جمعه ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۰
۰ نفر

حماس می‌گوید که مذاکرات دوحه شامل هیچ پیشرفتی در موضوع آتش‌بس نبود و تنها «خرید زمان» برای رژیم اشغالگر به شمار می‌رفت.

فتح و حماس

به گزارش همشهری آنلاین، با پایان دور اول مذاکرات دوحه درباره آتش‌بس در غزه، با وجود اینکه سه کشور آمریکا، مصر و قطر، فضای مذاکرات را مثبت ارزیابی کرده‌اند، اما مقامات حماس نظر دیگری دارند.

در این خصوص یک مقام حماس به شبکه الجزیره گفت: آن‌چه که از نتایج نشست دوحه به ما اطلاع داده شده است؛ تعهدات نشست دوم جولای را شامل نمی‌شود.

یکی از رهبران حماس نیز به شبکه المیادین گفت: مذاکرات دوحه هیچ پیشرفتی نداشت و اسرائیل همچنان به مواضع خود اصرار دارد.

همچنین خبرگزاری فلسطینی شهاب نیز به نقل از یک رهبر حماس نوشت: «هیچ پیشرفت جدیدی در مذاکرات در دوحه، پایتخت قطر که در روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار شد، مشاهده نشد».

او افزود: «آنچه در دوحه اتفاق افتاد اتلاف وقت و تلاشی برای رهایی از تنش موجود در منطقه بود؛ ایالات متحده آمریکا و اسرائیل خواهان یک راه حل واقعی نیستند که منجر به دستیابی به توافق آتش بس شود».

دور جدید مذاکرات آتش‌بس در دوحه از روز گذشته آغاز شد و امروز نیز ادامه یافت؛ مذاکراتی که خبری از نمایندگان حماس در آن نبود و حماس به طور رسمی اعلام کرده است که حاضر به شرکت در این نشست نیست.

حماس گفته بود که نیازی هم به مذاکرات جدید وجود ندارد و تنها باید در خصوص اجرای مذاکرات پیشین گفت‌وگو و رایزنی صورت گیرد.

سه کشور مصر، قطر و آمریکا در بیانیه امروز خود گفته‌اند که مذاکرات بعدی در قاهره و پیش از پایان هفته آتی برگزار خواهد شد و تیم‌های فنی جزئیات اجرایی توافق را بررسی خواهند کرد.

شب گذشته نیز منابع قطری، مصری و اسرائیلی فضای رایزنی‌ها را «مثبت» قملداد کردند؛ با این حال به اذعان محافل رسمی اسرائیلی شخص «بنیامین نتانیاهو» اصلی‌ترین مانع در مسیر تحقق هرگونه توافقی است.

در این راستا شامگاه چهارشنبه بیش از 100 خاخام یهودی آمریکایی در نامه‌ای به نتانیاهو از او خواستند تا توافق را بپذیرد؛ به گفته مقامات اسرائیلی نتانیاهو با هدف نجات حیات سیاسی خود مایل به پایان جنگ نیست.

کد خبر 874726
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدعلی یونس زاده IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۶
    0 1
    سلام پنج کشور عصو دائم شورای امنیت سازمان چه خوب در حال مدیریت وکنترل کشورهای منطقه به نفع خود هستند