«عبدالباری عطوان» تحلیلگر جهان عرب به اهداف پشت پرده دور جدید مذاکرات بی نتیجه در قطر برای برقراری آتش بس در نوار غزه اشاره کرد و تاکید کرد که کمک نظامی جدید ۲۰ میلیارد دلاری دولت آمریکا به رژیم صهیونیستی بیانگر تمایل نداشتن واشنگتن برای پایان جنگ علیه نوار غزه و حمایت بی‌چون و چرا از تل آویو است.

عبدالباری عطوان

به گزارش همشهری‌آنلاین، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر معروف جهان عرب در مطلبی در روزنامه رای الیوم با اشاره به دور جدید مذاکرات انجام شده در دوحه قطر درباره دستیابی به آتش بس در نوار غزه و تبادل اسیران بین رژیم صهیونیستی و جنبش حماس، از تصمیم این جنبش در تحریم این دور از مذاکرات و دست رد زدن به سینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی تمجید کرده و این تصمیم رهبران جنبش حماس را متمایز با تصمیم سران عربِ دانست که به گفته وی، مطیع اوامر آمریکا هستند.

وی همچنین این تصمیم جنبش حماس را نمایانگر شکست تهدیدات آمریکا و فشارهای شدید میانجیگران عرب طی ۱۰ ماه گذشته از جنگ علیه نوار غزه قلمداد کرد.

وی افزود: این مذکرات تحت سرپرستی «ولیام برنز» رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی موسوم به «سیا» با عجله ترتیب داده شد و هدفش توقف یا تعویق واکنش محور مقاومت به ترور شهید «اسماعیل هنیه» رئیس پیشین دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران و «فواد شکر» فرمانده ارشد حزب الله در ضاحیه در جنوب بیروت بود که راه به جایی نمی‌برد زیرا نتانیاهو عامدانه دست به این ترورها با هدف شعله ور کردن جنگ منطقه و درگیر کردن آمریکا و متحدان غربی آن زده است. حتی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا نیز به دنبال توقف جنگ نیست و جرات وارد آوردن فشاری بر نتانیاهو و کابینه او را ندارد و با چشمان باز و در اوج خفت به دیکته ها و خواسته های او تن می دهد و آخرین مورد نیز ارسال تجهیزات نظامی پیشرفته به قیمت بیست میلیارد دلار شامل جنگنده های «اف ۳۵» و بمب های با قدرت ویرانگری بالا و سنگرشکن است که توان رخنه در استحکامات واقع شده در زیر کوهها را دارد.

این تحلیلگر ادامه داد: یحیی السنوار رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس که نبرد نظامی و سیاسی را از زیر یکی از تونل های غزه مدیریت می کند ثابت کرده که از آمریکا و رژیم اشغالگر هراسی ندارد و به سران عرب مرعوب و تسلیم شده توجهی ندارد و با صهیونیست با زبان زور و نبرد نظامی روبرو می شود.

عطوان نوشت: نتانیاهو گمان می کند که با ارتکاب کشتار مدرسه محله «الدرج» در غزه و ترور شهید هنیه می تواند مقاومت را بترساند و شروط خود را - شامل نگه داشتن نیروهای متجاوزش در محور صلاح الدین (فیلادلفیا) در مرز مصر با فلسطین و حق حمله دوباره به نوار غزه در هر زمان که بخواهد و نیز ایجاد پست ایست و بازرسی در محور «نتساریم» در مرکز نوار غزه را برای ممانعت از بازگشت رزمندگان به شمال نوار غزه- بر رهبران مقاومت تحمیل کند اما نتایج کاملا برعکس شد و بارزترین آن عدم مشارکت حماس در دور جدید مذاکرات برای دستیابی به آتش بس و مبادله اسیران در دوحه قطر و اصرار بر اجرای خواسته ها و توافق های قبلی در این زمینه بود. ۱۰ ماه جنگ سبب نشده است که رهبران مقاومت فلسطین در نوار غزه امتیازی بدهند؛ درحالی که درگذشته توافقات سازش «کمپ دیوید» و «اسلو» طی چند روز و چه بسا چند ساعت رقم خورد.

وی با اشاره به حضور میانجی گران عرب در مذاکرات و "تن دادن روسای سازمان های اطلاعاتی عربی به خواسته های آمریکا"، از آن به مثابه مشوقی برای واشنگتن به منظور تداوم حمایت از رژیم صهیونیستی و کشتارهایش و فخر فروشی به عرب ها نام برد.

این تحلیلگر از سران عرب خواست که "از دستاوردها و حکمت و عقلانیت سخن بگویند و از خدمت کردن به نتانیاهو و ژنرالهای او و برآورده کردن نیازهای غذایی رژیم صهیونیستی از طریق مرز زمینی خود با فلسطین اشغالی خودداری کنند؛ به ویژه که نمی توانند یک کیسه آرد یا یک بطری آب یا کارتن دارو برای ساکنان نوار غزه بفرستند".

وی اعزام چهار فرستاده آمریکایی به منطقه از جمله ولیام برنز رئیس سیا و «عاموس هوکشتاین» فرستاده آمریکا در امور خاورمیانه و «برت مک گورک» هماهنگ کننده امور خاورمیانه و شمال آفریقا در کاخ سفید را نمایانگر حالت وحشت و نگرانی آمریکا از اوضاع منطقه و تمایل واشنگتن برای تداوم تجاوزگری و کشتار رژیم صهیونیستی دانست و ادامه داد: آمریکا با سران عرب مانند افراد کودن برخورد می کند که به راحتی می توان آنها را فریب داد.

وی با بیان اینکه تهدیدات آمریکایی با آوردن ناوهای جنگی و زیردریایی هسته ای هراسی در دل یمنی ها ایجاد نکرده است، از رئیس جدید دفتر سیاسی جنبش حماس ستایش کرد و نوشت: السنوار مبارز حق دارد که با آسودگی خاطر و اطمینان از مرکز زیرزمینی خود در نوار غزه اوضاع را به کمک معاون خود مانند «محمد الضیف» و «مروان عیسی» اداره کند. این مبارز از نظر ما نه تنها توان رهبری ملت فلسطین بلکه جهان عرب را دارد.

کد خبر 874839
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha