جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۵
۰ نفر

سیدرضا رحیمی: در ادامه موضوع هفته‌های قبل در این شماره به انتخاب رشته در گروه ریاضی و فنی می‌پردازیم

در این گروه سه زیر گروه وجود دارد. زیر گروه 1 از تنوع بسیار زیادی برخوردار است، به‌طوری که از انواع مهندسی گرفته تا تعداد قابل‌توجهی از رشته‌های علوم انسانی را نیز شامل می‌شود.

حتی در این زیر گروه رشته بسیار جذاب مهندسی پزشکی وجود دارد که ترکیبی از رشته پزشکی و اطلاعات فنی است و فرد فارغ‌التحصیل از این رشته مهارت‌های قابل توجهی در زمینه علوم پزشکی و فنی دارد.

در زیر گروه 1 رشته‌های با اهمیت گروه علوم انسانی مانند حسابداری و انواع مدیریت‌ها به چشم می‌خورد. حتی رشته‌هایی همچون علوم سیاسی، الهیات و معارف اسلامی، فقه و روان‌شناسی با گرایش صنعتی و سازمانی هم وجود دارد که این موضوع باعث می‌شود داوطلب گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی بتواند با توجه‌به توان‌ علمی و علاقه‌مندی رشته مورد نظر خود را انتخاب کند.

در زیر گروه2 با توجه به ضریب بالای شیمی تقریباً تمام رشته‌ها متمرکز بر این درس هستند. مثلاً رشته‌های مهندسی پلیمر، مهندسی پتروشیمی و مهندسی اکتشاف نفت از جمله رشته‌های این زیرگروه‌اند. داوطلبان عزیز باید توجه داشته باشند که شاید به جهت وضعیت خوب درس‌های ریاضی و فیزیک امکان پذیرفته شدن در این رشته‌ها را داشته باشند اما از آنجا که عمده واحدهای درسی این رشته‌ها پیرامون درس شیمی است،توانایی و علاقه‌مندی فرد به درس شیمی لازمه موفقیت و راحتی مطالعه و یادگیری است.

زیر گروه 3 به‌طور عمده مربوط به رشته‌های کاردانی است. البته در زیر گروه 1 و 2 نیز رشته کاردانی داریم ولی در زیر گروه 3 تقریباً تمام رشته‌ها کاردانی است. اصولاً رشته‌های کاردانی آنجایی به کار می‌آیند که فرد داوطلب نمره لازم برای انتخاب یک رشته در مقطع کارشناسی یا مهندسی را کسب نکرده، بنابر این به واسطه علاقه‌مندی می‌تواند مقطع کاردانی آن رشته را (در صورت وجود داشتن) انتخاب کند.

انتخاب رشته‌های کاردانی گاهی  بسیار معقول‌تر از شرکت در کنکور سراسری سال بعد است؛ چون:

1- هیچ تضمینی برای اینکه فرد داوطلب در کنکور بعدی بتواند نتیجه بهتری به دست بیاورد وجود ندارد چرا که رتبه و نمره متوسط وی نشان از ضعف عمومی او دارد.

2- تغییرهای محتوایی آزمون سراسری که هر ساله اتفاق می‌افتد میزان موفقیت را در کنکور سال بعد به دلیل همان ضعف عمومی کمتر می‌کند.

3- رقابت‌ با دیگران در کنکور کاردانی به کارشناسی به جهت تعداد افراد و شکل رقابت به مراتب از رقابت در کنکور سراسری راحت‌تر است.

4- انتخاب یک رشته کاردانی مطلوب از یک رشته کارشناسی که هیچ‌گونه علاقه‌مندی هم به آن وجود ندارد بسیار عاقلانه‌تر است به خصوص اگر لازم باشد که رشته کارشناسی را در شهر دیگری انتخاب کنیم که موضوع دوری از منزل و هزینه‌های آن مشکل را دو چندان می‌کند.

براساس آنچه که در طی این چند هفته بیان کردیم یک داوطلب کنکور که قصد انتخاب رشته دارد باید براساس توان علمی و علاقه‌مندی (شغل و ادامه تحصیل) انتخاب خود را انجام دهد.

کد خبر 87474

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز