نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نخستین روز از بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم، به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداختند که جزییات آن را می توانید در این گزارش مرور کنید.

ستار هاشمی

به گزارش همشهری آنلاین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی که از صبح امروز - شنبه - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ خط مشی و اصول کلی دولت چهاردهم را بررسی کرده بودند، در جلسه نوبت عصر به بررسی صلاحیت ستار هاشمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداختند.

مخالفت کمیسیون فرهنگی

نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات چه گفتند؟ | موافقت کمیسیون صنایع و مخالفت کمیسیون فرهنگی

درابتدای این جلسه احمد راستینه با اشاره به مخالفت کمیسیون فرهنگی با برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت که پس از بررسی‌های متعدد پیرامون برنامه‌ها و صلاحیت ستار هاشمی، صلاحیت او مورد تائید اعضای کمیسیون قرار نگرفت.

احمد راستینه نظر کمیسیون فرهنگی درباره ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات را به شرح زیر قرائت کرد:

در راستای اجرای ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی برنامه کاری بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بر اساس زمان بندی ارائه شده از سوی هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی طی روزهای دوشنبه ۲۲ مرداد لغایت چهار شنبه ۲۴ مرداد ماه طی ۳۶ ساعت کاری و ملاقات با ۱۹ نفر از وزرای محترم پیشنهادی به انجام رسید. بر اساس ماموریت کمیسیون فرهنگی برای بررسی صلاحیت وزرای تخصصی، از وزارت خانه های «فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ارتباطات و فناوری اطلاعات هر کدام ۳ ساعت و ۱۵ وزارت خانه دیگر هر کدام به میزان ۵/۱ ساعت مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

مهمترین موضوعات و محورهای مورد توجه اعضای کمیسیون فرهنگی در محورهای زیر صورت گرفت.

۱ - توسعه شبکه ملی اطلاعات از طریق شبکه دسترسی مبتنی بر تار (فیبر) نوری

۲ - تدوین سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی و سند نظام اقتصاد رقومی (دیجیتال)

۳ - دسترسی کسب و کارهای رقومی(دیجیتال) به داده ها و اطلاعات مورد نیاز را از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات با حفظ امنیت داده های شخصی

۴ - شایسته سالاری و صلاحیت حرفه ای مدیران حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات

۵ - تقویت امنیت زیر ساخت های رایانیکی (سایبری)

۶ - ایجاد، تقویت و استقرار دولت هوشمند

۷ -توسعه عادلانه زیر ساخت ها و خدمات ارتباطی برای کل جغرافیای کشور

۸ -حمایت از سکوهای داخلی

۹ -اقدام موثر برای حل مشکل کارکنان شرکت مخابرات ایران

۱۰ - حفظ حریم امنیت خصوصی و دغدغه های امنیتی

۱۱ - ارتقاء کیفیت و سرعت اینترنت در کشور

شرح استعلامات: (مدرک، سابقه ایثارگری)

در راستای بررسی صحت مدرک تحصیلی آقای سید ستار هاشمی وزیر محترم پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات به استناد نامه ۲۸۱۶۴ مورخ ۲۲ /۵/ ۱۴۰۳ از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استعلام گردید در پاسخ به نامه فوق الذکر وزارت متبوع طی نامه شماره ۳۶۶۴۷۶ /۴ مورخ ۲۳ /۵/ ۱۴۰۳ مراتب فارغ التحصیلی ایشان در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مورد تأیید می باشد.

شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

- اجرای کامل قانون برنامه هفتم توسعه در خصوص شبکه ملی اطلاعات

۱ - حمایت از توسعه و تولید محتوا در فضای مجازی

۲ - حمایت و حفاظت از کودکان و خانواده ها در فضای مجازی

۳ -ایجاد ابزارهایی که محیطی امن برای کودکان در فضای مجازی بدهد

۴ - ارائه لایحه حفاظت از داده های شخصی

۵ - بازنگری در نظام پالاش محتوا برای تحقق مصوبات شورای عالی فضای مجازی

۶ - ارتقای امنیت فضای مجازی با کمک دستگاه های ذی ربط در ماده ۱۰۳ قانون برنامه

بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

معیارهای عمومی ارزیابی به شرح ذیل می‌باشند:

۱. تناسب: برنامه‌ها با مسائل، مشکلات و واقعی‌های موجود متناسب بوده و در راستای حل آنها طراحی شده باشند.

۲. واقع‌گرایی: ‌برنامهها با توجه به شرایط و امکانات موجود قابلیت اجرا داشته باشند.

۳. صراحت:‌ برنامهها روشن، ساده و دقیق بوده و برای کاربران آنها به راحتی قابل درک باشند.

۴. شفافیت: منابع مورد نیاز و راه‌های تامین آنها مشخص بوده و امکان تعارض منافع پایین باشد.

۵. انسجام: اجزاء و مولفه‌های مختلف برنامه دارای هماهنگی و همراستایی بوده و یک کلیت یکپارچه را تشکیل دهند.

۶. جامعیت: برنامهها همزمان ابعاد فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی را لحاظ کرده باشند.

۷. آینده‌نگری: پیامدهای احتمالی برنامه‌ها و سناریوهای محتمل پیش‌بینی شده باشند.

۸. سنجش‌پذیری: برای برنامه‌ها اهداف عملیاتی و کمی تعیین شود؛ به نحوی که بتوان نسبت به پایش و ارزیابی میزان موفقیت آنها به صورت مستمر اقدام نمود.

۹. زمانمندی: برنامه‌ها برای یک افق زمانی چهار ساله طراحی شده، تعدد و تاخر منطقی احتمالی و میزان مطلوب پیشرفت سالیانه آنها مشخص شود.

انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی

تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۵۱ درصد برنامه های پیشنهادی با احکام فوق الذکر «منطبق» و ۴۲ درصد موارد نیز «همسو» است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامه ها با اسناد بالادستی یافت نشد. از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به ۷ درصد از احکام اشاره ای نشده است.

نتیجه‌گیری ( نظر نهایی کمیسیون)

با بررسی گسترده پیرامون سوابق، عملکرد، برنامه ها و اظهارات آقای سید ستار هاشمی، صلاحیت وی برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تایید نگردید.

موافق کمیسیون صنایع و معادن

نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات چه گفتند؟ | موافقت کمیسیون صنایع و مخالفت کمیسیون فرهنگی

از طرف دیگر زهرا سعیدی نظر کمیسیون صنایع و معادن درباره وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات را قرائت کرد و از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های ستار هاشمی خبر داد.

زهرا سعیدی نظر کمیسیون صنایع و معادن درباره ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات را به شرح زیر قرائت کرد:

وزیر پیشنهادی ضمن معرفی و بیان سوابق عینی و اجرایی خود موضوعات زیر را به عنوان برنامه ارائه نمودند.

تشریح چالش‌های پیش رو:

راهبرد کلان و جهت گیری‌های سیاسی، قوانین، مقررات اسناد بالادستی، برنامه‌ها شامل توسعه ارتباطات و شبکه ملی اطلاعات، توسعه دولت هوشمند و کاربردی سازی فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی که تاثیرات ایشان در این حوزه و مرتبط است و جزو دانشمندان در این عرصه هستند. در صنایع مختلف توسعه اقتصاد دیجیتال، حمایت توسعه محتوا و خدمات محتوایی در فضای مجازی، توسعه صنعت مجازی و توسعه پست هوشمند.

راهبرد کلان و جهت گیری‌های سیاستی ایشان چنین عنوان شد: توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی با بهره گیری از دانش و فناوری‌های روز دنیا که از طریق جهت گیری‌های سیاستی و برنامه‌ها و اقدامات اجرایی مشخص به سرانجام خواهد رسید. توسعه فناوری برای اقتصاد دیجیتال باعث خواهد شد کشور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات از مواحد هوش مصنوعی و رایانش ابری و اینترنت اشیاء و سایر موارد مرتبط با این حوزه بهره بگیرد و با تنظیم‌گری خود و همزمان با افزایش کیفیت زیرساخت‌ها و خدمات مرتبط زمینه حکمرانی هوشمند با ابزارهای متنوع و توسعه یافته در نهادهای دولتی را فراهم آورد.

بررسی برنامه‌ها: در این خصوص برنامه‌های ارایه شده با قوانین و اسناد بالا دستی از جمله برنامه هفتم پیشرفت، مصوبات شورای راهبردی انقلاب فرهنگی و برخی سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نظیر سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، پدافند غیرعامل و مصوبات شورای عالی فضای مجازی مطابقت داده شد و به صورت کلی برنامه‌های ارائه شده از سوی وزیر قابل قبول و مثبت ارزیابی شد.

لازم است به منظور برطرف کردن چالش‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و تسهیل همکاری بین مجلس و دولت در تدوین قوانین مورد نیاز برخی ابعاد برنامه به صورت جزئی‌تر تدوین گردد.

سوابق علمی، تجربی و تجربیات مرتبط با موضوعات ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

نظر نهایی کمیسیون: با سوابق عملکرد، برنامه‌ها و اظهارات آقای دکتر ستار هاشمی در خصوص صلاحیت ایشان برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رای‌گیری به عمل آمد و صلاحیت ایشان برای تصدی وزارتخانه با اکثریت آرا به تایید نمایندگان رسید.

مخالفان وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات

وزیر پیشنهادی ارتباطات درباره امکان پذیری رفع فیلترینگ توضیح دهد

نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات چه گفتند؟ | موافقت کمیسیون صنایع و مخالفت کمیسیون فرهنگی

مسلم صالحی نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات طی سخنانی به عنوان مخالف گفت: امروز به درستی عصر ارتباطات و شبکه نامیده شده است و تشکیل شورای عالی فضای مجازی به دستور مقام معظم رهبری نشان از اهمیت و دغدغه‌مندی معظم له در مدیریت فضای مجازی است؛ ایشان بارها بر ضرورت داشتن برنامه و تبدیل تهدیدها به فرصت و رها ننمودن این حوزه تاکید داشته‌اند.

وی با بیان اینکه فضای مجازی، فناوری‌های مرتبط و نرم‌افزارهای روزآمد می‌توانند هم امیدآفرین و نشاط آور و هم موجب رشد و رونق اقتصادی صنعتی و فرهنگی کشور باشد، اظهار کرد: یکی از وعده‌های رئیس جمهوری در کارزار انتخاباتی برای جلب اعتماد عمومی معطوف به رفع فیلترینگ بوده است؛ در این خصوص سوالات و انتقاداتی از وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات وجود دارد؛ آیا این وعده رئیس جمهور و ایجاد این مطالبه برای جامعه رای دهنده قابلیت تحقق و دست یافتن دارد؟ با توجه به پیچیدگی موضوعات فنی آمیختگی آن با مباحث تقنینی و زیرساخت‌های عمومی این مقدمات و منظومات چگونه و به چه صورتی و طی چه دوره زمانی و توسط چه مرجعی فراهم می‌شود؟ چگونه می‌توان ضمن دستیابی به محتوای روز تولید شده در فضای سایبری امنیت، این فضا را تامین کرد؟ برای حمایت از کارآفرینی و حمایت از کسب و کارهای الکترونیکی و شبکه‌های اجتماعی چه برنامه‌ای دارید؟ چه برنامه‌ای برای کاسبان فروش انواع فیلترشکن‌ها دارید؟ از جمله این پرسش‌ها هستند.

این نماینده مجلس عنوان کرد: آقای هاشمی در حال حاضر جوان‌ترین عضو کابینه پیشنهادی با سن ۴۵ سال است اگرچه این سن نه سن جوانی بلکه سن میانسالی است با این وجود توضیح دهند که آیا تجربه، سواد و اشراف کافی فنی اولین وزارتخانه کلیدی را دارند؟ آقای هاشمی که در آخرین سمت خود در معاونت سازمان اسناد و املاک قوه قضاییه به عنوان مدیر برتر شناخته شده است بگوید که شاخص‌ترین اقدام اثربخش‌شان در حوزه ثبت اسناد و املاک چیست؟

صالحی با تاکید بر اینکه وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور ما یک وزارتخانه زیربنایی و شریان تبادل اطلاعات داخل و خارج از کشور و موتور پیشرفت و نشانگر توسعه یافتگی کشور و مقیاسی برای سنجش رقابت با دنیاست، گفت: سوال من از وزیر پیشنهادی در طی این چهار سال به چه هدف سنجه و مقیاس جهانی در رتبه‌بندی جهانی خواهیم رسید و تا چه اندازه بر چالش‌های جهانی تهدید کننده امنیت ملی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تسلط و اشراف دارند و برنامه‌شان برای پوشش اینترنت پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری در روستاها و مناطق شهری و تکمیل شبکه ملی اطلاعات چیست؟

وی ادامه داد: قرار است طبق برنامه اعلامیه وزیر پیشنهادی به کمیسیون‌های اقتصادی مجلس سهم اقتصاد دیجیتال به ۱۰ درصد جی دی پی برسد؛ این موضوع با چه راهکاری قرار است تحقق پیدا کند؛ آیا با فیلترینگ و میتوان به این هدف رسید؟ موضوع فضای مجازی امروز می‌تواند فرصت یا تهدید باشد و این موضوع به این بستگی دارد که وزیر پیشنهادی در این خصوص چه برنامه‌ای داشته باشید. امروز خانواده‌های ما با وجود فیلترشکن‌هایی که به راحتی در اختیار کودکان و نوجوانان قرار می‌گیرند بزرگترین خطر را فضای مجازی می‌دانند در صورتی که در دنیا همین فضای مجازی فرصت بی‌نظیر را خلق کرده است که کارآفرینان در بستر این فضا بتوانند نقش عمده‌ای را در اقتصاد کشور داشته باشند.

این نماینده مجلس گفت: امیدوارم برنامه‌های وزیر پیشنهادی بتواند کمک کند که این وزارتخانه مهم به بهترین شکل به وظایف خود عمل کند. انتظار داریم که آقای هاشمی تردیدهای نمایندگان منتقد و مخالف را برطرف کند و ابهامات را به صورت اغنایی توضیح دهد.

نماینده مخالف: مشکل اینترنت در کشور داریم | با مافیای فروش فیلترشکن مبارزه شود

نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات چه گفتند؟ | موافقت کمیسیون صنایع و مخالفت کمیسیون فرهنگی

ولی داداشی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (شنبه) مجلس به عنوان مخالف با ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: آقای هاشمی انسان شایسته ای است و مخالفتم از سر دلسوزی و نه عداوت است.

وی با اشاره به مشکلات حوزه ارتباطات و آنتن دهی تلفن همراه در نقاط مختلف کشور گفت: چه کسی باید عدم آنتن‌دهی در روستاها و مراکز گردشگری را حل کند؛ آیا وزیر پیشنهادی برنامه‌ای برای حل این مشکل دارد؟

این نماینده مجلس با طرح این پرسش که وزیر پیشنهادی چه برنامه‌ای برای توزیع عادلانه امکانات در کشور دارد، افزود: وزرات ارتباطات پشتیبانی کننده تمام وزارت خانه ها در سامانه‌ها است که اگر درست و براساس قانون و انصاف نباشد، امکانات نیز درست توزیع نشده و باعث بروز مشکلاتی می شود.

وی با بیان اینکه در کشور مشکل اینترنت داریم، گفت: طبق قانون برنامه هفتم تکمیل صدردصدی شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت آمده است، برنامه وزیر برای اجرای آن چیست؟ علاوه بر این قطعی سامانه‌ها مشکلاتی را ایجاد کرده است.

داداشی با بیان اینکه موازی کاری در سامانه‌های وزارت خانه‌ها وجود دارد، افزود: برنامه وزیر پیشنهادی برای رفع مشکل قطعی سامانه‌ها چیست؟ علاوه بر این تقسیم فیبر نوری در کشور عادلانه نیست.

نماینده آستارا در مجلس با بیان اینکه اینترنت گران در کشور داریم گفت: علاوه بر این استفاده از فیلترشکن هزینه زیادی به مردم تحمیل می کند؛ مردم چه گناهی کردند پول فیلترکشن بدهند و اصلا فیلترشکن‌ها چه صیغه ای هستند؟ با مافیای فروش فیلترشکن مبارزه کنید.

وی همچنین بر لزوم استفاده از جوانان در وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد.

رسایی: برنامه اعلامی هاشمی در محورهای متعدد دارای عبارت‌های زیبایی است اما رویکرد او مشخص نیست

نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات چه گفتند؟ | موافقت کمیسیون صنایع و مخالفت کمیسیون فرهنگی

حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات طی سخنانی به عنوان مخالف با اشاره به اظهارات رئیس جمهوری در جلسه امروز صحن مجلس گفت: توقع ما این بود که آقای پزشکیان در صحبت‌های خود به راهکارهایی که برای اجرایی و عملیاتی کردن سیاست‌های مقام معظم رهبری یا سیاست‌هایی که در برنامه هفتم دارند، اشاره کنند.

وی افزود: استناد به نهج البلاغه خیلی چیز خوب و مبارکی است اما توقع این است که در جایگاه ریاست جمهوری برنامه‌های عملیاتی گفته شود و گفته شود که چگونه ما نهج البلاغه را عملیاتی کنیم. مجلس جایگاهی است که شهید مدرس در آن بود؛ در یکی از جلسات یکی از روحانیون آن زمان در زمان نطق خود روضه خواند که با مخالفت مرحوم مدرس مواجه شد؛ ایشان گفتند که اینجا مجلس است؛ مرحوم سپهسالار دو تا ساختمان ساخته‌اند که یکی مسجد سپهسالار است و دیگری مجلس است و اینجا جای روضه خواندن نیست؛ حرف ما نیز همین است ما مخالف نهج البلاغه نیستیم بلکه منتظر برنامه‌های عملیاتی هستیم.

این نماینده مجلس همچنین اظهار کرد: یکی از کمیسیون‌های تخصصی که وزیر پیشنهادی ارتباطات در آن حضور یافت کمیسیون فرهنگی بود که متاسفانه بعد از دو جلسه ایشان نتوانستند رای اعتماد را از اعضای کمیسیون کسب کنند و علت آن نیز ابهاماتی بود که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی وجود داشت. برخلاف دولت‌های گذشته در دولت شهید رئیسی شبکه ملی اطلاعات تکمیل و توسعه خوبی پیدا کرد و سرعت گرفت ظرف سه سال از کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت به ۶۵ درصد پیشرفت رسید اما وزیر پیشنهادی هیچ اشاره و برنامه عملیاتی در این خصوص ارائه نکرده است.

رسایی عنوان کرد: یکی از ابهامات جدی درباره وزیر پیشنهادی ارتباطات مسأله استقلال مدیریت ایشان است؛ وزیر اصلی یا واقعی آقای هاشمی هستید یا افراد دیگری هستند؟ از جمله سیاست‌های کلی رهبری تقویت شبکه‌های اجتماعی بود در دوره گذشته شبکه اجتماعی داخلی پیشرفت خوبی داشته است و کاربران این شبکه‌ها یازده برابر شده‌اند و پهنای باند مصرفی آنها نیز به همان نسبت افزایش پیدا کرده است؛ در این خصوص وزیر نگفته است که برنامه‌های عملیاتی خود در این حوزه چیست؟ قرار است این حمایت‌ها ادامه پیدا کند یا خیر؟

وی ادامه داد: وزیر پیشنهادی نگفتند که برنامه‌شان برای فضای حاکم بر سکوهای خارجی که محل تاخت و تاز دشمن است چیست؟ برنامه اعلامی وزیر پیشنهادی در محورهای متعدد دارای عبارت‌های زیبایی است اما رویکرد ایشان مشخص نیست. من در جلسات با وزیر پیشنهادی دو پرسش مطرح کردم گفتم که آقای هاشمی وقتی وزیر ارتباطات ترکیه عکس شهید هنیه را منتشر کرد اینستاگرام آن پست را حذف کرد و وزیر ارتباطات ترکیه اینستاگرام را بست به گونه‌ای که اینستاگرام مجبور شد شرایط ترکیه را بپذیرد؛ چرا اینستاگرام در کشور شرایط را نمی‌پذیرند؟ چون سیاست شترمرغی حاکم است و ما نه فیلتر می‌کنیم و نه فیلتر نمی‌کنیم؛ من از آقای هاشمی خواستم که توضیح دهد چه کار در این خصوص انجام می‌دهد؛ گفتم اگر نمی‌توانید به طور کامل فیلتر کنید، فیلتر موجود را بردارید؛ من از آقای هاشمی خواستم که بگویید چه کسانی در حال فروش فیلترشکن هستند که ایشان گفتند که من نمی‌دانم؛ من به ایشان گفتم که از آقای پزشکیان سوال کنید ایشان در انتخابات می‌گفتند که دست ماهاست.

این نماینده مجلس با طرح این پرسش که چه کسانی فیلترشکن فروش هستند، افزود: من به وزیر پیشنهادی گفتم که کمک می‌کنم که یقه فیلترشکن فروش‌ها را بگیریم. در انتخابات همه فیلترشکن‌ها آقای پزشکیان را تبلیغ می‌کردند که من با این موضوع کاری ندارم. باید یقه کسانی که فیلترشکن فروشی می‌کنند را بگیریم.

رسایی گفت: من مخالف فضای یله و رها هستم. ما با وضعیت موجود صرفاً فحش آن را می‌خوریم؛ بنابراین توقع ما این است که در این زمینه از سوی وزیر پیشنهادی برنامه‌ای ارائه‌ شود.

موافقان وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات

نماینده موافق: وزیر پیشنهادی ارتباطات می‌تواند بخش خصوصی و دولتی را به هم پیوند دهد

نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات چه گفتند؟ | موافقت کمیسیون صنایع و مخالفت کمیسیون فرهنگی

احمد فاطمی، نماینده مردم بابل در مجلس در جریان جلسه علنی امروز در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فن‌آوری گفت: ما درباره وزارتخانه‌ای صحبت می‌کنیم که تحول در حوزه‌های مربوط به آن ثانیه‌ای است و این تحول‌های ثانیه‌ای کل زندگی ما را تحت شعاع قرار داده است. نمایندگان ارجمند ما در دهه ۱۳۶۰ زندگی نمی‌کنیم ما در عصر فناوری و اطلاعات زندگی می‌کنیم در یک دهکده جهانی زندگی می‌کنیم. دورانی که شبکه‌های اجتماعی سبک زندگی ما را تغییر دادند و هر روز ما را با تغییر جدید غافلگیر می‌کنند. هزاران ماهواره مرزهای فضایی و ارتباطی را درنوردیدند. سرعت انتقال اطلاعات به حدی جنون آمیز رسیده است و هوش مصنوعی در حال تغییر چهره جهان است. از همین رو بگذارید ما وزیری می‌خواهیم که برای فرداها آماده باشد وزیری که احاطه‌ای کامل بر مباحث فنی و علمی این حوزه داشته باشد مسائل روز را به خوبی بفهمد و بتواند تیمی از برترین نخبگان علمی و فنی را گرد هم جمع کرده و برای نبرد در این میدان سخت هدایت کند او کسی نیست جز دکتر سید ستار هاشمی. بیایید واقع بین باشیم.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم در حالی که جهان مهیای خیابان های مملو از خودروهایی می‌باشد که با هوش مصنوعی و ارتباط دیجیتال مسیر خود را می‌پیمایند و سرعت انتقال ارتباطات به هزاران ترابایت می‌رسد، مسائل پیش پا افتاده و حاشیه‌ها را کنار بگذاریم و بر روی این موضوع تمرکز که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید تحول فناوری در کشور را هدایت و مدیریت کند. این وزارتخانه باید امنیت اطلاعات ما را تضمین کرده و باید بتواند برای پیچیده‌ترین حوزه‌های فناورانه سیاست گذاری کند از همین رو است که من با جناب آقای دکتر سید ستار هاشمی به عنوان گزینه بسیار مناسب برای وزارتخانه موافقم. از فردی سخن می‌گویم که مرد زمانه خودش بر حوزه هوش مصنوعی مسلط است و حتی بیش از آن در سطح بین‌المللی به عنوان فردی صاحب نظر و صاحب اندیشه شناخته شده است.

فاطمی عنوان کرد: آقای هاشمی مدیری است که در پست‌های قبلی خود چه در قوه مجریه و چه در قوه قضاییه چه در بخش خصوصی و چه در مراکز دانشگاهی با چالش‌هایی که درباره آن سخن گفته‌ایم دست و پنجه نرم کرده است ستار هاشمی می‌تواند بخش دولتی حاکمیتی و خصوصی را به یکدیگر پیوند دهد و ارتباط کامل را میان دانشگاه بخش دولتی و بخش خصوصی برقرار کند ستار هاشمی ایده‌هایی درخشان در این حوزه دارد اما واقعیت دیگری نیز وجود دارد همکاران عزیز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمانی‌ست که باید در آن تصمیمات سخت و پیچیده گرفت و ستار هاشمی مرد میدان سخت و پیچیده است در اینجا باید تاکید کنم که دکتر هاشمی نه تنها دانش اخذ چنین تصمیماتی را دارد که مردی‌ست می‌تواند در زمان مناسب تصمیماتی را بسیار حیاتی هستند مردی که می‌توان به خرد او صداقت او امانت داری او و قاطعیت او و سرعت او در تصمیم گیری اعتماد کرد در عین حال باید صفاف و صادقانه بگویم در زمانه‌ای که غرب و شرق بر سر توسعه آخرین فناوری‌های ارتباطی در حال نبرد هستند در روزهایی که نرم‌افزارهای هوش مصنوعی ما را هر روز با اتفاقات جدید شگفت زده می‌کنند، در دورانی که نبردهای میدانی جای خود را به نبردهای سایبری دادند.

نماینده مردم بابل اظهار کرد: در حالی که شرکت‌های بزرگ دانش بنیان در سطح جهانی در حال سبقت گرفتن از قول های نفتی هستند ما نمی‌توانیم مثل گذشته فکر کنیم و نیاز فردی داریم که با ذهن آینده نگرانه به مسائل جدید بیندیشد کسی که اطمینان و اعتماد نخبگان را به خود جلب کند ایده‌هایی متفاوت برای حل مشکلات داشته باشد به دنبال باند و باند بازی نباشد و در عین حال قابل اطمینان باشد او کسی نیست جز دکتر سید ستار هاشمی.

این نماینده در پایان یادآور شد: من می‌دانم نباید از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه انتظار معجزه داشت. به طور حتم چالش‌های اساسی پیش پای او خواهد بود. توسعه کمی و کیفی خطوط ارتباطی کشور به ویژه فیبر نوری و اینترنت همراه پیدا کردن راه حل برای چالش‌های مرتبط با هوش مصنوعی تلاش برای حل مسئله فرار نخبگان و به ویژه در عرصه فناوری اطلاعات حل مسائل مربوط به حوزه رگولاتوری و ده ها چالش کوچک و بزرگ دیگر انتظار این وزیر جوان و اندیشمند را می‌کشند اما می‌دانم هاشمی مردی است که در این میدان استوار قدم خواهد گذاشت و با همکاری سه قوه بخش خصوصی و دانشگاه ها قادر است مشکلاتی که امروز پیش پای این وزارتخانه هستند را برطرف کند.

ذوالنوری: جای پای وزیر پیشنهادی ارتباطات در تمامی زمینه ‌های فناوری وجود دارد

نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات چه گفتند؟ | موافقت کمیسیون صنایع و مخالفت کمیسیون فرهنگی

مجتبی ذوالنوری، نماینده مردم قم در مجلس در جریان جلسه علنی امروز در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فن‌آوری گفت: امروز اینترنت نه تنها جزو لاینفک زندگی همه مردم است بلکه در حقیقت اساس زندگی مردم است. ما داریم دولت الکترونیک را ترویج می‌دهیم. امروز حاکمیت ملی کشورها حاکمیت اقتصادی پولی و بانکی حاکمیت نظامی و امنیتی اجتماعی و سیاسی و فرهنگی متاثر از فضای مجازی و اینترنت است. در آینده نزدیک این مصاف بسیار مهیب‌تر خواهد شد با اجرایی شدن پروژه بسیار گسترده استارلینگ و فعال شدن ده‌ها هزار ماهواره در مدار لئو مدار لئو و ژئو و ماهواره‌های مختلف پژوهشی مخابراتی تجاری جاسوسی در بالای سر ما شرایط بسیار پیچیده ای خواهیم داشت.

وی ادامه داد: امروز حملات سایبری می‌تواند پدافند غیرعامل ما رت تحت تاثیر قرار بدهد. امروز باید بپذیریم که اقتصاد مردم ما ارتباط ما با دنیا تبادل اطلاعات ما به میزان اقتدار ما در عرصه فضای مجازی بستگی دارد. کسی نمی‌تواند این را انکار کند. امروز ظهور پلتفرم‌ها پیام رسان‌ها و بدافزارها باج‌افزارها نرم‌افزارها می‌تواند همه ابعاد زندگی ما را تحت تاثیر قرار بدهد. چه کسی می‌تواند پرچم مقابله و مبارزه را در این عرصه با جنگ نرم دشمن روایت‌ها در فضای مجازی از حوادث مختلف صیانت از منافع ملی به دست بگیرد که مردم ما بتوانند بهره لازم را از این عرصه و امتیاز که نتیجه قرن‌ها تلاش علمی بشر است تامین کند و خطرات و ناامنی‌ها رو از مردم ما دفع کند.

ذوالنوری عنوان کرد: امروز تشکیل شبکه ملی اینترنت پایه‌ای که در تامین موتور جستجو فضای ابری محتوای لازم پلتفرم‌های لازم و همه نیازمندی‌ها به شکل که هم تهدیدات را دفع کند و هم ارتباط دانشمندان ما پژوهشگران، نخبگان، تجار ما را با دنیا بتواند تامین کند امروز یک نیاز و ضرورت جدی است. خبر دارید دیده‌اید که در همه آشوب‌ها آن چیزی که امنیت تهدید می‌کند استفاده از فضای مجازی توسط دشمن است. ممکن است گزینه‌های متعددی برای این مسئولیت وجود داشته باشند .

نماینده مردم قم تاکید کرد: اینجا من تشکر جدی از جناب آقای دکتر پزشکیان دارم که یک نخبه جوان را سکاندار این کشتی ترقی و تعالی قرار داده است. برادر عزیزم جناب آقای دکتر ستار هاشمی از دو درصد نخبگان برتر دنیا در این عرصه است. شما نمی‌توانید عرصه‌ای را در کشور در زمینه آی تی، دولت الکترونیک، ایجاد پلتفرم‌ها، گسترش فضای الکترونیکی و استفاده از فضای مجازی و فضای سایبر و اینترنت به نظر بیاورید که آنجا جای پای تاثیرگذاری جناب آقای ستار هاشمی مشهود نباشد .عزیزانی هم که به عنوان مخالف صحبت کردند ضمن احترام به فرمایشاتشان نکته جانداری نگفتند که رد مسئولیت ایشان باشد. از ابتدا پیشنهاد وزارت به ایشان تا قطعی شدن این مسئولیت و معرفی به مجلس یک هفته زمان نشده است. ما چه توقعی داریم که یک برنامه منسجم و مدون کاربردی که نیاز به بررسی‌های گسترده دارد در کمیسیون تخصصی مطرح بشود که ملاک رد یا تایید کمیسیون باشد؟ بنابراین با توجه به نخبگی، فرزانگی سو وابق گسترده علمی رشدی که بدون وابسته به هیچ جریان سیاسی اتفاق افتاده است باید به ایشان اعتماد کرد.

هاشمی با پیچ و خم‌های وزارت ارتباطات به خوبی آشنایی دارد

نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات چه گفتند؟ | موافقت کمیسیون صنایع و مخالفت کمیسیون فرهنگی

کمال حسین‌پور نماینده مردم سردشت در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر روز شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در اظهاراتی به عنوان موافق با بیان اینکه سید ستار هاشمی فردی متعهد، حرفه‌ای و شناخته شده در عرصه فناوری و نوآوری کشور است عنوان کرد: او استاد تمام هوش مصنوعی و یکی از پژوهشگران برتر این حوزه است که طی سال‌های اخیر اثرات مثبتی از آنچه در مناصب دولتی و چه در مناصب حاکمیتی به جای گذاشته است؛ دکتر هاشمی مراحل پیشرفت کاری خود را به صورت سلسله مراتبی و از مدیر کلی در استان فارس گرفته تا معاونت نوآوری وزارت ارتباط با سخت‌کوشی و پشتکار گذرانده است و با پیچ و خم‌های این وزارت‌خانه به خوبی آشنایی دارد و این مزیت می‌تواند به ایشان در تعامل پویا با بدنه وزارتخانه و چالش‌های آن کمک ارزشمندی نماید.

وی افزود: در برنامه‌های پیشنهادی دکتر هاشمی بر موارد متعددی از جمله توسعه زیرساخت‌های دیجیتال و استفاده از فناوری‌های نوین همانند هوش مصنوعی برای بهبود دسترسی شهروندان به خدمات دولتی و غیره تاکید شده است.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه دکتر هاشمی فقط یک فرد نیست بلکه نماد یک جوان نخبه ایرانی است که توانسته است با تلاش و پشتکار در نظام مقدس اسلامی رشد و بالندگی پیدا کند گفت: ما با آرای با رای موافق خود به او می‌توانیم این سیگنال را به جامعه جوان نخبه کشور بدهیم که مجلس ما پشتوانه جوان‌گرایی و شایسته سالاری است؛ بیایید از کاندیدایی حمایت کنیم که آمده است تاثیری مثبت بر جامعه ما به ویژه جوانان نخبه بگذارد. از نمایندگان مجلس خواهش می‌کنم که با حمایت و رای به وزیر جوان راه بلند گام مهم در فراهم‌سازی فرصت‌های رشد نوآورانه بردارید بیایید با هم آینده‌ای بسازیم که در آن فضای مجازی پلی بین دولت و ملت باشد و نه تهدیدی مزمن.

حسین‌پور گفت: جامعیت کارهای علمی وزیر پیشنهادی ارتباطات در حوزه امنیت سایبری و فناوری‌های نوین و نیز سوابق مدیریتی ایشان در دو قوه مجریه و قضاییه در طراحی و اجرای پروژه‌های فناورانه در تراز کشوری نشان از کارآمدی اوست؛ او هر دو تخصص سخت‌افزار و نرم‌افزار را دارد؛ این در حالیست که یکی از بزرگترین نقایص در کارآمدی مدیران کشور نداشتن بینش توأمان سخت افزاری و نرم‌افزاری است.

وی تاکید کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تنها یک نهاد نیست بلکه این وزارتخانه زمینه‌ساز و محرک راهبردهای اقتصادی سیاسی اجتماعی فرهنگی و نظامی جمهوری اسلامی ایران است و بیش از دیروز نیازمند مدیری راهبردی است. ایشان بر خلاف بسیاری از متخصصین این حوزه قادر به تولید گوشی‌هایی با فناوری ایرانی هستند. دکتر هاشمی از پیشتازان مدیریت در حوزه هوش مصنوعی و آزمون پس داده است و این یعنی بینش توأمان راهبردی و تمدنی.

این نماینده مجلس عنوان کرد: من نگرانی جمعی از همکارانم را بر سر اصول مبانی و کلیات کابینه پیشنهادی دولت درک می‌کنم اما از همکاران عزیز و دلسوزم می‌خواهم که برای پیاده‌سازی درست و بدون توقف برنامه‌های دولت به این کابینه و به ویژه وزیر پیشنهادی ارتباطات رای مثبت دهند. به هر حال سلیقه و رای و نظر مردم در انتخابات اخیر ریاست جمهوری متفاوت بود و باید به این سلیقه احترام گذاشت. باید هرچه زودتر کابینه دولت برای حل مشکلات مردم در شرایط سخت و دشوار امروز کشور با تعامل مجلس انقلابی و دولت تشکیل شود.

حسین‌پور گرانی‌های افسار گسیخته کمر مردم را خم کرده و اجاره بها و هزینه‌های بهداشتی و درمانی بی‌داد می‌کنه و بیکاری توان مردم را بریده است اما ما می‌توانیم به برنامه‌ها بسیاری از وزرای پیشنهادی در راستای عبور از وضع موجود امیدوار باشیم. ما فرصتی برای آزمون و خطا نداریم و هیچ عذری نیز پذیرفته نیست. انتظار می‌رود که وزرا با تلاش شبانه روزی و کار خستگی ناپذیر در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری کار کنند و ان‌شاءالله موفق باشند.

ستار هاشمی بهتر از هر کسی چالش‌های وزارت ارتباطات را می‌شناسد

نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات چه گفتند؟ | موافقت کمیسیون صنایع و مخالفت کمیسیون فرهنگی

محمدرضا رضایی کوچی نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات طی سخنانی به عنوان موافق با بیان اینکه «خانواده آقای هاشمی در استان فارس زندگی می‌کنند و جز خانواده‌های خوش‌نام هستند»، اظهار کرد: آقای دکتر ستار هاشمی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه علم و صنعت رتبه نخست را کسب کرده و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز است؛ او جوان‌ترین استاد تمام هوش مصنوعی در ایران و یکی از ۱۰ متفکر برتر هوش مصنوعی در کشور و در زمره دو درصد دانشمندان برتر جهانی است.

وی تاکید کرد: آقای هاشمی کارشناسی، مدیر کلی و نهایتاً معاونت یک وزارتخانه را بر عهده داشته است و اگر به دنبال تحول و حرکت رو به جلو باشیم باید برنامه‌ریزی و مدیریت را به افرادی بسپاریم که از درون همان حوزه هستند. امروز با انتخاب دکتر ستار هاشمی که مورد استقبال بدنه کارشناسی این وزارتخانه قرار گرفته است موجب خوشحالی و اراده بیشتر در بدنه این وزارتخانه خواهیم بود. او بهتر از هر کسی چالش‌های این وزارتخانه را می‌شناسد و راهکارهای حل آنها را می‌داند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه دنیا با سرعت بسیاری به سوی آینده پیش می‌رود و امروز دنیای دیجیتال چنان بر ابعاد مختلف زندگی اجتماعی ما عجین شده هست که حتی تصور یک درصد زندگی بدون آن ممکن نیست و اینترنت بخش لاینفک از زندگی بشر شده است، عنوان کرد: با افزایش جمعیت و کمبود منابع نیاز به صرفه‌جویی در هزینه‌های اداره کشور جز در استفاده حداکثری از فضای الکترونیک چاره‌ای نیست؛ هوش مصنوعی پدیده شگفت انگیزی است که همه نظم‌های قبلی را به طور غیر قابل تصوری به هم زده است و آقای هاشمی اشراف کامل به این موضوع مهم و اساسی کشور دارد.

رضایی کوچی با اشاره به کارنامه و سوابق عملکردی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: او در هر حوزه‌ای که فعالیت کرده عملکرد قابل قبولی داشته است و در ارزیابی مدیران قوه قضاییه به عنوان مدیر برجسته این قوه شناخته شده است. خبرهایی که از تشکل‌ها و جوامع دانشگاهی به گوش ما می‌رسد نشان از این است که حمایت از ایشان به معنای حمایت از نخبگان و جوانان کشور است سن و حضور ایشان باعث شده که میانگین سنی کابینه کاهش پیدا کند.

وزیر پیشنهادی فناوری و ارتباطات: تلاش می‌کنیم تا شاهد عدالت اطلاعاتی در کشور باشیم

ستار هاشمی، وزیر پیشنهادی فناوری و ارتباطات در جریان جلسه علنی امروز مجلس درباره برنامه های خود برای این وزارتخانه گفت: اینک در محضر شریف شما نمایندگان ملت می‌خواهم استواریم را بر عهدی که در همه این سال‌ها با خود داشتم تجدید کنم که برای بهبود وضعیت و پیشرفت همه جانبه کشور از هیچ کوششی فروگذار نکنم در این مسیر و مسیر حرکت به سمت اهداف بلند تسلیم ناملایمات کمبودها و دشواری ها نشوم بلکه همه توان و ظرفیت را برای تحقق بهترین‌ها بسیج نمایم.

وی ادامه داد: بی تردید موفقیت در این مهم به جز فضل الهی و همراهی دولت و مجلس و همه همکاران و نهادهای ذی مدخل میسر همکاری و تعامل مهمی که با محوریت ایده رئیس جمهور محترم جناب آقای دکتر پزشکیان تحت عنوان کابینه وفاق ملی امروز رنگ واقعیت به خود گرفته است. بنده در طول مدت فعالیت و خدمات انجام شده چه در دانشگاه و در چه در مدیریت در قوای مجریه و قضائیه از سطوح استانی تا سطوح ملی رویه و دیدگاه هم تعامل اجماع سازی و مفاهمه  برای حداکثر نمودن منافع ملی بوده و عمیقاً با ایده وفاق ملی خوی گرفتند. عمیقاً باور دارم دانایی مقدمه توانایی قدرت است علم و قدرت در همسایگی همدیگر قرار دارند بنابراین باور دارم که این همراهی صاحبان علم و اندیشه در کشور را به نحو احسن مورد بهره‌برداری استفاده قرار دهند که ان‌شاءالله موجب حکمرانی کارآمد و عزتمندانه در تمام عرصه‌های مدیریتی و اجرای کشور خواهد بود.

هاشمی عنوان کرد: نمایندگان عزیز و وکلای محترم مردم اگر ما دنبال حکمرانی قدرتمند در فضای مجازی و رسیدن به جایگاه شایسته در دنیا هستیم راهکار آن رسیدن مرزهای دانش است. بی‌گمان یکی از وزارتخانه‌هایی که می‌تواند در این راستا پیشرفت کشور را تضمین کند وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشران بسیاری از صنایع مختلف در کشور خواهند بود این صنایع شامل حوزه کشاورزی، بهداشت، صنعت هوایی، خودرو، معدن و همه صنایع عملاً با این حوزه شدند. در حوزه‌های علوم انسانی در علوم حوزوی بدون امکان استفاده از ظرفیت های اثرگذاری در فضای مجازی و در دنیای پیرامونی میسر نخواهد بود اما از چالش‌هایی که در این حوزه بایستی به صورت جدی توجه قرار بگیرد بحث انسجام حکمرانی در فضای سایبری و دسترسی عادلانه به اینترنت پرسرعت است ارتقاء سهم صادرات محصولات دانش‌بنیان و همچنین بحث‌های مرتبط با مخاطرات سایبری نقض حریم خصوصی مردم و سرمایه گذاری مناسب در بحث‌های زیرساختی در کشور خواهد بود بر این اساس برنامه‌های خود را ذیل ۶ محور خدمت شما عزیزان تقدیم می‌کنم .محور اول بحث توسعه ارتباطات و شبکه ملی اطلاعات است یکی از موضوعاتی که به جد در برنامه ما در صورت اعتماد شما نمایندگان عزیز مردم در کار قرار خواهد گرفت.

وزیر پیشنهادی ارتباطات ادامه داد: اگرچه ما توسعه‌هایی را در کشور با استفاده از ظرفیت پهباد به همراه داشته‌ایم اما این ناترازی بین زیرساخت ارتباطی همراه و ثابت بایستی جبران شود که این مهم می‌تواند کمک بکند عدالت ارتباطی را در کشور شاهد باشیم. توسعه زیرساخت های ارتباطی به روستاها مهم است که بنده بر خود تکلیفی دارم که به صورت ویژه دنبال کنم؛ چرا که برآمده از همین مناطق محروم هستم و واقعا باور دارم به این نکته که این وظیفه رو بایستی با جدیت بیشتری ان‌شاءالله دنبال کنیم و با حضور نمایندگان محترم مجلس ان‌شاءالله این مهم را با تمام وجود دنبال خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره حمایت از خدمات محتوایی در فضای مجازی گفت: برنامه‌هایی برای الگوهای اقتصادی برای توسعه محتوا داریم که در آن به دنبال ایجاد محیط امن برای خانواده ها و تولید محتوا براساس فرهنگ کشورمان هستیم.

وی درباره برنامه اش در حوزه صنعت فضایی گفت: این موضوع را با جدیت و با نگاه تثبیت جایگاه کشور دنبال کرده و از ظرفیت بخش خصوصی برای ایجاد اقتصاد فضایی استفاده می‌کنیم.

هاشمی، رضایتمندی مردم از خدمات پست با محوریت هوش مصنوعی و بهینه سازی فرایندها را از دیگر برنامه‌های خود عنوان و اظهار کرد: امیدواریم با استفاده از خدمات سکویی و مشارکت بخش خصوصی و تعامل با شرکت‌های بین‌المللی پستی و حمل و نقل دنبال کنیم.

استفاده از فیلترکشن در فضای مجازی آسیب‌های جدی به همراه داشته است

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اینکه آیا شیوه های کنونی مدیریت دسترسی به فضای مجازی درست است گفت: استفاده از فیلترکشن در فضای مجازی آسیب های جدی به همراه داشته است از جمله آن افزایش هزینه به سبد هزینه خانوار است. همچنین بسیاری از حملات سایبری از طریق فیلترشکن هایی است که به صورت غیرمجاز روی گوشی ها نصب می شود.

وی افزود: باورم این است که نتوانسته ایم با ابزارهای موجود دغدغه های رهبر معظم انقلاب را پاسخ دهیم. همان طور که مقام معظم رهبری فرمود فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد پس بر خود تکلیف می دانیم با استفاده از فناوری‌ها به دغدغه‌های مردم پاسخ داده تا از فرصت‌های فضای مجازی حداکثر استفاده شود و آسیب‌های استفاده از فضای مجازی را به حداقل برسانیم.

وزیر پیشنهادی کابینه چهاردهم گفت: نگاه ما این است که فضای مجازی با قاعده داشته باشیم لذا دسترسی‌ها را ذیل سیاست های کلی نظام تعریف می کنیم؛ درست است که وزرات ارتباطات مجری سیاست های فضای مجازی و شورای امنیت ملی است اما باور داریم که می توان به عنوان بازوی مشورتی تحلیل های کارشناسی را ارائه داده و با نگاه اجماع‌سازی و اقناع سازی جلو رویم.

هاشمی افزود: با توجه به وعده های رییس جمهور باید ارزیابی روند گذشته برای تحقق اهداف فراهم شود لذا باور دارم اصلاح شیوه مدیریت فضای مجازی در چارچوب قوانین و مقررات و با درنظرگرفتن مسائل کشور از طریق اجماع و وفاق ملی و مصوبات شوراها و ساختارها و ذیل سیاست های رهبری ممکن و مقدور است.

وزارتم ادامه وزرات هیچ کسی نخواهد بود

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات حمایت از سکوها و محتواها و خدمات داخلی را از برنامه هریس برشمرد و گفت: متعهدم که اگر مجلس اعتماد کند، بدون هیچ وابستگی به فرد و گروهی و تنها در خدمت دولت وفاق ملی مدافع منافع ملی ایران باشیم و با رعایت اصول عدالت و انصاف نسبت به وظایف محوله پاسخگو باشم و گردنم را برای تعهدم می گذارم. همچینین وزارتم ادامه وزرات هیچ کسی نخواهد بود. از نظرات مشورتی کارشناسان و متخصصان استفاده می کنم و نهایت تلاشم را برای افزایش کارآمدی و اثربخشی به کار می‌گیرم.

کد خبر 875001
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha