سید شمس‌الدین حسینی و حسین صمصامی که هر دو سابقه عضویت در کابینه محمود احمدی نژاد و حضور در راس وزارت اقتصاد وی به عنوان وزیر و سرپرست را دارند درباره عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی پزشکیان نظرات متفاوتی بیان کردند.

همتی

به گزارش همشهری‌آنلاین، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: خروج از برجام برای ما تبعات داشت. متاسفانه در آن دوران ارتباط خود را با کشورهای همسایه به صفر رساندیم و در نتیجه درآمد ارزی به شدت کاهش پیدا کرد اما آقای همتی ذخیره ارزی کشور را حفظ کردند.

سید شمس‌الدین حسینی در جریان جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی عنوان کرد: آقای همتی مدارج علمی خود را در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران طی کرد که این مورد برای ما خیلی ارزشمند است و اعتقاد داریم چنین کسی به اقتصاد ایران آگاه تر است. سابقه اجرایی ایشان به عنوان رییس بیمه و رییس کل بانک مرکزی نیز بسیار قابل اهمیت است. ایشان ۱۹ ماه در جبهه نیز حضور داشتند.

وی ادامه داد: در رسیدگی به برنامه و عملکرد ایشان و دیگر وزرای پیشنهادی به تجارب توجه کنید. وزارتخانه جای آزمایش نیست. از سال ۷۶ تا ۹۹ رشد اقتصادی کشور ما متأسفانه ۲ درصد بوده است. از برجام دفاع نمی‌کنم اما می‌گویم خروج از برجام ربطی به بانک مرکزی و مدیریت آن ندارد. خروج از برجام برای ما تبعات داشت. متاسفانه در آن دوران ارتباط خود را با کشورهای همسایه به صفر رساندیم و در نتیجه درآمد ارزی به شدت کاهش پیدا کرد. باید با امید با مردم صحبت کنیم. ایشان ذخیره ارزی کشور را حفظ کردند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: دیروز یکی از سازمان برنامه و بودجه تماس گرفت و گفت به آقای همتی رای ندهید چون ایشان به سختی به ما ارز می‌دهند. چنین تحلیل‌هایی بسیاری از واقعیت ها را در نظر نمی‌گیرد. نباید بیماری های مزمن اقتصاد ایران را نادیده بگیریم.

حسینی در پایان خاطرنشان کرد: وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان‌های ذیل آن نیاز به مدیری با تجربه دارد. اگر قوانین کشور ما درست بود چه نیازی به اختیار ویژه داشتیم؟ بانک آینده به غلط تشکیل شد. آقای همتی تعهد داد که از ابزارهای پولی و بانکی استفاده کند و اهداف برنامه توسعه را دنبال کند. موضوع ترک فعل برای آقای صالح آبادی نیز مطرح شده است. نمی‌گویم که آقای همتی بهترین عملکرد را داشته است. ایشان ۱۰ روز سفر چین بود و در شرایطی بحرانی به بانک مرکزی آمد.

صمصامی: وزارت «همتی» باعث ناامیدی فعالان اقتصادی می‌شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد همتی در دوران ریاست بانک مرکزی گفت که در صورت اخذ رای اعتماد همتی از مجلس، ناامیدی در عرصه اقتصادی کشور را شاهد خواهیم بود.

حسین صمصامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز مجلس به عنوان اولین مخالف عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی اقتصاد اظهار کرد: آزموده را آزمودن خطاست؛ مقام معظم رهبری معیارهایی برای انتخاب وزرای پیشنهادی بیان کردند که کارآمدی از مهم‌ترین آنها است منتها بررسی عالمانه و دقیق عملکرد آقای همتی در زمان تصدی ریاست بانک مرکزی از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که او نمره قابل قبولی نگرفته و ناکارآمدی‌اش باعث بحران‌های متعدد و جدی در جامعه شده است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع بانک تات و بانک آینده اظهار کرد: اقدامات نامتعارف را در این زمینه شاهد بودیم که عمده چالش‌ها به خاطر سهامداران کلان و بنگاهداری و مال‌سازی بود که قرار بود رئیس بخش بانک مرکزی با آنها برخورد کند اما کار به سمت دیگری شد یعنی بانک تات در بانک آینده ادغام شد و عملا شرایط مخربی را به وجود آورد که شاهد استقراض گسترده از بانک آینده بودیم.

صمصامی یادآور شد: این وضعیت باعث تحمیل تورمی به آحاد جامعه شد و آقای همتی مسیر نادرست مدیران قبلی را ادامه داد و اصلاح نکرد. اختلالاتی که بانک آینده ایجاد کرد مورد برخورد قرار نگرفت و به دولت سیزدهم منتقل شد به طوری که اکنون شاهد بدهی بسیار زیاد بانک آینده به بانک مرکزی هستیم.

وی با اشاره به ادغام موسسه مالی نظامی در بانک سپه گفت: آقای همتی در زمان ریاست بانک مرکزی باید از اختیارات‌ش در مسیر درست استفاده می‌کرد اما کلیه بانک‌های نظامی را ادغام کرد که ماحصل آن مشکلات عمیقی بود ریشه این مشکلات به شیوه نادرست مدیریتی بر می‌گردد.

صمصامی با اشاره به موضوعات ارزی اظهار کرد: آقای همتی در برنامه‌های اعلامی خود به موضوع حفظ و تقویت ارزش پول ملی اشاره کرده حال این‌که نرخ ارز در دوران مسئولیت ایشان در بانک مرکزی سه برابر شد که نتیجه‌ای جز کاهش ارزش پولی نداشت؛ در صورتی که مجلس شورای اسلامی به آقای همتی اعتماد کند فعالان اقتصادی نسبت به بهبود اوضاع اقتصادی ناامید می‌شوند.

وی افزایش نقدینگی را از دیگر عملکردهای همتی در دوران ریاست بانک مرکزی برشمرد و مدعی شد: آقای همتی در پرونده چای دبش ترک فعل کرده و متهم است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مورد موضوع شوک افزایش قیمت بنزین اظهار کرد: آقای همتی افزایش نرخ بنزین را برای تامین کسری بودجه به قیمت لیتری ۵۰۰۰ تومان مطرح کرد و در بهار ۱۴۰۰ اعتراف کرد که اجرای سیاست افزایش قیمت بنزین باعث ایجاد شوک در بازار ارز شده است.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: دامنه افزایش قیمت بنزین و تلاطمات اقتصادی و ناآرامی‌ها در کشور تا جایی ادامه پیدا کرد که شیطان بزرگ دست به ترور سردار سلیمانی زد همان زمان آنها گفتند که وضعیت اقتصادی ایران نامطلوب است و شرایط داخل کشورمان شکننده است پس آیا نمی‌توان گفت که آمریکایی‌ها براساس تحلیل‌های اقتصادی و اجتماعی حاکم بر کشورمان آن زمان را برای شهادت سردار مقاومت تعیین کردند؛ این حقایق حجت را بر ما نمایندگان تعیین می‌کند که به آقای همتی اعتماد نکنیم.

کد خبر 875148
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
    0 0
    آقای همتی خسارت محض است و تمام
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
    0 0
    سیب پخته خنده اش میگیره از دفاعیه بعضی ها افزایش ۹۰۰ درصدی قیمت دلار در زمان همتی اتفاق افتاده چطور می خواهد وزیر بشه اگر کاربلد بود اون بار چرا کار نکرد چرا جلوی افزایش قیمت دلار را نگرفت اگر این بار هم نتونه و دلار ۹۰۰ درصد گران بشه و برسه به خال آسمان چی وامصیبتا