نصب کنتورهای هوشمند در اولویت وزارت نیرو قرار گیرد. این نخستین مطالبه مسعود پزشکیان از وزارت نیرو بود.

بازدید پزشکیان از مرکز راهبری برق ایران

به گزارش همشهری آنلاین، رئیس جمهور در بازدید ازساختمان وزارت نیرو اظهار کرد: درصورت اجرای سیاست کنترل هوشمند برق، امیدواریم که فشار کمتری بر شبکه برق کشور وارد شود. اما سؤال اصلی این است که نصب کنتورهای هوشمند برق چه پیامدی به همراه دارد.

براساس آخرین آمارهای رسمی، تعداد کل مشترکین شبکه برق کشور تا پایان اردیبهشت امسال به ۴۰میلیون و ۷۲۱هزار انشعاب رسیده که ۳۲میلیون و ۴۰۶هزار مشترک خانگی هستند. شرکت توانیر تعداد کنتورهای هوشمند نصب شده در بخش تجاری و صنعتی را ۱.۱میلیون کنتور و در بخش خانگی را هم حدود یک‌میلیون کنتور اعلام کرده است. با اضافه کردن سایر مشترکین تعداد کنتورهای هوشمند نصب شده تا پایان تیرماه امسال به بیش از ۳.۸میلیون کنتور رسیده است.

براساس برنامه‌ریزی وزارت نیرو قرار است تعداد کنتورهای هوشمند برق تا پایان امسال به ۵میلیون برسد. اما چرا این اقدام به‌کندی صورت می‌گیرد؟ یکی از چالش‌های جدی در مسیر نصب کنتورهای هوشمند برق، هزینه تمام‌شده آن به‌ویژه برای مشترکین کم‌درآمد و اقشار آسیب‌پذیر است.

هزینه کنتورهای هوشمند
براساس آخرین برآوردها هزینه نصب کنتورهای هوشمند جدید تک فاز خانگی حدود یک‌میلیون تومان و برای مشترکان ۳فاز، ۵میلیون تومان تا سال گذشته بوده است. البته براساس قانون بودجه هزینه تعویض کنتورهای قدیمی با کنتورهای هوشمند باید به‌صورت اقساطی از متقاضیان دریافت شود.

حامد احمدی، مدیرکل دفتر هوشمندسازی‌ توانیر در گفت‌و گوی اختصاصی با همشهری درباره هزینه نصب کنتورهای هوشمند می‌گوید: با توجه به تنوع کنتور که بسته به نوع مصرف تعیین می‌شود، قیمت متفاوت است. به عنوان مثال هزینه هر کنتور تک فاز ریلی فهام ۲، حدود ۹۰۰ هزار تومان و هر کنتور ۳ فاز فهام یک، حدود ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

او می‌افزاید: برای تعویض کنتورهای قدیمی به هوشمند، در سال ۱۴۰۳، هزینه‌ای از مشترکان اخذ نمی‌شود و فقط متقاضی جدید انشعاب برق باید هزینه کنتور را پرداخت کند و امسال هم پیش‌بینی شده بیش از ۴۰۰۰ میلیارد تومان در حوزه هوشمندسازی مصرف و تعویض کنتورهای هوشمند هزینه شود.

نصب برقی کنتورهای هوشمند ؛هزینه نصب چقدر است؟ | مزایای استفاده از کنتورهای هوشمند را ببینید

کد خبر 874715
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار انرژی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
    1 0
    فکری به حال تولید برق کنید، ونیروگاه برق بسازید، نه این که کنتور فروشی کنید