حمل‌ونقل همواره از دغدغه‌های مدیریت شهری بوده، هست و خواهد بود. اگر نقطه ایده‌آل و آرمان‌شهر ما یک شهر پایدار و هوشمند باشد، بدیهی است حمل‌ونقل نقش مهمی در تحقق آن شهر ایده‌آل در مقیاس پایتخت ام‌القرای جهان اسلام بازی می‌کند.

محسن هرمزی

به گزارش همشهری آنلاین، محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران: حمل‌ونقل همواره از دغدغه‌های مدیریت شهری بوده، هست و خواهد بود. اگر نقطه ایده‌آل و آرمان‌شهر ما یک شهر پایدار و هوشمند باشد، بدیهی است حمل‌ونقل نقش مهمی در تحقق آن شهر ایده‌آل در مقیاس پایتخت ام‌القرای جهان اسلام بازی می‌کند.
توجه به شاخص‌هایی چون محیط‌زیست، اقتصاد و عدالت اجتماعی برای تحقق شهر پایدار و ایده‌آل، اهمیت بالایی دارد و حفظ و حراست از زمین به‌عنوان محل زندگی بشر نیز مسئله حائز اهمیتی است؛ اما بی‌توجهی و به‌نوعی بی‌تفاوتی جامعه، مشکلات زیست‌محیطی چون آلودگی هوا، آلودگی صوتی و حتی آلودگی خاک را به‌وجود آورده است.
شاید راهکار اساسی حل این مشکل، با وجود ارائه راهکارهای فنی و مهندسی، در خود انسان و تغییر رویکردهای وی نهفته باشد و شاید اگر اهمیت این موضوع در قالب آگاهی در شهروندان تبیین شود، خود موجب تغییر رویکردها و به‌کارگیری سیستم حمل‌ونقل همگانی و عدم‌گسترش خودرومحوری با وجود مطلوبیت بالای آن و قیمت اندک سوخت می شود.
یکی از شاخص‌هایی که در مدیریت شهری گذشته کمتر به آن توجه شده است، اجرای عدالت اجتماعی به‌خصوص در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک است که خود را در قالب توزیع نامنصفانه منافع و هزینه‌ها در بین کاربران این حوزه نشان داده است؛ بنابراین توزیع متناسب خدمات حمل‌ونقل و فراهم‌کردن دسترسی بیشتر برای اقشار مختلف جامعه و به‌خصوص توان‌یابان (کودکان، سالخوردگان و معلولان)، رویکرد مهمی است که مدیریت شهری در دوره جدید به آن توجه ویژه‌ای دارد.
امروز نوسازی و برقی‌سازی سامانه حمل‌ونقل عمومی در اولویت برنامه‌های معاونت حمل‌ونقل قرار دارد و ما در دوره فعلی مدیریت شهری همه تلاش خود را به‌کار بستیم تا با کمک اعضای ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در تامین بودجه و منابع مالی، از طرق مختلف بتوانیم بخشی از کمبودها را جبران کنیم که اقدامات مناسبی هم در زمینه بهسازی قطار، نوسازی تاکسی و اتوبوس و همچنین انعقاد قرارداد برای خرید واگن و اتوبوس و تاکسی برقی انجام شد؛ به‌نحوی‌که تعداد ناوگان فعال اتوبوسرانی از ۱۸۷۶دستگاه در شهریور۱۴۰۰ به ۳۱۷۴دستگاه در تیر۱۴۰۳ رسیده و در همین دوره زمانی، ۳۸۲ واگن بهسازی شده‌است.
در حال حاضر، از ابتدای دوره مدیریت شهری، روزانه یک دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی وارد و ماهانه ۱۴دستگاه اتوبوس فرسوده بازسازی و ۱۱دستگاه واگن مترو بهسازی می‌شود. بهمن‌ماه امسال نیز یک رام قطار ۷واگنی، به‌عنوان نخستین محموله از قرارداد شهرداری تهران با طرف چینی وارد کشور می‌شود و از سال آینده هم هرماه ۲رام قطار متروی ۷واگنی از محل قرارداد مذکور تحویل داده خواهد شد؛ درحالی‌که تولید انبوه ۱۱۳دستگاه واگن قطار ملی نیز آغاز شده و از طرفی ۲شرکت عقاب و اسنا تاکنون بیش از ۴۳۱دستگاه اتوبوس تحویل داده‌اند و تا پایان سال ۵۸۱دستگاه اتوبوس برای پایتخت تامین خواهند کرد.
علاوه بر اتوبوس، ۱۸ایستگاه مترو در این دوره به بهره‌برداری رسیده و ۳۹کیلومتر مسیر ناوگان ریلی ساخته شده‌است و با این حساب تعداد ایستگاه‌های فعال به ۱۵۹ و طول مسیر به ۳۱۰کیلومتر رسیده‌است. در بخش تکمیل خطوط مترو، خطوط ۶ و ۷ تا پایان سال به اتمام می‌رسند، خطوط ۸، ۹ و ۱۰ کلنگ‌زنی شده و ایستگاه متروی پایانه شرق جدید هم درصورت تامین اعتبار، تا اواخر دوره ششم مدیریت شهری به بهره‌برداری خواهد رسید.
از نیمه دوم سال۱۴۰۰ همچنین ۸۷۴۰دستگاه تاکسی نوسازی و بهسازی شده‌است و در راستای برقی‌سازی ناوگان، ۱۵۳دستگاه تاکسی برقی در خیابان‌های تهران فعال است. ضمن اینکه از سوی شرکت کرمان‌موتور ۲۰۰دستگاه تاکسی برقی تحویل داده شده و ۸۰۰دستگاه دیگر نیز طبق قرارداد تحویل داده خواهد شد.
در حال حاضر استفاده از وسایل نقلیه عمومی نیاز اصلی مردم است و اکنون ضمن قدردانی از حمایت‌ها و پشتیبانی اعضای شورای اسلامی شهر، تمام تلاش مدیران و کارکنان این حوزه است که با بهره‌برداری از ایستگاه‌های باقیمانده خطوط ۶ و ۷مترو و تحویل ناوگان ریلی جدید از محل قراردادهای منعقدشده داخلی و خارجی، شرایطی فراهم کنیم تا شهروندان تهرانی بتوانند سفر ارزان، امن و آسانی به نقاط مختلف پایتخت داشته باشند.

کد خبر 875636
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha