تفاوتی در مقابل گناه، بی‌تفاوتی در مقابل هتک حیثیت و تمام شئون ما را به دنبال دارد، ابراز کرد: رهبری فرمودند «دشمن دارد جنگ روانی می‌کند که چنین و چنان می‌کنیم، این جنگ روانی است و هیچ غلطی هم نمی‌توانند بکنند»؛ اقتدار امروز ما اقتدار رقم‌زننده معادلات جدید منطقه و جهان است.

آیت‌الله علم‌الهدی یادآور شد: امام خمینی (ره) نزدیک به ۴۰ سال قبل فرمودند «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند»، آن روز بنده یک جوان بودم و الان پیر شدم، خیلی افراد بچه بودند و الان بزرگ شدند و بسیاری افراد آن زمان در دنیا نبودند، از آن روز تا الان با چشم خودمان داریم می‌بینیم آمریکا با همه توطئه‌ها و نابکاری‌ها هیچ غلطی نتوانست بکند.

کد خبر 874663
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • من IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۶
    0 0
    ما جنگ نمیخوایم