معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به قرارداد با چین برای ساخت ۷۹۱ واگن گفت: ۱۵ درصد از پیش پرداخت قرارداد از طریق فاینانس باید انجام می شد؛ یک دولت آمد و رفت و نتوانست ال‌سی را فعال کند. ال‌سی نیز تا آبان ماه سال قبل فرصت داشت و باید عملیاتی می شد، در غیر این صورت قابل استفاده نیست

محسن هرمزی

به گزارش همشهری، محسن هرمزی درباره قرارداد با چین برای تأمین واگن های مترو، اظهار کرد: ما قرارداد ۶۳۰ دستگاه به اضافه ۱۶۱ دستگاه واگن با چین را داریم که به ۷۹۱ دستگاه رسید. قرار بود از محل دو هزار دستگاه واگن که وزارت کشور قبول کرده، هزار و ۵۰ دستگاه واگن تأمین شود.

وی در نشست خبری با بیان اینکه با پیگیری های صورت گرفته در مترو و شهرداری ۱۵ درصد پیش پرداخت از محل بند ز تبصره ۱۹ باید تأمین می شد، خاطرنشان کرد: قرار بود حواله نفت از این بابت بگیریم که دریافت کردیم. بانک شهر به عنوان بانک عامل و سازمان شهرداری ها و دهیاری ها به عنوان کارفرما وارد عمل شدند. نفت هم به فروش رسید اما در سال قبل سازمان شهرداری ها برای اربعین هزینه هایی را انجام داد و رقم باقی مانده کفاف پیش پرداخت را نمی داد.

هرمزی همچنین تصریح کرد: یکی از مهمترین کارهای این دوره عملیاتی کردن قرارداد با چین بود و تسهیلاتی که گرفته شد به این دلیل بود که فاینانس عملیاتی شود و اگر این تسهیلات دریافت نمی شد، ۶۳۰ دستگاه واگن را نداشتیم. اگر شهرداری این ریسک را انجام نمی داد واگن ها ساخته نمی شد. این همت شهرداری بود و دولت وقت هم کمک کرد. جابجایی اولویت ها برای حواله نفت صورت گرفت و به اتوبوس ها اختصاص یافت؛ لذا ناچار شدیم با ضمانت سازمان شهرداری ها و مکاتبه با وزارت کشور، تسهیلات دریافت کنیم تا ۹.۷ درصد پیش پرداخت را انجام دهیم و فاینانس عملیاتی شود.

هرمزی با بیان اینکه این تسهیلات به نام شرکت واگن سازی بوده است، اظهار کرد: ۹۰ میلیون یورو تسهیلات، وام شخصی نیست. این ریسک را شهرداری انجام داد و با ضمانت حواله های نفت تسهیلات را دریافت کرد.

تخصیص ارز برای پیش پرداخت

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه ما از بانک مرکزی ارز گرفتیم و به شرکت نورینکو پرداخت کردیم تا فاینانس عملیاتی شود، گفت: سهم ۵.۳ درصدی باقی مانده که دیروز جلسه ای را در دفتر معاون وزیر صمت داشتیم و بر اساس آنچه گفته شد منابع ریالی آن توسط سازمان شهرداری ها تأمین شده است. تخصیص ارز باز شده و در شهریورماه انجام خواهد شد تا سهم ۱۵ درصد تکمیل شود.

از سال آینده براساس جدول در ابتدا هر ماه دو رام و سپس هر ماه سه رام وارد می شود

هرمزی با تأکید بر اینکه طرف چینی پول را گرفته و قرارداد عملیاتی شده است، یادآوری کرد: تولید انبوه واگن آغاز شده و در بهمن ماه اولین رام را تحویل خواهیم گرفت و امیدواریم همان زمان حمل آن انجام شود و از سال آینده بر اساس جدول در ابتدا هر ماه دو رام و سپس هر ماه سه رام وارد می شود که البته در این قرارداد ۵۵ درصد داخلی سازی است. از محل فاینانس و کنسرسیوم شکل گرفته در چین سهم واگن سازی را هم برای توسعه آن دریافت کردیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: این تسهیلات نیاز به مصوبه شورا نداشت اما اعضای شورا این نظر را داشتند که لایحه ای در خصوص تسهیلات اخذ شده برای قرارداد به شورا ارائه دهیم. اگر شورا حمایت نمی کرد این تسهیلات دریافت نمی شد. اگر رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل حمایت نمی کرد این اتفاق نمی افتاد.

فرسودگی ۱۰۰ درصدی تاکسی ون‌ها

هرمزی با بیان اینکه بخشی از قرارداد که اولویت نداشت از دستور کار خارج شد، گفت: در حال حاضر اتوبوس و تاکسی در اولویت ماست. شهرداری می توانست زیر بار مسئولیت نرود و کسی هم خرده نمی گرفت؛ چراکه وظیفه تأمین تاکسی نداشتیم. ناوگان تاکسی ون ۱۰۰ درصد و ناوگان تاکسی سواری بیش از ۶۰ درصد فرسودگی دارد.

وی تعداد اتوبوس های شاغل تهران در ابتدای دوره ششم را ۸۶۰ دستگاه عنوان کرد و افزود: با توجه به این موضوع باید نوسازی اتوبوس ها مورد توجه قرار می دادیم. تاکسی ها و اتوبوس هایی که وارد خواهد شد جریان زندگی در شهر را تغییر خواهد داد.

تاکسی برقی‌های وارداتی

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر اینکه از هر نقطه کار را شروع کنیم نواقصی وجود خواهد داشت، گفت: تا پنج روز آینده اولین گروه تاکسی ها به بندرعباس خواهد رسید. اگر در ترخیص به مشکل برنخوریم ۱۵۰ دستگاه تاکسی برقی آیون دریافت می شود.

وی ادامه داد: مجوز کمیسیون ذخایر ارزی بانک مرکزی را برای تأمین ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی دریافت کردیم و تا چهارشنبه روند آن طی خواهد شد. سرعت ساخت تاکسی ها در شرکت سازنده زیاد است و ظرف چهار ماه کل محموله وارد شهر خواهد شد.

هرمزی با بیان اینکه ۱۱۰ دستگاه اتوبوس برقی در سه بخش تحویل گرفته خواهد شد، اظهار کرد: این اتوبوس ها از محل دو هزار و ۵۰۰ دستگاه تأمین می شود. بانک مرکزی موضوع قرارداد ما را تصویب کرده و مسیرها هماهنگ شده و ضمانت های انجام شده و ادامه خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه فرمانداری تأییدیه داده و مکاتبات آن هم انجام شده است، تصریح کرد: بخش اول خودروها حمل شده و تا آخر هفته به بندرعباس می رسد و این نشان می دهد که کار انجام شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه هر روز از عمر این دوره مدیریت شهری یک اتوبوس وارد شهر شده است، یادآور شد: ساخت ایستگاه های مترو و اورهال اتوبوس ها در این دوره انجام شده و به نظر بنده یکی از درخشان ترین دوره های مترو را شاهد بوده ایم.

وی با بیان اینکه تا همین امروز به اندازه دوره گذشته تاکسی جدید وارد کردیم، گفت: ما در اتوبوسرانی با عقب ماندگی جدی روبه رو بودیم و اتوبوس ها کاملاً فرسوده بودند. ۱۳ هزار تاکسی از رقم اسمی تاکسی های تهران فعال نیستند و با مجاهدت در سازمان تاکسیرانی و رونمایی سامانه برخط، فضایی جدید در تاکسیرانی رقم خواهد خورد.

بیشتر بخوانید: تاکسی‌های برقی از چین به تهران بارگیری شدند | جزئیات آخرین وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی

کد خبر 875262
منبع: خبرگزاری شهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha