نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سومین روز از بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم، به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیس جمهور پرداختند.

مجلس شورای اسلامی

به گزارش همشهری آنلاین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سومین روز و ششمین جلسه بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی رئیس جمهور به بررسی صلاحیت فرزانه صادق، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی پرداختند.

لحظه به لحظه از ششمین جلسه بررسی کابینه پزشکیان | موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی چه گفتند؟

موافقت کمیسیون ها با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

در ابتدای این جلسه، عبدالجلال ایری نظر کمیسیون عمران مجلس درباره وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را قرائت کرد و از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های فرزانه صادق خبر داد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی خبر داد. سمیه رفیعی نظر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره فرزانه صادق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را قرائت کرد.

مخالفان وزیر پیشنهادی راه

از کارنامه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی نگرانم

محمد منان رئیسی با ابراز نگرانی از کارنامه خانم صادق، گفت: در زمان حضور ایشان در وزارت راه، تهران گران ترین پایتخت جهان از نظر مسکن شد. چه کسی متولی احداث و اهدای زمین در کشور است؟ شورای عالی شهرسازی کشور. در ۳۰ سال اخیر رشد قیمت دلار ۳۶۰ برابر و رشد زمین چند هزار برابر شده است. متاسفانه تراکم سازی و ارتفاع سازی در زمان حضور خانم صادق در وزارت راه و شهرسازی اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: با وزارت بانوان مخالف نیستم. دوست داشتم چند وزیر خانم داشتیم اما این وزارتخانه بسیار گسترده و تخصصی است. نباید گونه ای رفتار کنیم که دیگر امکان حضور بانوان و فرزند شهدا در وزارتخانه ها نباشد.

وی در پایان یادآور شد: به هرحال خانم صادق وزیر می‌شود اما من این حرف‌ها را گفتم تا یک سال دیگر نگویند چرا حرفی نزدی.

دغدغه انبوه‌سازی و ارتفاع سازی را از ما برطرف کنید

محمدتقی نقدعلی خطاب به وزیر پیشنهادی راه گفت: خانم صادق دغدغه انبوه سازی و ارتفاع سازی را از ما برطرف کنید. راهی جز گسترش شهرها و آماده‌سازی زمین ها برای مردم کشور وجود ندارد. از شما می‌خواهیم نسبت به این موارد حتما توضیح بفرمایید.

وی در پایان یادآور شد: خانم صادق شما را انسانی شریف، متخصص و فرزند شهید می‌دانیم. اما دغدغه هایی داریم که اگر برطرف شود به شما اعتماد می‌کنیم و اگر نشود به شما رای نخواهیم داد.

انتقاد از برنامه‌های ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

مجتبی یوسفی با اشاره به سوابق کاری وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: من افتخار می‌کنم در چهار سال یا گذشته در مجلس یازدهم ایشان جز مدیران پاکدست دولت بوده است اما از ۲۵ معاونت و سازمان وزارت راه و شهرسازی، او در یک بیست و پنجم آنها مدیریت کرده است. در دوره ۴ ساله شهید رئیسی ۵۸ هزار هکتار اراضی به وسعت سرزمینی ما اضافه شد اما در زمان ۴ ساله مدیریت خانم صادق ۱۸ هزار هکتار اراضی اضافه شد و در عین اینکه ایشان فرزند شهید، خانمی شریف و دست پاک هستند، در یک سال ۴۰ هزار هکتار اضافه شد. ایشان همچنین در شهرداری تهران مسئولیت داشتند و عملکرد ایشان در حوزه بافت فرسوده مشخص است.

موافقان وزیر پیشنهادی راه

وزیر پیشنهادی راه فردی با تجربه و دارای برنامه است

فرشاد ابراهیم‌پور گفت: وزیر پیشنهادی دارای تجربه و برنامه است و سلسله‌مراتب را طی کرده و اعتقاد به استفاده از نیروهای فرهیخته دارد. ما برای رسیدن به افق به وزیری کارشناس، کارآزموده و باتجربه نیاز داریم که چنین ویژگی‌هایی را خانم صادق دارد.

وزیر پیشنهادی راه اهل مبارزه با فساد است

فاطمه محمدبیگی با اشاره به اینکه وزیر پیشنهادی با هشت وزیر قبلی کار کرده و با بسیاری از مجموعه‌های وزارت راه ارتباط کاری داشته است. او بر امور وزارتخانه اشراف دارد، اظهار کرد: خانم صادق ثابت کرده که می‌تواند ظرفیت‌ها را با هم همسو کند. او به عنوان یک دختر شهید از بن دندان به نظام جمهوری اسلامی متعهد است و با اراده فولادین و مستحکم اهل مبارزه با فساد است.

رییس‌جمهور زنی کاربلد را به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی معرفی کرد

فضل الله رنجبر با بیان اینکه رئیس جمهور محترم زنی محترم و کاربلد را به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی معرفی کرده است که قابل ستایش است. این اقدام رئیس جمهور خط بطلانی است بر معاندینی که خارج از مرزهای کشور هستند. خانم صادق تمامی پست‌های این وزارتخانه را به صورت پله‌ای طی کرده است. تلفیق دانش و تجربه در ایشان وجود دارد. جسارت و شجاعت ایشان یادگار شهید در وزارت راه و شهرسازی قابل ستایش است.

صادق واردترین فرد برای تصدی وزارت راه و شهرسازی است

حسین محمدزاده گفت: خانم مهندس صادق با ۲۵ سال تجربه، اشراف کامل به موضوعات مرتبط به حوزه راه و شهرسازی دارد و واردترین فرد برای تصدی این وزارت خانه است.

تعامل با دیگر دستگاه ‌ها در وزارت راه و شهرسازی اهمیت دارد

لحظه به لحظه از ششمین جلسه بررسی کابینه پزشکیان | موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی چه گفتند؟

فرزانه صادق مالواجرد در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در بیان برنامه های خود برای وزارت راه و شهرسازی گفت: از آقای پزشکیان تشکر می‌کنم که یکی از وعده های انتخاباتی خود مبنی بر حضور زنان در عرصه سیاست را عملی کردند.

وی ادامه داد: تمامی دولت های گذشته در دوران گذشته عملکرد مثبت و خوبی داشتند. اعلام کرده ام که تعهد به مردم، تعهد نظام اسلامی به ولی نعمتان آن است. تغییر در شرایط حمل و نقل کشور به خوبی عملکرد مثبت دولت های گذشته را نشان می‌دهد.

صادق یادآور شد: صنعت حمل و نقل در چهار بخش زمینه ساز رفاه و مایحتاج مردم است. تعامل با دیگر دستگاه ها بسیار در این وزارتخانه اهمیت دارد. مدیریت و سامان دهی برنامه تولید و عرضه مسکن به ویژه برای جوانان و بی بضاعتان اهمیت دارد.

صادق مالواجرد ادامه داد: یکی از اولویت‌های اصلی برنامه کاری این جانب توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی در توسعه شبکه‌های ریلی، آزادراهی، بزرگراهی، راه‌های اصلی و فرعی و روستایی در کشور البته متناسب با ظرفیت بار و مسافر در هر محور با اصل توجه خاص به مسیرهای شریانی و ترانزیتی و کریدورها در پهنه سرزمین و اتصال آن‌ها به بنادر کشورهای همسایه با هدف بازیابی تاریخی حمل و نقل بین‌المللی از سرزمین ایران عزیزمان است. به غیر از نقطه نظری که در خصوص ساختار اقتصادی در وزارت راه و شهرسازی داشتم و این نکته به مراتب برای تامین بودجه امیدبخش است. از طرفی دیگر خوشبختانه با تدبیر عالی مقام معظم رهبری متصل ناشی از اشراف کامل معظم الله بر ابعاد مختلف موضوع حمل و نقل می‌باشد کمک بی‌نظیری برای تامین منابع مالی ابر پروژه‌های حمل و نقل صورت گرفته است که ان‌شاءالله با تعامل حداکثری دولت و مجلس در جهت استفاده کامل و فوری این ظرفیت فوق العاده ایجاد شده شاهد تحول چشمگیر خواهیم بود.

وی یادآور شد: در این خصوص تکمیل حلقه‌های جنوب شرق، تکمیل شبکه ریلی شمال به جنوب و مرکز تکمیل شبکه ریلی شرقی و غربی، اتصال بندر بوشهر پایتخت انرژی کشور، عسلویه و سایر استان‌های برنامه‌ریزی شده، برقی کردن قطارها و قطار سریع‌السیر و دالان‌های راهبردی ریلی و دریایی، ایجاد زمینه‌های اتصال چشمه بار مراکز بزرگ صنعتی و معدنی به شبکه ریلی از طریق مشارکت با بخش خصوصی از جمله اقدامات مهم است‌. در بخش زیرساختی و فرودگاهی، افزایش ظرفیت فرودگاه‌های اقتصادی ، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در ارتقای کمی و کیفی فرودگاه‌ها، کاهش مناطق پرواز ممنوع و محدودیت‌های پروازی، باز طراحی شبکه پروازی کشور از جمله راهکارهایی است که می‌توان در راستای افزایش پروازهای عبوری کشور و اقتصادی نمودن پروازهای داخلی به کار گرفت. تکمیل و توسعه شبکه آزادراهی، بزرگراهی ،راه‌های اصلی و فرعی به عنوان استخوان‌بندی اصلی شبکه جاده‌ای کشور در راستای توسعه اقتصادی و پاسخگویی و حمل و نقل فعلی کشور یکی از ضرورت‌های مورد نظر و اولویت‌های کاری اینجانب و همکارانم می‌باشد.

وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی گفت: توسعه شبکه آزادراهی کشور از طریق مشارکت بخش خصوصی و برقراری مشوق‌های جدید و جذاب برای حضور سرمایه‌گذاران، تکمیل شبکه بزرگراهی و رفع گلوگاه‌های باقیمانده در این شبکه‌ها، توجه به راه‌های منتهی به مرزهای کشور و محورهای ساحلی جهت افزایش ظرفیت حمل و نقل ترانزیتی و تبادل بار و مسافر با کشورهای همسایه یکی از مهمترین مسائل اینجانب خواهد بود. اولویت مهم دیگر در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل، توجه به توسعه و تکمیل شبکه‌های روستایی کشور است. راه‌های روستایی علاوه بر اهمیت حمل و نقل منطقه‌ای و اقتصادی دارای اهمیت ویژه اجتماعی و عدالت محوری می‌باشد. ضمن احیا مجدد ردیف ملی طرح مذکور و پیش بینی اعتبارات کافی برای برای آن لازم است شرایط بهره‌برداری از راه‌های مناسب برای روستاها و مناطق کم برخوردار و محورهای پرجمعیت را فراهم نماییم که این مهم میسر نیست جز با حمایت و همراهی موثر شما نمایندگان محترم. موضوع مهم دیگری که در بخش حمل و نقل آن مواجه هستیم مقوله نگهداری زیرساخت‌هاست که البته خوشبختانه راهکارهای حل این معضل با انجام مطالعات کارشناسی طراحی گردیده است که البته تحقق آنها با همکاری دولت و مجلس میسر خواهد شد.

وی ادامه داد: استفاده از همه ظرفیت‌های تولید منابع غیر بودجه‌ای نظیر برون سپاری حداکثری از طریق طرح‌های تجاری پایدار برای پروژه‌های دارای توجیه اقتصادی، ارائه مشوق‌های کافی برای ترغیب سرمایه‌گذاری و روی پروژه‌های دارایی قابلیت خودکفایی از این موارد است.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت

لحظه به لحظه از ششمین جلسه بررسی کابینه پزشکیان | موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی چه گفتند؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر امروز دوشنبه -۲۹ مرداد ۱۴۰۳ به بررسی صلاحیت سید محمد اتابک، وزیر پیشنهادی صنعت، معدت و تجارت پرداختند.

موافقت کمیسیون

در ابتدای جلسه، زهرا سعیدی مبارکه سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن قرائت گزارش کمیسیون، از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت خبر داد. در این گزارش آمده است: «پس از بررسی سوابق، عملکرد، برنامه ها و اظهارات آقای سید محمد اتابک، درخصوص صلاحیت ایشان برای تصدی وزارت صنعت و معدن، رای گیری به عمل آمد که در نتیجه، صلاحیت ایشان برای تصدی وزارتخانه مذکور با اکثریت آراء به تأیید کمیسیون صنایع و معادن رسید.»

مخالفان وزیر پیشنهادی صمت

سابقه حضور اتابک در وزارت صمت صفر یا اندک است

احد آزادی‌خواه نماینده مردم ملایر در جریان بررسی برنامه و صلاحیت محمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در اظهاراتی به عنوان مخالف گفت: سابقه حضور آقای اتابک در وزارت صمت یا صفر است یا اندک؛ البته اگر هم صفر باشد دلیل نمی‌شود که ایشان برای این وزارتخانه معرفی نشوند؛ اما آنچه که مهم است این است که مواظب مسائلی که مطرح کردم، باشند. دعا می‌کنیم شما مرد میدان باشید و گره‌های کور را از مسیر صنعتگران باز کنید.

اتابک را به هیچ وجه کارشناس حوزه سیاست‌های صنعتی نمی‌شناسم

روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در جریان بررسی برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت در اظهاراتی به عنوان مخالف گفت: آقای اتابک را به هیچ وجه کارشناس حوزه سیاست‌های صنعتی نمی‌شناسم؛ چرا که ایشان یک روز در وزارتخانه و سازمان‌های صمت استانی نیز حضور نداشتند و در حوزه تجارت هم که یکی از چالش‌های جدی امروز صنعت و معدن کشور است، سابقه‌ای ندارد بلکه صرفاً در بخش سیمان سابقه بنگاهداری داشته است.

اتابک با وزات صمت آشنا نیست

سید میثم ظهوریان نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: در بین وزرایی که برنامه ارائه دادند ضعیف‌ترین برنامه برای آقای اتابک است. برنامه‌های ایشان فاقد هرگونه اولویت است. حمایت از بنگاه‌های کوچک، متوسط و بزرگ مقیاس در برنامه‌های ایشان است. ایجاد واحدهای جدید و دیگر واحدها در برنامه‌های ایشان هستند، اما منابع محدود هستند ‌و باید اولویت داشت. این موضوع ما را یاد وزیر صمتی می‌اندازد که چندین همت از بانک مرکزی گرفت تا به خودروسازان کمک کند. از وزرا انتظار داریم لایحه میانی‌تر و عملیاتی‌تر معرفی کنند.

اتابک فهم بازرگانی ندارد

مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی صمت گفت: آقای اتابک فهم از مسائل مطرح شده در کمیسیون را نداشت. آقای اتابک درباره تفکیک وزارت صمت و بازرگانی گفت هرچه مجلس بگوید را اجرا می‌کنیم. ایشان گفتند چارت فعلی را قبول نداریم، اما راه حلی هم برای این موضوع نداشتند. در حوزه تجارت و بازرگانی نیز مانند تخصیص ارز و واردات صادرات اولویت بندی از جناب اتابک ندیدم. در مورد سامانه تجارت و تقویت آن نیز چیزی از ایشان ندیدم.

موافقان وزیر پیشنهادی صمت

اتابک می‌تواند نقش تحولی در عرصه خودرو، فولاد و مس ایفا کند

جلیل مختار نماینده آبادان در مجلس در جلسه علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه) به عنوان موافق سید محمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: مبارزه با بحران‌های وزرات صمت از عهده هر کسی برنمی‌آید؛ وزرات صمت به مدیر و فرمانده کاردان نیاز دارد که اتابک نشان داده مدیر شایسته ای برای این مسئولیت است.

اتابک عالمی است که خوب فکر و عمل می کند

مصطفی مطورزاده نماینده خرمشهر در مجلس در جلسه علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه) به عنوان موافق سیدمحمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: ملت ایران آقای پزشکیان شخصیتی اندیشمند، شجاع، مومن و پیرو امیرالمومنین را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کردند؛ او نیز به وعده اش در معرفی کابینه عمل کرد و از همه گرایش ها و سلایق بهره گرفت. آقای اتابک محصول دیوان سالاری پیچیده اداری ما نیست بلکه عالمی است که خوب فکر و عمل می کند.

اتابک نیرویی کاربلد است

عبدالحکیم آق ارکاکلی نماینده مردم گنبدکاووس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت در اظهاراتی به عنوان موافق گفت: امروز به حق زمان وفاق ملی است، اما دنیا بداند که نه نفس‌های ایران به تلاطم افتاده است و نه کشتی ایران بدون سکاندار است و با تدبیر رهبری هوشمند و فرزانه و همدلی قوای سه گانه و تمام رجل سیاسی و نمایندگان ملت و مردم عزیز ایران قوی‌تر از هر زمانی در مسیر خدمت و سرافرازی قرار خواهد گرفت. مهندس اتابک به عنوان یک نیروی کاربلد، توانمند و مسلط بر وضعیت فعلی کشور در حوزه صمت می‌تواند وارد این وزارتخانه شود.

آیا عزیزی که از دانشگاه میشیگان فوق لیسانس تکنولوژی صنعتی گرفته متوجه نمی‌شود صنعت چیست؟

مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت با انتقاد از طرح ادعایی از سوی مخالفان وزیر پیشنهادی مبنی بر اینکه او هیچ آشنایی با صنعت ندارد، گفت: کسی که به خاطر تولید و خودکفایی فولاد که پایه صنایع است در لیست تحریم‌ها قرار می‌گیرند آیا از موضوع سر در نمی‌آورند؟ مشکل ما این است که دشمنان ما نخبگان ما را خوب شناختند اما خود ما آنها را نشناختیم؛ دشمنان تحریم می‌کنند اما ما می‌گوییم که ناتوان هستند. اگر قرار است مخالفان ما توانمندی یا ناتوانی وزارتخانه چند تخصصی اظهار نظر کنند آیا خودشان در آن ابعاد تسلط لازم را دارند؟

این گزارش تکمیل می شود ...

کد خبر 875601
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha