انتخاب کیسه خواب احتمالا یکی از پیچیده‌ترین تصمیمات خرید در بین تمام وسایل کمپینگ است، چه مبتدی باشید و به‌تازگی تصمیم به طبیعت‌گردی گرفته باشید و چه جزو افراد باتجربه در این کار باشید، موارد مهمی را برای تهیه کیسه خواب باید درنظر بگیرید.

کیسه خواب

به گزارش همشهری‌آنلاین، از هر کمپر باتجربه‌ای بپرسید، به شما خواهد گفت که یکی از رازهای لذت بردن از کمپینگ در طبیعت، داشتن یک خواب خوب شبانه است. گرما و راحتی کلید اصلی این نوع خواب هستند و درصورت استفاده از کیسه خواب خوب این فاکتورها به‌دست می‌آیند.

انتخاب کیسه خواب بر اساس کاربرد

اولین چیزی که برای انتخاب کیسه خواب باید درنظر بگیرید این است که برای چه کاری به کیسه خواب نیاز دارید. کوله گرد هستید و به شهرها و کشورهای مختلف سفر می‌کنید یا هر ازگاهی به طبیعت‌گردی می‌روید؟ وزن، شکل و ویژگی‌های بهترین کیسه خواب اغلب برای هر موارد مصرفی، متفاوت است.

کیسه خواب کمپینگ

کیسه خواب کمپینگ، کیسه خوابی است که قصد ندارید آن را برای فاصله زیاد با خود حمل کنید. نسبت به کیسه خواب‌هایی که برای کوله گردی و سفرهای طولانی و پیاده ساخته شده‌اند، سنگین‌تر، حجیم‌تر و برای راحتی بیشتر طراحی شده‌اند. همانطور که گفته شد، این تمرکز بر راحتی است که آنها را برای سفرهای کمپینگ با ماشین و یا سفرهای کوتاه فوق‌العاده می‌کند. هرچند هر کیسه خوابی می‌تواند یک کیسه خواب کمپینگ باشد، اما بهتر است برای سفری که قصد انجام آن را داریدمدل کیسه خواب خود را انتخاب کنید.

کیسه خواب دامنه‌گردی

برای انتخاب کیسه خواب‌های مخصوص دامنه‌گردی یا به‌طور کلی سفرهایی که نیاز به پیاده‌روی‌های طولانی و حمل وسایل زیاد دارند، وزن و جمع و جور بودن باید معیار اصلی شما باشد. قرار دادن یک کیسه خواب حجیم در یک کوله و اشغال فضای زیاد هرگز انتخاب ایده‌آلی نیست، هرچه کیف شما سبک‌تر باشد راحت‌تر سفر خواهید کرد. فوت و فن انتخاب یک کیسه خواب دامنه‌گردی مناسب، وزن کم و میزان گرم نگه داشتن بدن در هوای سرد است. بنابراین توجه به درجه بندی دمای کیسه خواب مهم است.

انواع کیسه خواب برحسب شکل

کیسه خواب‌ها به ۴ شکل متفاوت در بازار هستند. این ۴ مدل عبارتند از: کیسه خواب مستطیلی، نیمه مستطیلی یا بشکه‌ای، مومیایی و دبل. هر کدام از این اشکال ویژگی‌های مثبت و منفی دارند. شما باید بسته به نیازتان یکی از انواع این کیسه خواب‌ها را برای خود تهیه کنید.

ویژگی‌های یک کیسه خواب خوب

یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای انتخاب کیسه خواب مناسب در کمپینگ، وزن آن است. این مسئله را یک کوله‌گرد یا کسی که زیاد به کمپینگ می‌رود بهتر درک می‌کند که حتی گِرم‌ها هم در راحتی جابه‌جا کردن کوله تأثیرگذار هستند. به‌طور معمول، هرچه یک کیسه خواب جادارتر باشد، سنگین‌تر می‌شود. برای یافتن سبک‌ترین کیسه، به‌دنبال مدل‌های مومیایی یا بشکه‌ای باشید.

بیشتر بخوانید:

چگونه یک کوله‌پشتی مناسب برای سفر بخریم؟

برخی از کیسه‌های خواب دارای زیپ‌های متعددی هستند که بسته به نوع طراحی در اطراف کیسه قرار می‌گیرند و به شما امکان می‌دهند تا درصورت نیاز برای تنظیم تهویه، زیپ را باز کنید. بسیاری از مدل‌های کیسه خواب دارای طراحی هستند.

یکی دیگر از ویژگی‌های کیسه خواب مناسب داشتن جیب است. کیسه‌های خواب با جیب فضای بیشتری را برای نگهداری وسایل ضروری مانند شارژر، تلفن، ساعت یا چراغ قوه به شما می‌دهند. این ویژگی شاید کمی غیرضروری به‌نظر برسد اما به هیچ عنوان اینطور نیست. فکر کنید که در کیسه خواب هستید و باید سر ساعتی قرص بخورید یا بیدار ‌شوید تا ساعت را چک کنید؛ درصورت داشتن یک کیسه خواب با جیب این موضوع برای شما کاملا حل می‌شود.

چند گام برای خرید کیسه خواب

اولین قدم؛ بعد از شناخت و انتخاب یکی از انواع کیسه خواب، پیداکردن سایز مناسب خودتان است.

برای انتخاب کیسه خواب مناسب، به ۳ اندازه‌گیری کلیدی نیاز دارید: قد، دور شانه و دور کمر. اندازه‌گیری شانه و کمر به شما کمک می‌کند کیسه خوابی با عرض مناسب پیدا کنید. این کار بسیار مهم و ضروری است؛ چراکه وقتی به کمپینگ می‌روید، اگر کیسه خواب سایز مناسب خود را انتخاب نکنید، قطعا خوابی راحت و آسوده را تجربه نخواهید کرد.

دومین قدم؛ پیدا کردن درجه دمای مناسب

هر کیسه خواب دارای درجه بندی دمایی خاصی است که به شما امکان می‌دهد تا از محدوده بهترین عملکرد کیسه خواب مطلع شوید. طبق استانداردهای EN/ISO، همه کیسه خواب‌ها اکنون به‌طور مستقل آزمایش می‌شوند و درجه راحتی و درجه حرارت را دریافت می‌کنند. در این مورد نیز کیسه خواب‌ها مدل‌های گوناگونی دارند. هرکدام از کیسه خواب‌ها برای فصل و درجه دمای خاصی طراحی شده‌اند.

سومین قدم؛ انتخاب مناسب‌ترین جنس

عایق کیسه خواب معمولا ۲ نوع است: پنبه و الیاف. هرکدام مزایا و معایبی دارند و ما در زیر تفاوت‌های آن را بیان کرده‌ایم.

عایق پنبه: بادوام است، به‌راحتی فشرده می‌شود و سبک وزن است. اغلب کیسه خواب‌ها با این نوع عایق مقاوم در برابر آب است و در هوای سرد و خشک عملکرد خوبی دارد.

عایق الیاف: عایق مصنوعی یا الیاف بدون حساسیت بوده و خشک شدن آن کمی سریع‌تر است. علاوه بر آن قیمت کیسه خواب‌های الیاف نسبت به پنبه مقرون به صرفه‌تر است. این ویژگی‌ها کیسه خواب الیاف مصنوعی را به گزینه‌ای محبوب برای کمپینگ‌هایی تبدیل می‌کند که از محیط‌های مرطوب برخوردار است.

کد خبر 875476
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha