۱۰ ماه از جنگ در غزه می گذرد. جنگی که زیرساخت ها، دانشگاه ها، بیمارستان ها، مساجد و مدارس را نابود کرد.

غزه

همشهری آنلاین - مائده زمان فشمی: ۱۰ ماه از جنگ در غزه می گذرد. جنگی که زیرساخت ها، دانشگاه ها، بیمارستان ها، مساجد و مدارس را نابود کرد. جنگی که همه چیز را در غزه متوقف کرد و آرزوها را نابود. دانش آموزان و دانشجویان بسیاری در غزه بودند و هستند که آرزوهای دور و درازی برای ادامه تحصیل و موفقیت در درس داشتند. آرزوهای برخی اما با بمب های آمریکایی به زیر خاک رفت و برای برخی دیگر هم دست نیافتنی شد.

۲۹ ژوئیه بود که وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی فلسطین نتایج آزمون یک دبیرستان را اعلام کرد. سارا نوجوانی ۱۸ ساله است که در شبکه های اجتماعی جشن شادی سایر دانش آموزان در کرانه باختری را دید.

او با چشمانی گریان گفته بود قرار بود در این زمان خوشحال باشم و پایان دبیرستانم را جشن بگیرم. رویای این را داشتم که در بین دانش آموزان برتر باشم.

سارا در مدرسه راهنمایی زهرات المدائن در شهر غزه تحصیل می کرد و آرزو داشت پزشک شود. آزمونی که او ماه ها برایش به سختیدرس خوانده بود به او اجازه می داد برای تحصیل در یک دانشکده پزشکی درخواست دهد. نمره آزمون ملاک اصلی پذیرش در دانشگاه های فلسطین است.در عوض اما خانه و رویاهای آینده ای بهتر برای سارا حالا توسط صهیونیست ها ویران شده است.

اویکی از ۳۹ هزار دانش آموز فلسطینی در غزه است که قرار بود امسال در آزمون ورودی دانشگاه شرکت کنند اما نتوانستند. به گفته وزارت آموزش فلسطین از بین دانش آموزانی که قرار بود دبیرستان را تمام کنند، حداقل ۴۵۰ نفر کشته شده اند. بیش از پنج هزار نفر دیگردر مقاطع مختلف هم در نسل کشی اسرائیل به غزه به همراه بیش از ۲۶۰ معلم کشته شده اند.

احتمالا تعداد زیادی از این دانش‌آموزان دبیرستانی در مدارسی که از زمان آغاز جنگ غزه به پناهگاهی برای آوارگان فلسطینی تبدیل شده‌اند، کشته شده‌اند. در اینجا طنز تاریکی وجود دارد که مکان های تعلیم و روشنگری در غزه به محل مرگ تبدیل شده است.

از ماه جولای، اسرائیل ۲۱ بار مدارس را با تلفات گسترده بمباران کرده است. در آخرین حمله، مدرسه تابعین در شهر غزه به قبرستان بیش از ۱۰۰ نفر تبدیل شد که اکثریت آنها زن و کودک بودند. گزارش‌های وحشتناک توصیف می‌کنند که والدین به دنبال فرزندان خود می‌گردند، زیرا بمب‌ها آن‌ها را به قطعات کوچک تبدیل کرده بود.

طبق گزارش سازمان ملل، ۹۳ درصد از ۵۶۰ مدرسه غزه از ۷ اکتبر یا تخریب شده یا آسیب دیده اند. حدود ۳۴۰ مدرسه مستقیما توسط ارتش اسرائیل بمباران شده که شامل مدارس دولتی و خصوصی و همچنین مدارسی هستند که توسط خود سازمان ملل اداره می شوند. در حال حاضر واضح است که اسرائیل به طور سیستماتیک مدارس غزه را هدف قرار می دهد.

برای فلسطینی‌ها، فضاهای آموزشی در طول تاریخ به‌عنوان قطب‌های حیاتی براییادگیری، فعالیت‌های انقلابی، حفاظت از فرهنگ و حفظ روابط بین سرزمین‌های فلسطینی که توسط استعمار صهیونیست ها از یکدیگر جدا شده‌اند، بوده‌اند. مدارس همواره نقشی تعیین کننده در توانمندسازی و جنبش هایی برای آزادی مردم فلسطین داشته اند.

کد خبر 874708

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha